גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איריס שטרק: "בכירי העולם העסקי לא מבינים את תפקידו ומהותו של רואה החשבון"

בכנס שעסק בשאלת חשיבות שילובם של רואי חשבון בדירקטוריון, התגלתה מחלוקת עזה בין לשכת רואי החשבון לבין חלק מבכירי העולם העסקי ● האם כל דירקטוריון צריך רו"ח - או שמא מדובר בתפיסה אנכרוניסטית שאינה עולה בקנה אחד עם העולם העסקי החדש?

רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון / צילום: כדיה לוי
רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון / צילום: כדיה לוי

"עולה הרושם שבכירי העולם העסקי לא מבינים את תפקידו ומהותו של רואה החשבון" - כך אמרה הערב (ה') רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, בכנס משותף של הפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל-אביב ולשכת רואי החשבון, אשר נערך תחת הכותרת "רואה חשבון כדירקטור בעל מומחיות פיננסית - דירקטורו"ח".

בכנס שנערך באוניברסיטת תל-אביב, עלתה לדיון בקרב הדוברים השונים, רובם בכירים במגזר העסקי, השאלה עד כמה קרדינלי שילובים של רואי חשבון בדירקטוריון, ומהי תרומתם של רואי חשבון לשולחן הדירקטוריון.

לטענת רו"ח איריס שטרק, "בנוסף לערך המוסף בקידום האסטרטגיה העסקית של החברה, רואה חשבון בדירקטוריון משמש חיזוק חיוני לעבודת הדירקטוריון בתהליכי הפיקוח והבקרה הפיננסיים בהכשרה שנרכשת בלימודי ראית החשבון. דירקטור בעל הבנה פיננסית וחשבונאית הוא תנאי הכרחי לעבודה תקינה של דירקטוריון, שמירה על האיתנות הפיננסית ואחריות לדוחות ואפקטיביות הבקרות, לחתימה ביד בטוחה על הצהרתם לדוח הכספי".

"מחקרים: רואה חשבון בדירקטוריון מעלה את שווי החברה"

לדברי פרופ' דן עמירם, רואה חשבון וסגן דקאן הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב, "דירקטור שהוא גם רואה חשבון מביא לשולחן יכולות ייחודיות שמועילה לדירקטוריון בביצוע איכותי של משימותיו, ובכלל זה הוא בעל ערך מוסף לתפקיד המרכזי של דירקטוריון בהתוויית האסטרטגיה והמדיניות של החברה ופיקוח על ההנהלה".

לדברי עמירם, שיושב בדירקטוריון בנק מרכנתיל, הדירקטור שהוא גם רואה חשבון תורם פעמים רבות לדיוני הדירקטוריון. 

פרופ' דן עמירם  / צילום: כדיה לוי

פרופ' עמירם הציג מספר מחקרים שנערכו בארה"ב. לפי אחד מהם, ציין עמירם, דירקטור בעל מומחיות חשבונאית מעלה את ערך החברה בחצי אחוז. עוד הוא סיפר כי המחקרים מראים שמינוי דירקטור בעל מומחיות חשבונאית מפחית את הסיכוי לכך שהחברה תצטרך להוציא דוח כספי מתוקן.

בסיום דבריו תהה עמירם כיצד זה שלמרות כל המחקרים מראים שרואי חשבון בדירקטוריון משפרים את מצבה של החברה, מרבית החברות עדיין נמנעות ממינוי דירקטורים בעלי מומחיות חשבונאית. בתגובה אמרה רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון: "אני יודעת למה לא רוצים אותנו - כנראה שאנחנו עמוקים מדי". 

ד"ר אבי אורטל, חן שרייבר, פרופ' דן עמירם ועזרא יהודה, מתוך כנס רואי חשבון / צילום: כדיה לוי

בהקשר זה ציינה רו"ח רגינה אונגר, סגנית נשיאת לשכת רואי החשבון, יו"רית הוועדה להקמת נבחרת הדירקטורים ומרצה בחוג לחשבונאות בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב, כי שיעור רואי החשבון המכהנים כדירקטורים בחברות ציבוריות מעורך ב-15% בלבד.

עוד אמרה אונגר: "בעידן תקני הדיווח הכספי הבינלאומי וחשיבותם המכרעת של מנגנוני בקרה פנימית אפקטיביים, מוטלת על הדירקטורים חובת משנה זהירות, ולכן רצוי ביותר שבין הדירקטורים יהיה דירקטור בעל מומחיות פיננסית, אחד לפחות, שהוא רואה חשבון". 

רגינה אונגר, כנס רואי חשבון / צילום: כדיה לוי, גלובס

"דירקטור שהוא רואה חשבון זה הכרחי, אך לא מספיק"

עו"ד עדי זלצמן, שותף בכיר במשרד עורכי הדין שיבולת ושות', חיזק גם הוא את חשיבותו של הדירקטור רואה החשבון. לדבריו, "כמי שמלווה דירקטוריונים במהלך למעלה משני עשורים, אני נתקל בהבדלים משמעותיים באיכות הדיון, בזיהוי נקודות תורפה של הצעות שונות ובתוצרי הישיבה, בין דירקטוריונים בהם מכהנים רואי חשבון בהשוואה לחברות שבהן בעלי המומחיות החשבונאית אינם רואי חשבון". 

לצד זאת, זלצמן ציין כי "מבלי להעליב את רואי החשבון, בעיניי השכלה חשבונאית ואפילו מומחיות חשבונאית - זה לא מספיק. זה יתרון מסוים, וברוב מוחלט של המקרים זה גם תנאי סף, אבל בטח לא מספיק. חשוב להגיד כי תרומתו של רואה חשבון כדירקטור אינה מסתיימת בקריאת דוחות, ניתוח רטרוספקטיבי ופיקוח על ההנהלה. דירקטור חייב גם להיות עצמאי ולהכיר את השוק". 

כדוגמה לדבריו, עו"ד זלצמן ציין כי גם קריסת אנרון וקריסת הפירמידות בישראל קרו למרות שהיו גם דירקטורים בעלי מומחיות חשבונאית. זלצמן הביא את דבריו של השופט עופר גרוסקופף ממקרה "מעריב", שתהה כיצד ייתכן שהעסקה להעברת מניות העיתון אושרה למרות שבדירקטוריון ישבו גם רואי חשבון מקצועיים ומנוסים.

בסיום דבריו התייחס זלצמן למה שצופן העתיד בתחום, כשציין: "בסביבה העסקית המשתנה בקצב מהיר, האתגר של רואה חשבון כדירקטור הוא לדעת להשתמש בכלים החשבונאיים ובניסיונו כרואה חשבון על-מנת לזהות סיכונים לא סבירים ושיקול-דעת מוטעה ולסייע בהתוויית האסטרטגיה הפיננסית של החברה. הדבר נכון שבעתיים נוכח התגברות המגמה של חברות ללא גרעין שליטה, בהן אנו רואים מעורבות הולכת וגוברת של בעלי מניות מהציבור ובראשם הגופים המוסדיים".

לדבריו, "לבעלי המניות מהציבור, בעיקר הגופים המוסדיים, אכפת מאוד מהרכב הדירקטוריון. הם בוחנים את זה, וחשוב להם שימונו דירקטורים ראויים. דירקטורים חיצוניים, אותם החוק מחייב למנות בחברות ציבוריות, מבינים את תפקידם ויודעים שהם צריכים להיות קודם כל נאמנים לציבור". 

עדי זלצמן, כנס רואי חשבון / צילום: כדיה לוי

"מחנה הנגד": "בעולם ההייטק תוצאות כספיות זה פאסה"

ואולם לא כל משתתפי הכנס הסכימו עם הרוח שנשבה מכיוון מארגני הכנס, הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב ולשכת רואי החשבון. לדברי ענת לוין, דירקטורית ב-MAX ואלרוב, "בואו נשאל את השאלה למה אף אקטיביסט בארה"ב לא מכניס רואה חשבון לדירקטוריון? בארה"ב מעדיפים אנשי עסקים מצליחים. בשביל זה יש רואה חשבון מבקר בכל חברה, ולא בטוח שקיים צורך שיהיה גם רואה חשבון בדירקטוריון. דעתי היא שטוב שהחוק דורש ניסיון לדירקטור, אחרת לא תהיה לו עמדה עצמאית. גם מי שבוגר מחשבים וניהל חברות יודע לקרוא דוח כספי, לא בטוח שדווקא רואה חשבון יהיה המחליף הראוי שלו. למה צריך רואה חשבון ולא צריך שמאי? זה גם חשוב". 

ענת לוין, כנס רואי חשבון / צילום: כדיה לוי

לטענת חיים רומנו, יו"ר חלל, "צריך ללכת לאחור ולשאול למה בכלל שואלים את השאלה הזאת על הצורך ברואי חשבון בדירקטוריון. אני למשל לא מבין את השאלה, ולכן גם לא יודע מה התשובה. בכל החברות יש CFO, ורבים מהם רואי חשבון. בהרבה מקרים יש ניגוד אינטרסים בין השאיפות של המנכ"ל ומנהל השיווק לבין הרגולציה וההנחיות האחרות מתוקף החוק, והתפקיד של הדירקטור הוא להיות זה שמגבה את ה-CFO ועוזר לו להתמודד עם המורכבות הרבה של התפקיד. אם יש דירקטור שרואה את הדברים רק דרך פריזמה צרה של המומחיות החשבונאית ללא ידע עסקי ומסחרי, זה יכול גם להמית אסון על החברה". 

חיים רומנו, כנס רואי חשבון / צילום: כדיה לוי

אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש בית השקעות, המשיך בקו השונה מזה שביקשו לאמץ מארגני הכנס: "הכי חשוב זה שיהיה גיוון. אני למשל חושב שחשוב לא פחות שיהיו בדירקטוריון גם מומחי טכנולוגיה. המפתח חייב להיות גיוון, ולמנות דירקטורים שהם עצמאיים ויכולים לאתגר את המנהלים. אנחנו, בתור מנהלים, לפעמים כוחניים - וחשוב שיעמוד מולנו דירקטור עצמאי. השאלה האם הוא רואה חשבון או לא היא לא השאלה המרכזית". 

אילן רביב, כנס רואי חשבון / צילום: כדיה לוי

אבי אורטל, מנכ"ל לאומי פרטנרס, היה גם הוא נחרץ בדבריו: "אני מצטער לבשר לכם, אבל במגזר ההייטק תוצאות כספיות זה פאסה. העולם השתנה, ובעולם שבו שווי החברות נגזר מעניינים שלא נוגעים לתוצאות הכספיות, לא בטוח שהמומחיות של ההיסטוריון - הלוא הוא רואה החשבון - רלוונטית מאוד". 

"חוסר הבנה של תפקיד רואה החשבון"

כתגובה לדברי "מחנה הנגד", השתוממה רו"ח שטרק: "הדברים שנאמרו כאן מראים על הפער, על כך שלא תופסים נכון את תפקיד רואה החשבון. מדהים אותי שעולה מכאן שאנשים כה בכירים בעולם העסקי לא מבינים בכלל את תפקידו ומהותו של רואה החשבון. הביטויים כמו 'רואה חשבון מלווה' או 'היסטוריון', שנשמעו כאן, מעידים על חוסר הבנה של המנהלים הבכירים את התפקיד. גם החוק לשיקום כלכלי, שנכנס לתוקף בקרוב, מזהה את הצורך של רואי החשבון כגורם מרכזי בחברה. החוק מבין שההבנה העסקית של רואי החשבון קריטית כדי לשקם חברה".

גם רו"ח חן שרייבר, סגן נשיאת לשכת רואי החשבון, יו"ר ארזים השקעות ומומחה בהשבחת חברות, התייחס לדבריהם של בכירי העולם העסקי והביע פליאה על התפיסה שהציגו, כשאמר: "רואי חשבון הם לא רק כלבי שמירה. הם מובילים את החברות. רואה חשבון, מי הם לא הם, יודעים להבין הכי טוב איך לנתח הערכות שווי ולנתח את מקדמי הזהירות הנדרשים. כל המשק העסקי נדרש היום לרואה חשבון, גם בהייטק, למרות מה שהזכירו פה. אלה האנשים האחראיים ביותר בפירמות השונות ואלה שמבינים טוב מכולם את התוצאות של כל מהלך בפירמה וההשלכות שלו". כדי לנווט פירמה לחוף מבטחים - נדרשת הבנה פיננסית עמוקה. חברות קמות ונופלות על תזרים מזומנים".

עוד אמר רו"ח שרייבר, כשהוא מעלה על נס את חשיבותו של רואה החשבון לחברה: "יש אירועים בחייה של חברה שמחייבים ידע חשבונאי מעמיק. למשל - חלוקת דיבידנד. אם עושים את זה בעיתוי לא מתאים או לא עומדים במבחני החלוקה שנקבעו בחוק - זה יכול להיות מאוד בעייתי לחברה. גם בכל מה שקשור לאירועי מס, זה נכון - רק רואה חשבון יבין אירועי מס מורכבים ואת השלכותיהם הקריטיות על החברה. אין תחליף להכשרה ולפרקטיקה אותם רוכשים רואי החשבון, שאותם הם מביאים גם לדירקטוריון".

שרייבר סיכם: "ככל שיותר ויותר רואי חשבון יכהנו בתפקידי המפתח בחברה, כולל הדירקטוריון - כך יש סיכוי גבוה יותר שהחברה תשגשג". 

חן שרייבר, כנס רואי חשבון / צילום: כדיה לוי

רואי החשבון הבכירים במשק: "ההבנה החשבונאית קרדינלית"

בהמשך הכנס נערך פאנל נוסף, בו השתתפו בכירים במשק המחזיקים בהשכלה וניסיון חשבונאיים. מטבע הדברים, אלה הציגו תפיסה שונה לחלוטין.

כך למשל אמר דודו זבידה, מנכ"ל קבוצת מבנה: "אני רואה חשבון. אין ספק לחלוטין שהתפיסה החשבונאית, יחד עם הבנה עסקית - אין לה אח ורע. נכון שצריך להיות תמהיל טוב בדירקטוריון, אבל האינפוט של מי שיש לו השכלה חשבונאית חשוב מאוד. מקצוע ראיית החשבון תרם לי בצורה משמעותית. הייתי שותף ביקורת בעברי, והיום כמנכ"ל של חברה אני עדיין משתמש בתפיסה שלמדתי אז". 

מוטי פרידמן, יו"ר קבוצת אלקו, הצטרף גם הוא לרוח זו ואמר: "חשוב שגם הדירקטורים יבינו את השפה החשבונאית. כל חברה צריכה מתורגמן, שיסביר להנהלת החברה את המשמעות של הנתונים הכספיים. המתורגמן הזה חייב להיות רואה חשבון".  

אלונה בראון, יו"ר גלובס, כנס רואי חשבון / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און, יו"רית ומנכ"לית בפועל של "גלובס", אמרה: "הדברים ששמענו בפאנל הקודם נובעים מבעיית האמון במתווכים, שהיא בעיה רחבה הרבה יותר - כמו שלא מאמינים לתקשורת, גם לא מאמינים לרואה החשבון, שהוא בסך-הכול מתווך. האחריות להסביר למה הדבר הזה חשוב היא עלינו. לדעתי, בכל דירקטוריון צריכים להיות לפחות שני רואי חשבון". 

לדברי אבי בן אסייג, מנכ"ל אסם, "צודקים הדוברים הקודמים שרואי חשבון אינם היחידים שיודעים לקרוא דוחות כספיים, אבל ברור שהשכלה של רואי החשבון היא ההכשרה הטובה ביותר שיש למי שמעוניין להוביל בעולם העסקי. מדובר בידע שאין שני לו. עם זאת, ברור שבדירקטוריון צריך יותר מ'רק' רואי חשבון. צריך גם אנשים עם ראייה שיווקית, חדשנית ותחומים נוספים". 

רגינה אונגר, אבי בן אסייג, דודו זבידה, אלונה בראון, איריס שטרק, סגי איתן, חן שרייבר, דן עמירם / צילום: כדיה לוי

*** גילוי מלא: אלונה בר און, יו"רית "גלובס", הייתה אחת הדוברות בכנס. 

עוד כתבות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין נמכרה לאחרונה ● לדירה זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר אינו משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו "בוסט" בשלושת החודשים האחרונים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים