רפאל מובילה בייצוג: נשים מהוות 70% מדירקטוריון החברה

החברה הביטחונית-ממשלתית דורגה במקום הראשון בדירוג פלטינה פלוס לאחריות תאגידית בקרב החברות הממשלתיות של מעלה

כיפת ברזל של רפאל/ צילום:רויטרס
כיפת ברזל של רפאל/ צילום:רויטרס

"30% ממקבלי השכר הבכירים הם נשים" - כך עולה מהדירוג השנתי של אחריות תאגידית במשק הישראלי שפרסם היום ארגון "מעלה". הדירוג, שבוחן מאז 2005 חברות מסקטורים שונים במשק, כלל השנה 161 חברות לעומת 150 בשנה שעברה.

עם זאת, על פי המדד אחוז הנשים בדירקטוריון נותר ללא שינוי ועומד על כ-25% - 127 דירקטוריות ביחס ל-343 דירקטורים בחברות שנבחנו. החברות שבהן אחוז הנשים בדירקטוריון הוא 40% ומעלה הן רפאל (70%), התעשייה האווירית (60%), פלסאון תעשיות (55%), נמל חיפה (55%), מקורות (50%), עמידר (50%), רכבת ישראל (44%) וסנו (40%).

במדד הנוכחי ניכר גם שיפור בולט בכל הנוגע ליחס לעובדים. "60% מהחברות במדד מדווחות על עלייה בנתוני הגיוון התעסוקתי, בהתאם לייצוג באוכלוסייה", אומר מהדב ומוסיף כי "כשהתחלנו זה נתפס כאחריות של הממשלה ולא של החברות עצמן, והיום רואים שינוי בגישה. אנחנו עדיין באמצע הדרך ועוד יש מקום לשינוי, בעיקר בייצוג בדרגי הניהול".

נקודה נוספת שאותה מזכיר מהדב נוגעת להשקעה בעובדים. "בשנים האחרונות רואים השקעה במוביליות ובפוטנציאל הצמיחה של עובדים בדרגות שכר נמוכות, ואף הגדרת מסלולי קריירה לעובדים אלה והכשרות רכות שיסייעו להם להתקדם בחיים ולא רק במקצוע ספציפי". בנוסף הוא אומר כי "38% מהחברות הגדירו שכר מינימום מוגדל מהקבוע בחוק. הן אולי לא הכפילו אותו, אבל יש כאן מסר לפחות ברמה הסמלית".

במדד לוקחות חלק חברות מסקטורים שונים, ומהדב מציין כי השנה נרשמה התעניינות גוברת של שוק ההון הישראלי, כשהשינוי חל בעיקר בדרך בה בתי השקעות בוחרים את ההשקעות האחראיות. 

מתוצאות הדירוג עולה כי רפאל נמצאת במקום הראשון מבחינת ייצוג הנשים בדירקטוריון של החברה, שעומד על 70%: "ברפאל יש נשים רבות בתפקידים בכירים, אסטרטגיים וקביעת מדיניות", אמר יו"ר החברה, ד"ר עוזי לנדאו. "מעבר לייצוג הנשי הבולט בדירקטוריון, ברפאל יש גם 3 חברות הנהלה בכירות, סמנכ"לית משאבי אנוש, סמנכ"לית מחקר ופיתוח שהיתה הראשונה בישראל בתפקיד זה וסמנכ"לית וראשת חטיבת הטכנולוגיות והייצור שמתמודדת עם אתגרים ניהוליים ומקצועיים רבים ומגוונים". לנדאו הוסיף עוד ואמר כי בראש מפעל היצור של רפאל עומדת אישה, מהנדסת במקצועה.

רפאל נחשבת לאחת החברות הממשלתיות הטובות בישראל: היא מעסיקה כ-6,500 עובדים, אמונה על פיתוח מערכות לחימה פורצות דרך ובמרכזן כיפת ברזל, שרביט קסמים, מעיל רוח וטילי ספייק ומנסה להתבסס גם בשוק כלי הטייס הבלתי מאוישים וזאת תוך רכישת אירונאוטיקס ביחד עם איש העסקים אביחי סטולרו בתמורה ל-850 מיליון שקל.

ב-2018 הסתכמו המכירות של רפאל ב-2.6 מיליארד דולר והרווח הנקי שלה הסתכם אשתקד ב-133 מיליון דולר.