גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אמזון חוגגת יום הולדת 25, וג'ף בזוס דואג לעתידה; האם החשש מוצדק?

במהלך שנות פעילותה הצליחה אמזון להמציא את עצמה מחדש פעם אחר פעם: מההתרחבות לתחומי קמעונאות נוספים ועד פעילות הענן הרווחית ● איך הגיעה אמזון להיות אחת החברות העוצמתיות בעולם, מה מאיים על החברה, ומה צופה לה מייסדה ג'ף בזוס?

מייסד ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / צילום: רויטרס
מייסד ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / צילום: רויטרס

ג'ף בזוס, מייסד אמזון והאיש העשיר בעולם, סיפר בעבר על ההחלטה לעזוב את החברה הפיננסית שבה עבד בניו יורק כדי להקים את אמזון: "עבדתי בחברה עם אנשים מאוד חכמים ובוס מבריק שהערכתי. אמרתי לו שאני רוצה להתחיל חברה שתמכור ספרים באינטרנט. הוא לקח אותי להליכה ארוכה בסנטרל פארק, הקשיב לי בקפידה ואמר לבסוף 'זה נשמע כמו רעיון מאוד טוב, אבל זה יהיה רעיון אפילו יותר טוב עבור מישהו שאין לו כבר עבודה טובה'. התלבטתי ובסוף החלטתי לנסות, לא חשבתי שאתחרט אם אנסה ואכשל. אבל חששתי שאם אחליט לא לנסות בכלל, זה תמיד ירדוף אותי". 

 המהלכים שהפכו את אמזון לתמנון עוצמתי / סרטון: טלי בוגדנובסקי

באותם ימים נחשבו אתרי מסחר מקוון לחדשניים מבחינת טכנולוגית, ושוק הספרים העולמי והבלתי נגמר היה בהחלט מקום טוב להתחיל בו. מאז התפתחה אמזון לכל תחום קמעונאי אפשרי - מביגוד ועד מוצרי מזון, ובמקביל השיקה מוצרים פיזיים כמו קורא הספרים האלקטרוניים קינדל והרמקול החכם אלכסה.

עם זאת, אם שמים בצד את שירותי הענן - שלא סינרגטיים לפעילות הקמעונאות שלה - קשה להגיד שמה שמניע את הצמיחה המהירה של אמזון הוא טכנולוגיות ברף הגבוה של החדשנות. פעילות הקמעונאות שלה, שאחראית למרבית הכנסותיה, לא מבוססת על שבבים זעירים או אלגוריתמים מתוחכמים. מה שכן, אמזון יודעת לנצל היטב את הטכנולוגיה כדי לשפר את יעילותה, כמו למשל השימוש ברובוטים במחסני החברה, הניסיונות שלה בפיתוח חנות ללא קופות - שהחיוב בהן מבוסס על מצלמות ועיבוד תמונה, והניסיונות לשלב רחפנים בשירות המשלוחים שלה. אמזון גם אוספת דאטה רב על הלקוחות שלה ומנצלת אותו לייעול הפעילות. היום קיימות בעולם חברות רבות שמחברות בין העולם הפיזי לטכנולוגי, כמו אובר או WeWork, אך גם בכך אמזון הייתה חלוצה.

בסופו של דבר, אמזון  היא בראש ובראשונה חברה תפעולית, עם פעילות יחסית מסורתית, ולא במקרה השחקניות שהכי מאוימות ממנה הן חברות השיווק, רשתות סופרמרקטים והקניונים הפיזיים. היתרון שלה, כמו בהרבה חברות תפעוליות, הוא היתרון לגודל. אולם אם בעבר תמנון זרועות אגרסיבי כמו אמזון היה ממנף את פעילותו באמצעות העלאת מחירים וניצול הלקוחות, אמזון המציאה עולם חדש - היא מצליחה לרמוס מתחרים על-ידי מחירים זולים יותר והעלאת שביעות-הרצון של הלקוח. גם הסטנדרטים הגבוהים שהציבה מבחינת רמת השירות - למשל משלוחים תוך שעות ספורות או ימים בודדים - מקשה על מתחרות לשרוד בשוק. כאן טמון אתגר בעבור רשויות ההגבלים העסקיים, שבדרך-כלל מטפלות במקרים של גופים דומיננטיים שפוגעים בתועלת של הלקוח. הרגולטורים צריכים לקחת בחשבון מה ההשפעה על המתחרות, ומה יהיה ביום שאמזון תישאר כמעט ללא תחרות.

כדי להגיע לעמדת השליטה הנוכחית, אמזון הייתה צריכה ליצור תקדימים גם בהיבטים פיננסיים - מעולם לא הייתה חברה שהגיעה לשווי כל-כך גבוה, עם שיעורי רווחיות כל-כך נמוכים. היום אמנם מקובל בעמק הסיליקון להקריב את השורה התחתונה לטובת צמיחה מהירה, אך מי שנחשבת לסמל השיטה ולזאת ששכללה וניצלה אותה יותר מכולן הייתה אמזון.

אולם אי-אפשר להתעלם מהפעילות שמאפשרת את חגיגת המחירים הנמוכים - פעילות הענן של אמזון, AWS. אמזון הייתה חלוצה בהשקת שירותי ענן ועד היום היא שולטת בשוק הזה עם נתח שוק כפול מהמתחרה שאחריה, מיקרוסופט. שירותי הענן הם דווקא כן בחזית הטכנולוגיה, וכוללים שבבים חדשניים, תוכנות מתוחכמות ויכולות אנליזה מתקדמות. פעילות הענן כוללת גם מרקטפלייס של תוכנות ללקוחות הענן של אמזון. אולם במקביל אמזון מציעה גם תוכנות משלה, דבר שמאפשר לה להשתמש בכוחה כדי לזהות את התחומים החזקים, לפתח תוכנות רלוונטיות, ולהשתמש בכוח ההפצה הנרחב שלה כדי להתחזק על חשבון הספקים האחרים שמציעים תוכנות במרקטפלייס.

באחרונה אמר בזוס לעובדיו: "אמזון היא לא גדולה מדי מכדי להיכשל, ולמעשה אני צופה שיום אחד היא תיכשל. אם תסתכלו על חברות גדולות, תוחלת החיים שלהן נוטה להיות שלושים ומשהו שנים, ולא מאה ומשהו שנים". עד כה אמזון מצליחה להמציא את עצמה מחדש, ושוק הרמקולים החכמים, למשל, עדיין רחוק מאוד ממימוש הפוטנציאל שלו. 

מה שהיה הוא מה שיהיה? האתגרים של אמזון בשנים הקרובות

צמיחה: ברבעון הראשון השנה רשמה אמזון רווח של 3.6 מיליארד דולר והכנסות של 60 מיליארד דולר. ברבעון זה הציגה החברה האטה דרמטית בצמיחה בהכנסותיה - עלייה של 18% לעומת גידול של 43% ברבעון המקביל. גם ההכנסות מחטיבת הענן צמחו ב-41%, לעומת 49% בשנה לפני. בנוסף, אמזון סגרה לאחרונה את המרקטפלייס בשוק הסיני, כך שלקוחות לא יוכלו לרכוש יותר מסוחרים סיניים. סין היא השוק הגדול בעולם לקניות אונליין, שיכול היה להוות הזדמנות לצמיחה.

תחרות: בעוד שאמזון סגרה את המרקטפלייס שלה בסין, הענקית הסינית עליבאבא הודיעה בחודש מאי כי היא מתרחבת גלובלית, בצעד שנראה כי מכוון לאתגר את אמזון. עלי אקספרס, פלטפורמת המסחר המקוון של עליבאבא דרכה קמעונאים סיניים יכולים למכור למעל 150 מדינות בעולם, עברה שינוי כך שתאפשר גם לקמעונאים ממדינות אחרות למכור בפלטפורמה באופן גלובלי - עם סוחרים מרוסיה, טורקיה, איטליה וספרד בתור צעד ראשון. בתוך ארה"ב, הענקית וולמארט מנסה להתחרות באמזון באמצעות השקעה בחדשנות ושיפור אפשרויות המסחר המקוון שלה.

אחריות משפטית: בשבוע שעבר פסק בית משפט פדרלי בארה"ב כי אמזון נושאת באחריות המשפטית למוצר פגום שנמכר בפלטפורמה דרך חברת צד שלישי. מדובר ברצועה לכלב שרכשה הת'ר אוברדורף, שעיוורה אותה בעין אחת לאחר שנקרעה והכתה בה. עד היום, אמזון לא הייתה אחראית למוצרים שנמכרו על-ידי סוחרי צד שלישי - מעל מחצית מהפריטים שנמכרים באתר - ואם הפסיקה תיושם באופן נרחב הדבר עשוי לסבך את החברה. אותם פריטים הם חלק חשוב במודל העסקי שלה, מאחר שהיא לוקחת עמלה על המכירות וגובה עמלה נוספת על אחסון, אריזה ושילוח.

תנאי העסקה: ביקורת מופנית כלפי אמזון גם בהקשר לתנאי העבודה במחסניה. תחקירים שפרסמו בנושא חשפו שעות עבודה ארוכות ללא הפסקות מספיקות, יעדים לא הגיוניים ויחס לעובדים כאל רובוטים. ברני סנדרס, שמתמודד על ראשות המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, אמר לאחרונה כי "בזוס משלם לאלפים מעובדיו שכר כל-כך נמוך שהם צריכים להיות תלויים בתוכניות במימון משלם המסים, כמו תלושי מזון, עזרה בעלויות רפואיות וסבסוד דיור כדי לשרוד. אני לא מאמין שאמריקאים צריכים לסבסד את האנשים העשירים בעולם בגלל שהם לא משלמים מספיק לעובדים שלהם".

עובדים אקטיביסטיים: מגמת האקטיביזם של העובדים בעמק הסיליקון הגיעה גם לאמזון, כשלאחרונה אלפי עובדים חתמו על עצומה שדורשת מאמזון לפרט מהן תוכניותיה להתמודדות עם שינויי האקלים, וכיצד היא מתכוונת להפחית את פליטות הפחמן ולצמצם את השימוש שלה בדלקים פוסיליים. האופרציה העצומה של החברה גורמת לייצור פסולת רבה בשל אריזות מוצריה, שימוש מוגבר בחשמל עבור מרכזי הנתונים של AWS, פליטות מזהמות ממשאיות ועוד. עובדי החברה גם הביעו התנגדות למכירת מערכת זיהוי הפנים של אמזון לרשויות חוק.

מסים: החברה מתמודדת עם ביקורת גם בנוגע להקלות המס להן היא זוכה. ג'ו ביידן, שמתמודד גם הוא על ראשות המפלגה הדמוקרטית, אמר לאחרונה על אמזון כי "אף חברה עם רווחים של מיליארדי דולרים לא אמורה לשלם אחוז מס נמוך יותר מכבאים ומורים. אנחנו צריכים לתגמל על עבודה, ולא רק על עושר". גם ג'רמי קורבין, שמתמודד על ראשות ממשלת בריטניה, פרסם בסוף השבוע "ברכת יום הולדת" לאמזון, בה כתב "ג'ף היקר, יום הולדת שמח. אתה חייב לאזרחי בריטניה מיליונים במסים שמשלמים עבור השירותים הציבוריים שכולנו מסתמכים עליהם".

הטעיית לקוחות: אמזון מתמודדת עם טקטיקות רמייה של סוחרים לצורך קידום מוצריהם בפלטפורמה. בספטמבר נחשף ב"וול סטריט ג'ורנל" כי בתמורה לשוחד, עובדים הדליפו לסוחרים באתר מידע פנימי, עזרו להם להיות מדורגים בראש תוצאות החיפוש, למחוק ביקורות שליליות ועוד. בפברואר האחרון, רשות הסחר הפדרלית הגישה לראשונה תלונה נגד אדם שפרסם ביקורות מזויפות באמזון תמורת תשלום, וקנסה אותו ב-13 מיליון דולר. בסוף השבוע פורסם דוח של הארגון הצרכני הבריטי Which?, אשר מצא כי חלק מהסוחרים עדיין משתמשים בשוחד או בפריצה למערכות אמזון כדי לפרסם ביקורות מזויפות.

הגבלים עסקיים: העוצמה הגדולה של ענקיות הטכנולוגיה והפגיעה האפשרית שלהן בתחרות זוכה לאחרונה למיקוד רב בארה"ב ובעולם בכלל. לפי דיווחים, נפתחו חקירות הגבלים עסקיים בארה"ב נגד מספר ענקיות, ביניהן אמזון. אליזבת וורן, מתמודדת נוספת לראשות המפלגה הדמוקרטית, קוראת לפירוק הענקיות, ואם התוכנית שלה תצא לפועל היא עשויה, למשל, להביא להפרדת חטיבת AWS מאמזון, או לביטול המיזוג עם רשת הול פודס - שני מהלכים הרסניים בעבור החברה. 

עוד כתבות

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

פתיחת מסחר אדומה באירופה; השקל מתייצב מול הדולר

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית