על רקע אי הוודאות בשווקים: הזהב משלים דהירה של 15% ב-12 החודשים האחרונים

מחיר הזהב משלים עלייה של כ-15% במהלך 12 החודשים האחרונים על רקע אי הוודאות אחרי פסגת ה-G20, ולמרות חידוש השיחות מול הסינים, בעוד ארה"ב מאיימת במכסים על אירופה • התשואה על האג"ח הממשלתית האמריקאית ל-10 שנים יורדת מתחת ל-2%

זהב/ צילום: Reurets, Toru Hanai
זהב/ צילום: Reurets, Toru Hanai

החוזים על הזהב מטפסים כעת ב-1.4% מעל לרמה של 1,428 דולר לאונקייה, ובכך נרשמת עלייה מצטברת של 7.5% רק בחודש האחרון. בסיכום של 12 החודשים האחרונים, המתכת היקרה השלימה עלייה של כ-15% - מה שהיה יכול להיות מעודד אם לא היה מדובר בסחורה שנחשבת לחוף מבטחים בעתות משבר. 

לרוב, הזהב לא נתפס כהשקעה אלא כנכס המבטיח שמירת ערך בתקופות קשות. היום נראה כי המתיחות הגיאופוליטית מול אירן, לצד מתיחות הסחר בין סין לארה"ב שצפויה ללוות אותנו בהמשך השנה למרות "חידוש השיחות", מצליחים להפיח חיים במתכת היקרה שנסחרת ברמת שיא של יותר מ-5 שנים.

נוסף לכך, בעוד מדד S&P 500 משייט ברמת שיא, נתוני המאקרו שפורסמו בשבוע האחרון הצביעו על המשך האטה בפעילות הכלכלית. כך למשל מדד מנהלי הרכש של מכון ISM לענף התעשייה בארה"ב, שירד אמנם פחות מהצפוי,נפל לרמה הנמוכה ביותר מאז סוף 2016. עוד קודם, בסין פורסמו נתונים חלשים לענף התעשייה וגם מדד מנהלי הרכש בקרב מדינות האיחוד האירופי הצביע על התכווצות הפעילות הכלכלית.

אחרי פסגת ה-G20 שהסתיימה בסוף השבוע האחרון, בה הסכימו טראמפ ומקבילו הסיני על הפסקת הטלת המכסים ההדדית, נראה כי שום דבר לא השתנה לעומת שנה שעברה, גם אז הפסגה ב-G20 היתה "טובה", אך לאחר כמה חודשים היינו עדים להסלמה ביחסים, העלאת מכסים, וירידות חדות בשווקים, במה שייזכר כדצמבר המר. עיקר המחלוקת נוגעת לקניין רוחני ובעניין זה לא פורסם שום חדש.

מעבר לכך, טראמפ המשיך לתדלק את החזית מול אירופה, כשאיים במכסים על האיחוד האירופי. מהצד זה נראה כי מבחינת הנשיא האמריקאי, ניהול הסכסוך המסחרי עדיף על פני הגעה לפיתרון, בין אם בזירה הסינית או זו שמנוהלת, ולא מהיום, מול אירופה. במצב כזה, בעוד התשואה על האג"ח האמריקאית הממשלתית ל-10 שנים צונחת בשעה זו מתחת ל-2% (1.93%), לא מפתיע שהזהב נהנה מאטרקטיביות יתרה, שכן הוא מספק ביטחון למשקיעים בימים של אי ודאות.