אנטרופי מחליפה צד: נערכת להפסקת הייעוץ למוסדיים באסיפות ולגיוס לקוחות מקרב החברות ציבוריות

בשיחה עם "גלובס" אמר היום גל סטאל, יו"ר ובעלי חברת אנטרופי, בהתייחסות לכוונתו של הממונה על שוק ההון להוציא מידיה את פעילות הייעוץ לגופים מוסדיים באסיפות כלליות: "אנו מבינים את הלך הרוח ולא נילחם ברצון הרגולטור. נתמוך בשוק ליישום ההמלצות"

גל סטאל, יו"ר ובעלי אנטרופי / צילום: יונתן בלום
גל סטאל, יו"ר ובעלי אנטרופי / צילום: יונתן בלום

חברת הייעוץ אנטרופי "מרימה ידיים" ומפסיקה להיאבק בכוונתו של ד"ר משה ברקת, הממונה עלרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, להוציא מידיה את פעילות הייעוץ להצבעתם של גופים מוסדיים באסיפות כלליות של החברות הציבוריות הנסחרות בבורסת תל-אביב - כך נודע ל"גלובס". בד-בבד צפויה אנטרופי להציע את שירותי הייעוץ שלה ואת הידע שצברה לחברות הציבוריות עצמן.

רק לפני כחודש וחצי טען גל סטאל, יו"ר ובעלי אנטרופי, במאמר שפרסם ב"גלובס", כי ברקת מוביל מהלך שמשמעותו "חיסול" גופי הייעוץ והקטנת האקטיביזם המוסדי. זאת, בעקבות פרסומה באחרונה של טיוטת תקנות חדשות בקשר להשתתפות הגופים המוסדיים באסיפות כלליות, שתכליתה צמצום הצבעותיהם לאסיפות מהותיות בלבד. תהליך זה אמור להיעשות על ידי המוסדיים באופן עצמאי, ללא תמיכת גוף מייעץ חיצוני כמו אנטרופי. סטאל אף כינה את המהלך של ברקת "ניסיון להרוג שומר סף".

ברקת מצדו הגיב לדברים בראיון בלעדי ב"גלובס", שבו טען כי "המוסדיים יודעים ויכולים לעשות את העבודה בעצמם. אנו רק משיבים את האחריות המתבקשת למי שאחראים על ניהול ההשקעות עבור הפנסיה של הציבור. הניסיון של גוף לא מפוקח (אנטרופי; ש"ש) ולא מוסדר לייחס לעצמו מעמד של שומר סף הוא בדיחה רעה. אעצור את הקרקס שנעשה בעניין הזה. הכסף של הציבור הוא לא הפקר, והמוסדיים יתייחסו אליו בשיא הרצינות, גם בעניין הזה של הצבעות. זה חלק מהחובות של ניהול הכספים על ידם".

היום אמר סטאל ל"גלובס": "כמובן שאנחנו מצרים על החלטת הרגולטור להפסיק את השימוש ביועצים חיצוניים באסיפות הכלליות. פעילות שלא אנחנו המצאנו, אלא שנבנתה על בסיס המלצה של ועדה מקצועית (ועדת חמדני להגברת מעורבות הגופים המוסדיים בשוק ההון), ועל בסיס מתווה שפועלים לפיו בכל העולם, אז וגם היום. אבל, אנחנו מבינים את הלך הרוח ולא נילחם ברצון הרגולטור, אלא אף נתמוך בשוק ליישום ההמלצות. המעבר הנדרש על ידי ברקת לפעילות ניתוח פנימית בגופים המוסדיים, חלף השימוש ביועץ חיצוני כדוגמת אנטרופי, לא יהיה פשוט. יש שאלות רבות ומורכבות שטרם ניתן עליהן מענה".

ככל שטיוטת התקנות של ברקת תיכנס לתוקפה, מה תעשו הלאה?

סטאל: "כאמור, מחד נעזור למוסדיים בכל הצד התפעולי של נושא האסיפות הכלליות, המורכב מתהליך תפעולי סיזיפי מאוד, שכל טעות בו עלולה לגרום לכשל רציני. נוסף על כך, לצד המחויבות שאנו רואים לעזור למוסדיים ביישום הנחיות הרגולטור, ככל שיהיו, אנו רואים חשיבות לא פחותה בעזרה לחברות הציבוריות להתמודד עם השינוי.

"במהלך השנים יצרנו מערכות יחסים וקשרים, לצד ידע מקצועי נרחב מאוד, הן עם המוסדיים והן מול החברות הציבוריות ומארג היועצים שלהן בתחומי האסיפות. אנו נעשה שימוש בידע הנצבר ובממשקים שנבנו על פני שנים כדי לתמוך בכלל הגורמים ליישום השינויים שיוחלט עליהם".

"לא נראה לנו שברקת הולך לוותר"

אנטרופי שירותי מחקר כלכלי, המייעצת לרוב הגופים מוסדיים באסיפות הכלליות, הוקמה בשנת 2010, לאחר שרכשה את פעילות הייעוץ של חברת פועלים סהר, על רקע דרישתו של יו"ר רשות ני"ע דאז, פרופ' זהר גושן. אגב, מי שמכהנת כיו"רית רשות ני"ע כיום, ענת גואטה, שימשה עד לפני קצת יותר משנה כמנכ"לית אנטרופי, והייתה שותפה מרכזית בהקמת הפעילות ובניהולה - תפקיד שייתכן כי סלל את דרכה לתפקידה כיום.

זאת פעילות שהושקעו בה מאמצים ומשאבים רבים, ושהביאה אתכם למקום ייחודי בשוק ההון הישראלי. מדוע לוותר עליה?

סטאל: "אנו מבינים את התמונה. לא נראה לנו שברקת הולך לוותר או להתדיין בנושא, ומאידך אנחנו גם רואים חשיבות גדולה ומשמעותית במעורבות המוסדיים באסיפות. אנו חושבים שנעשתה עבודה חשובה בנושא זה בשנים האחרונות, ולא נרצה להרוס את הדבר הזה או לפגוע בלקוחות המסורתיים שלנו - הגופים המוסדיים. לכן, החלטנו שאם אי-אפשר לנצח את זה, אז נתמוך בזה. נלווה את הגופים המוסדיים בכל מה שיידרש למעבר נכון וחלק כדי לעמוד בדרישות הרגולציה."

למה אתה חושב שהטענה של ברקת לא נכונה, ושהמוסדיים לא יכולים לעשות זאת בעצמם? 

"יועצים חיצוניים בתחום האסיפות בעולם לא נולדו מצורך עסקי של גופי הייעוץ, אלא מבעיה שורשית של גופי ההשקעות. לאור ניגודי העניינים המובנים הקיימים בגופים מוסדיים, נולד הצורך להפריד את תהליך הניתוח המקצועי מתהליך ההחלטה עצמה. למשל, דיון מקדים עם חברה, שעלול או עשוי להשפיע על ערך המניה מתוקף ההחלטה - דבר שהגוף המוסדי לא יכול להרשות לעצמו. גם האינטרסים המנוגדים בין ניהול השקעות הנוסטרו לניהול כספי העמיתים, או בין זאת שהגוף המוסדי נשלט על ידי חברת החזקות ציבורית שלה בעל שליטה, לא עזרו לנושאי ניגודי העניינים. 

"ממש כפי שנשכרים מעריכי שווי חיצוניים, עורכי דין או רואי חשבון למתן המלצה, כך גם יועצי הפרוקסי נשכרו למתן המלצה מקצועית ובלתי תלויה. בתחילת הדרך יועצי הפרוקסי היו משרדי עורכי הדין, שנתנו שירותים לגופים המוסדיים והוסיפו תמיכה נוספת על הקיים, עד שהובן כי גופי ייעוץ הפרוקסי נדרשים להיות בעלי מכלול כישורים, לרבות כלכלנים, רואי חשבון, עורכי דין, אנשי שוק ההון, אנשי ניהול סיכונים וממשל תאגידי, ואף נדרשים לעבוד על בסיס מדיניות סדורה ונהלים אחרים. מכאן נולדו גופי ייעוץ ייחודיים".

ברקת טוען שבעולם זה עובד אחרת ושזה צריך להשתנות?

"אנחנו בארץ לא שונים מהעולם - לא בדרך העבודה כיום, וגם לא במריבות. בשלהי 2018 הסתיים גם בארה"ב דיון רחב היקף בנוגע למיקומם של יועצי האסיפות הכלליות (שם מדובר בחברות הייעוץ ISS וגלאס-לואיס). דיון זה הובל על ידי ה-SEC במסגרת ועדה ציבורית, באמצעות שולחן עגול פתוח, שבו היו שותפים גורמים רבים, שהעלה שאלות כמו אלה שנשאלות בישראל - למשל, על כוחן של חברות הייעוץ, הסתמכות 'עיוורת' לכאורה של הלקוחות על המלצתן, מי נושא באחריות, ניגודי עניינים ועוד.

"דיון זה בארה"ב הסתיים בכך שהרגולטור הבליט מחד את החשיבות הגוברת במעורבות מוסדיים בהתנהלות החברות באמצעות האסיפות הכלליות, את השינויים שנעשים בתחום זה, אבל לא פחות את החשיבות הגדולה של חברות הייעוץ שמשמשות לא רק גופים מתווכים, אלא גם גורמים מקצועיים ובלתי תלויים. זאת, למרות הטענות הקשות שנטענו נגדן, כפי שנטען כאן בישראל. ההחלטה הייתה לא לעשות שינוי".

החברות הציבוריות ישמחו על הפסקת הייעוץ שלכם למוסדיים? קמו לכם הרבה מתנגדים לאורך השנים.

"אני בטוח שלא מעט חברות ציבוריות יעידו כי השיחות הפנימיות שבוצעו באנטרופי בתקופת הזימון ואף טרום לה, היו ענייניות, מקצועיות ובמטרה להגיע לפתרון הולם. הבעיה הייתה שמיעוט המקרים שהגיע לתקשורת, היו בהחלטות שהתנגדנו להן והובילו למאבק תקשורתי - לרוב ענייני, אבל לעתים גם לא. עם זאת, ברוב רובם של המקרים אנטרופי הייתה דווקא הגורם שהוביל לפתרונות בין החברות לבין מכלול המוסדיים, שלכל אחד דעה משלו ואינטרס ענייני אחר.

"התדמית הציבורית שנוצרה לנו הייתה חלק מהתפקיד שלנו - תפקיד של 'שק האגרוף' של פעילות האסיפות. זה סוג של משחק. אנטרופי נמדדה לאורך השנים על ידי לקוחותיה המוסדיים, לא רק במקצועיות שלה, אלא גם ביכולתה לעמוד בלחץ האדיר שהושט עליה. תאמין לי, הלחץ היה לא פשוט. נלחמנו מול שועי המשק, אבל רק עבור המוסדיים ולקוחותינו מטעמם, לייצג את הציבור בהיבטי ממשל תאגידי. למשל, המעבר הקשה של נושא שכר הבכירים בעקבות תיקון 16 ותיקון 20 נפל כולו על אנטרופי. לעניות דעתי, עשינו זאת בצורה טובה".

לצד שירות הגופים המוסדיים באסיפות הכלליות, מבקש סטאל להדגיש: "תמיד ראינו בחברות הציבוריות לקוחות שלנו, לא פחות מהצד המוסדי ששילם על הפעילות. החברות הציבוריות והבורסה בתל-אביב הן הפלטפורמה לכל הפעילות שלנו, ואותה צריך לשמר. כל המלצה שניתנה, הייתה חייבת להיות המלצה ספציפית לחברה, ולא המלצה גורפת.