פריצה במו"מ: ישראל תעביר את כספי מס הבלו לפלסטינים

ישראל והרשות הפלסטינית קרובות לסיכום שיקל במידה רבה על המשבר התקציבי הפלסטיני • המשבר נוצר לאחר הקיזוז שישראל עושה בכספי המסים המועברים לרשות בגין תשלומי הרשות למשפחות מחבלים • בפגישה בין שרי האוצר של ישראל והרשות סוכם כי ישראל תשיב לאלתר מיליארד שקלים

אבו מאזן/  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
אבו מאזן/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

ישראל והרשות הפלסטינית קרובות לסיכום שיקל במידה רבה על המשבר התקציבי הפלסטיני. המשבר נוצר בשל סירובו של אבו מאזן לקבל את כספי המסים שישראל גובה עבור הרשות בהיקף של כ-580 מיליון שקל בחודש. סירוב הרשות נובע מהתנגדותה לקיזוז שעושה ישראל בכספי המסים בגין תשלומי הרשות למשפחות מחבלים. הקיזוז הזה מגיע לפחות מחצי מיליארד שקל בשנה.

לפי הסיכום המתגבש, הרשות תקבל חזרה את כספי מס הבלו על הדלקים שהיא רוכשת מישראל. מס זה משולם על ידה לחברות הנפט הישראליות וישראל מחזירה אותו לאחר מכן לפי ההסכמים הכלכליים שנקבעו בשנות ה-90. בשל סירוב הרשות לקבל את כספי המסים, גם החזר מס הבלו המוערך ביותר מ-200 מיליון שקל בחודש לא מועבר לרשות. בפגישה בין שר האוצר משה כחלון לעמיתו הפלסטיני שוקרי בשארה ולשר לעניינים אזרחיים חסיין א שייח' סוכם עקרונית כי ישראל תשיב לאלתר מיליארד שקל שכבר הצטברו בקופתה מאי החזר הבלו, ובחודשים הבאים תעביר לרשות כסף זה כפי שהיה בעבר.

הסיכום עדיין לא אושר סופית על ידי שני הצדדים וגם אם יאושר הוא לא פותר את הבעיה המהותית. בשל הסירוב הפלסטיני לקבלת כספי המסים, בקופת הרשות חסרים מדי חודש יותר מ-400 מיליון שקל ובמצטבר לבד מכספי הבלו שני מיליארד שקל.