נתנו לה אשראי: חברת כרטיסי האשראי מקס גייסה 720 מיליון שקל באג"ח ממוסדיים

בתחילה רצתה החברה לגייס חצי מיליארד שקל, אך היא הגדילה את הגיוס אמש לאחר שנרשמו ביקושים של כמיליארד וחצי שקל, והתנאים היו אטרקטיביים עבורה

ירון בלוך / צילום: איל יצהר
ירון בלוך / צילום: איל יצהר

ימים אחדים לאחר שמנורה מבטחים וכלל ביטוח הגדילו את החזקותיהם במקס, לשעבר לאומי קארד, חברת כרטיסי האשראי גייסה אמש 719 מיליון שקל בהנפקת אג"ח פרטיות. האג"ח הונפקו למוסדיים בריבית של 1.14% ובמח"מ 1.6 שנים כשנקבע בתנאי ההנפקה כי אם האג"ח יירשמו למסחר בבורסה, הריבית תופחת ב-0.25%.

בתחילה רצתה החברה לגייס חצי מיליארד שקל, אך היא הגדילה את הגיוס אמש לאחר שנרשמו ביקושים של כמיליארד וחצי שקל, והתנאים היו אטרקטיביים עבורה. טובי פישביין, סמנכ"ל הכספים במקס, ואיתי נברה, מנהל תחום מימון בחברה, ריכזו את ההנפקה לצד חברות החיתום לידר ולאומי פרטנרס.

מקס, שאותה מובילים יו"ר החברה, ירון בלוך, והמנכ"ל רון פאינרו, נמצאת בשליטת קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס (75%), וכן מוחזקת בידי מנורה וכלל ביטוח (10% כל אחד) ואלייד שבהובלת יצחק סוארי (5%).

הרכישה והדיבידנד הגדול שלפניה

הגיוס הנוכחי בא לאחר שבשלהי 2018, אז עוד כלאומי קארד, גייסה החברה בגיוס חוב ראשון של חברת כרטיסי אשראי בישראל, סך של כ-1.1 מיליארד שקל, גם בהנפקה פרטית למשקיעים מוסדיים, כשבמקביל גויסו עוד כ-175 מיליון שקל בכתבי התחייבות נדחים מסוג קוקו, המוכרים כהון רובד 2.

חברת כרטיסי האשראי מקס עברה מוקדם יותר השנה לשליטתה של קרן ההשקעות האמריקאית לאחר שזו רכשה אותה מידי בנק לאומי, שהחזיק ב-80% ממניותיה, ומידי קבוצת עזריאלי (20%), לפי שווי של 2 מיליארד שקל לאחר חלוקת דיבידנדים שמנים של כחצי מיליארד שקל למוכרות ערב השלמת העסקה. 

המכירה נכפתה על לאומי בגלל הוראות חוק שטרום, שבעקבותיהן מכר גם בנק הפועלים את השליטה בחברת כרטיסי האשראי שלו ישראכרט, שהונפקה בבורסה בחודש אפריל השנה. על פי ההשקעה האחרונה של מנורה וכלל, השווי הנוכחי של מקס מוערך בכ-2 מיליארד שקל. ישראכרט נסחרת לפי שווי חברה של 2.4 מיליארד שקל, כשבנק הפועלים עדיין מחזיק בשליש ממניותיה.