"הילדים האלה הם שלנו": מחאת יוצאי אתיופיה התחדשה

יותר משבוע לאחר שסלומון טקה נורה למוות בידי קצין משטרה, ההפגנות מתקיימות בכמה מוקדים בארץ • בכיכר רבין בת"א החלה עצרת מרכזית בתום צעדה שיצאה מעזריאלי • במשטרה קראו למפגינים לנהוג באיפוק: "נפעל בתקיפות מול התפרעויות" • האמהות מוחות: "לא יסרסו את ילדינו"

מחאת יוצאי אתיופיה / צילום: שלומי יוסף
מחאת יוצאי אתיופיה / צילום: שלומי יוסף

ברחבי הארץ התחדשו היום (שני) מחאות יוצאי אתיופיה על מותו של הנער סלומון טקה מירי קצין משטרה בשבוע שעבר. מוקד המחאה בתל-אביב, שבה יצאה תהלוכה מצומת עזריאלי ועד לכיכר רבין, שם מתקיימת עצרת מיוחדת בהובלת נשים בסימן "אימא, תעשי שלא אהיה הקורבן הבא". בין הנואמים: חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה, ד"ר הדס מלדה מהצרי ומשפחות נפגעי פעולות שיטור יתר.

בתום הצעדה כל הרחובות נפתחו לתנועה. המוחים קיימו דקת דומייה לזכרו של טקה. לפני התהלוכה לכיכר רבין, כשלוש מאות נשים הגיעו לצומת עזריאלי בתל-אביב, החזיקו שלטים שעליהם נכתב: "דם ילדינו אינו הפקר" ו"אימא תעשי שאני לא אהיה קורבן", וקראו: "שוטר אלים חייב להיות בפנים".

"הילדים האלה הם שלנו", אמרה אחת האמהות המוחות בפתח התהלוכה בצומת עזריאלי. "הם דורשים צדק ודורשים שלא ירמסו אותם ולא יכו אותם בשכונות. כולם אוהבים את המדינה הזאת. אנחנו לא ניתן לשום גורם שיסרסו לנו את הילדים לא פיזית ולא רגשית, כי זה כרגע מה שקורה בישראל". לדבריה, "צריך לעצור ולהוקיע את ההתנהגות הזאת מהשורש".

"אני פונה לרשויות: אני לא רוצה שהילדים שלנו יהיו קורבנות", קראה מוחה נוספת. "בלי מריבות ובלי מלחמות. אנחנו לא אויבים, אנחנו עם אחד ודם אחד".

אלסה מראשון לציון, בת 44, הסבירה כי "הגענו למנוע את הקורבן של הרצח הבא, שהוא חף מפשע. באנו לדאוג לעתיד ילדינו, שלא ימותו בדם קר על לא עוול בכפם, בשל שוטרים שאינם יודעים לפעול בהתאם לנהלים ובטח לא לגשת לאזרח תמים".

אורה מירושלים, בת 39, אמרה שהיא הגיעה כאשת חינוך. "אני מאמינה שהחינוך מתחיל מהבית", אמרה. "אנשים שמתנהגים איך שהם מתנהגים, ומפלים ומתנהגים בגזענות ואם אני רואה אמירות גזעניות ברשת, אני מאמינה שהכל מתחיל בבית, לא למדו את זה בחוץ. הרשת מוציאה החוצה כל מה שיש בבית. אני כאן כדי להראות לאנשים שוש דרך לעשות שינוי והוא מתחיל בכל אחד מאיתנו. שכל אחד יעשה בדק בית אצלו בבית ולא יחפש הצדקה למה שהוא עושה או אומר כמו תמכתי בכם והיום איבדתם אותנו. אנחנו לא מפלגה, אלא בני אדם ומי שלא איתנו היום לא היה מעולם".

בדרום הארץ התפרסו מאות שוטרים עם אמצעים לפיזור הפגנות. תקווה מבאר שבע, אם לשלושה ילדים, אמרה כי היא מפחדת על ילדיה. "השבוע לראשונה בחיי, מה שלא קרה בכל השנים ואני 38 שנים בארץ, מעולם לא חששתי לשלום ילדיי. אני נתקלת בגזענות ברמה היומיומית, אני מתמודדת איתה, מלמדת את ילדיי איך להתעלות עליה, אבל מאז רצח סלומון טקה אני פשוט מפחדת שהילד שלי יהיה הילד הבא. זאת תחושה מאוד קשה ונוראית".

המשטרה: "כן למחאה לא לאלימות"

המשטרה נערכה לקראת המחאות וקראה למפגינים לשמור על החוק והסדר. "כן למחאה לא לאלימות", נמסר מהמשטרה. "נבהיר כי המשטרה תאפשר מחאה לגיטימית, אולם לא תאפשר ותפעל בתקיפות מול התפרעויות והפרות סדר אלימות שיכוונו כלפי שוטרים או אזרחים, במטרה לשמור על שלום הציבור ובטחונו".

עוד נמסר כי "המשטרה ניהלה ועודנה מנהלת שיח רציף ומאמצי הידברות ממושכים במטרה למנוע אלימות מכל סוג שהיא, ובפרט פגיעה בשוטרים, אזרחים ורכוש. לצערנו, בשבוע שעבר חלק מהמוחים ניצלו זאת לביצוע מעשי אלימות וונדליזם, כלפי שוטרים ואזרחים והמשטרה עצרה עשרות חשודים". עוד נמסר כי "המשטרה תמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה כחוק, אולם לא תאפשר התפרעות אלימה, וניסיון לפגוע בשוטרים, אזרחים ורכוש בניגוד לחוק".

קרובי משפחתו וחבריו של טקה עלו הבוקר לקברו בבית העלמין תל-רגב שבקריות. "אנחנו נתכנן את המהלכים שלנו באופן מסודר, אבל אנחנו נמשיך באותן מחאות לא אלימות. האבא היקר קרא לא פעם למחאות לא אלימות שיביאו לא מעט אנשים", אמר מדריך הנוער אסף גבונה שדיבר בשם המשפחה. "קשה להאמין איך כבר שבוע סלומון לא איתנו, והבכי הזה של ההורים הוא בכי שיימשך הרבה זמן ולא ייעצר פה. אני רוצה להגיד לך סלומון אח שלי, אתה לא מבין כמה אהבה ואחדות השארת פה . כמה לבבות הצלחת להוציא החוצה". חבר המשפחה בני אמר כי "אם השוטר לא ייענש ההפגנה תהיה עוצמתית כפי שמדינת ישראל עוד לא ראתה כמוה".

בתוך כך, עורכי הדין של משפחת טקה הגיעו הבוקר לפגישה עם ראש מח"ש, כדי לשטוח את טענותיהם. ממח"ש נמסר לאחר הפגישה כי "נמסר לבני המשפחה, כי במהלך החקירה בוצעו עד כה בדיקות מדעיות פורנזיות שונות, בהן ניתוח פתולוגי, בדיקות בליסטיות של הירי, בדיקות של הנשק בו בוצע הירי, ובחינת הזירה על ידי מעבדה לזיהוי פלילי. הממצאים לעת הזו של בדיקות אלה תומכים בטענה כי הקליע פגע תחילה בקרקע, שניתז מהירי בקרקע הוא שפגע במנוח והביא למותו המצער".

במסגרת הפגישה שמעו נציגי מח"ש והפרקליטות בהרחבה את טענות בני המשפחה ואת בקשותיהם. "במהלך הפגישה הודגשה החשיבות הרבה בקיום שיח עם בני המשפחה, במגבלות המתחייבות לנוכח השלב בו מצויה החקירה. בפגישה נמסר כי החקירה מצויה בשלב מתקדם לקראת העברה לבחינת פרקליטות מח"ש".

עוד נמסר כי " החקירה עדיין נמשכת, וכי עדיין לא ניתן לגבש תמונת מצב ברורה וסופית באשר לנסיבות הירי ומהלך האירועים שהביאו לתוצאה הטראגית. כן הובהר כי מטבע הדברים, עדיין מוקדם לקבוע מה המשמעות המשפטית של הממצאים העובדתיים, שכן כאמור החקירה טרם הסתיימה. מח"ש הזמינה את המשפחה ואת באי כוחה להמשיך לעמוד עימה בקשר. נבקש לעדכן כי פרסומים שונים בתקשורת אודות עברו הפלילי של המנוח הינם שגויים. בנסיבות העניין, הוחלט כי מח"ש תקיים בדיקה בנוגע לכך".