גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הילדים האלה הם שלנו": מחאת יוצאי אתיופיה התחדשה

יותר משבוע לאחר שסלומון טקה נורה למוות בידי קצין משטרה, ההפגנות מתקיימות בכמה מוקדים בארץ ● בכיכר רבין בת"א החלה עצרת מרכזית בתום צעדה שיצאה מעזריאלי ● במשטרה קראו למפגינים לנהוג באיפוק: "נפעל בתקיפות מול התפרעויות" ● האמהות מוחות: "לא יסרסו את ילדינו"

מחאת יוצאי אתיופיה / צילום: שלומי יוסף
מחאת יוצאי אתיופיה / צילום: שלומי יוסף

ברחבי הארץ התחדשו היום (שני) מחאות יוצאי אתיופיה על מותו של הנער סלומון טקה מירי קצין משטרה בשבוע שעבר. מוקד המחאה בתל-אביב, שבה יצאה תהלוכה מצומת עזריאלי ועד לכיכר רבין, שם מתקיימת עצרת מיוחדת בהובלת נשים בסימן "אימא, תעשי שלא אהיה הקורבן הבא". בין הנואמים: חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה, ד"ר הדס מלדה מהצרי ומשפחות נפגעי פעולות שיטור יתר.

בתום הצעדה כל הרחובות נפתחו לתנועה. המוחים קיימו דקת דומייה לזכרו של טקה. לפני התהלוכה לכיכר רבין, כשלוש מאות נשים הגיעו לצומת עזריאלי בתל-אביב, החזיקו שלטים שעליהם נכתב: "דם ילדינו אינו הפקר" ו"אימא תעשי שאני לא אהיה קורבן", וקראו: "שוטר אלים חייב להיות בפנים".

"הילדים האלה הם שלנו", אמרה אחת האמהות המוחות בפתח התהלוכה בצומת עזריאלי. "הם דורשים צדק ודורשים שלא ירמסו אותם ולא יכו אותם בשכונות. כולם אוהבים את המדינה הזאת. אנחנו לא ניתן לשום גורם שיסרסו לנו את הילדים לא פיזית ולא רגשית, כי זה כרגע מה שקורה בישראל". לדבריה, "צריך לעצור ולהוקיע את ההתנהגות הזאת מהשורש".

"אני פונה לרשויות: אני לא רוצה שהילדים שלנו יהיו קורבנות", קראה מוחה נוספת. "בלי מריבות ובלי מלחמות. אנחנו לא אויבים, אנחנו עם אחד ודם אחד".

אלסה מראשון לציון, בת 44, הסבירה כי "הגענו למנוע את הקורבן של הרצח הבא, שהוא חף מפשע. באנו לדאוג לעתיד ילדינו, שלא ימותו בדם קר על לא עוול בכפם, בשל שוטרים שאינם יודעים לפעול בהתאם לנהלים ובטח לא לגשת לאזרח תמים".

אורה מירושלים, בת 39, אמרה שהיא הגיעה כאשת חינוך. "אני מאמינה שהחינוך מתחיל מהבית", אמרה. "אנשים שמתנהגים איך שהם מתנהגים, ומפלים ומתנהגים בגזענות ואם אני רואה אמירות גזעניות ברשת, אני מאמינה שהכל מתחיל בבית, לא למדו את זה בחוץ. הרשת מוציאה החוצה כל מה שיש בבית. אני כאן כדי להראות לאנשים שוש דרך לעשות שינוי והוא מתחיל בכל אחד מאיתנו. שכל אחד יעשה בדק בית אצלו בבית ולא יחפש הצדקה למה שהוא עושה או אומר כמו תמכתי בכם והיום איבדתם אותנו. אנחנו לא מפלגה, אלא בני אדם ומי שלא איתנו היום לא היה מעולם".

בדרום הארץ התפרסו מאות שוטרים עם אמצעים לפיזור הפגנות. תקווה מבאר שבע, אם לשלושה ילדים, אמרה כי היא מפחדת על ילדיה. "השבוע לראשונה בחיי, מה שלא קרה בכל השנים ואני 38 שנים בארץ, מעולם לא חששתי לשלום ילדיי. אני נתקלת בגזענות ברמה היומיומית, אני מתמודדת איתה, מלמדת את ילדיי איך להתעלות עליה, אבל מאז רצח סלומון טקה אני פשוט מפחדת שהילד שלי יהיה הילד הבא. זאת תחושה מאוד קשה ונוראית".

המשטרה: "כן למחאה לא לאלימות"

המשטרה נערכה לקראת המחאות וקראה למפגינים לשמור על החוק והסדר. "כן למחאה לא לאלימות", נמסר מהמשטרה. "נבהיר כי המשטרה תאפשר מחאה לגיטימית, אולם לא תאפשר ותפעל בתקיפות מול התפרעויות והפרות סדר אלימות שיכוונו כלפי שוטרים או אזרחים, במטרה לשמור על שלום הציבור ובטחונו".

עוד נמסר כי "המשטרה ניהלה ועודנה מנהלת שיח רציף ומאמצי הידברות ממושכים במטרה למנוע אלימות מכל סוג שהיא, ובפרט פגיעה בשוטרים, אזרחים ורכוש. לצערנו, בשבוע שעבר חלק מהמוחים ניצלו זאת לביצוע מעשי אלימות וונדליזם, כלפי שוטרים ואזרחים והמשטרה עצרה עשרות חשודים". עוד נמסר כי "המשטרה תמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה כחוק, אולם לא תאפשר התפרעות אלימה, וניסיון לפגוע בשוטרים, אזרחים ורכוש בניגוד לחוק".

קרובי משפחתו וחבריו של טקה עלו הבוקר לקברו בבית העלמין תל-רגב שבקריות. "אנחנו נתכנן את המהלכים שלנו באופן מסודר, אבל אנחנו נמשיך באותן מחאות לא אלימות. האבא היקר קרא לא פעם למחאות לא אלימות שיביאו לא מעט אנשים", אמר מדריך הנוער אסף גבונה שדיבר בשם המשפחה. "קשה להאמין איך כבר שבוע סלומון לא איתנו, והבכי הזה של ההורים הוא בכי שיימשך הרבה זמן ולא ייעצר פה. אני רוצה להגיד לך סלומון אח שלי, אתה לא מבין כמה אהבה ואחדות השארת פה . כמה לבבות הצלחת להוציא החוצה". חבר המשפחה בני אמר כי "אם השוטר לא ייענש ההפגנה תהיה עוצמתית כפי שמדינת ישראל עוד לא ראתה כמוה".

בתוך כך, עורכי הדין של משפחת טקה הגיעו הבוקר לפגישה עם ראש מח"ש, כדי לשטוח את טענותיהם. ממח"ש נמסר לאחר הפגישה כי "נמסר לבני המשפחה, כי במהלך החקירה בוצעו עד כה בדיקות מדעיות פורנזיות שונות, בהן ניתוח פתולוגי, בדיקות בליסטיות של הירי, בדיקות של הנשק בו בוצע הירי, ובחינת הזירה על ידי מעבדה לזיהוי פלילי. הממצאים לעת הזו של בדיקות אלה תומכים בטענה כי הקליע פגע תחילה בקרקע, שניתז מהירי בקרקע הוא שפגע במנוח והביא למותו המצער".

במסגרת הפגישה שמעו נציגי מח"ש והפרקליטות בהרחבה את טענות בני המשפחה ואת בקשותיהם. "במהלך הפגישה הודגשה החשיבות הרבה בקיום שיח עם בני המשפחה, במגבלות המתחייבות לנוכח השלב בו מצויה החקירה. בפגישה נמסר כי החקירה מצויה בשלב מתקדם לקראת העברה לבחינת פרקליטות מח"ש".

עוד נמסר כי " החקירה עדיין נמשכת, וכי עדיין לא ניתן לגבש תמונת מצב ברורה וסופית באשר לנסיבות הירי ומהלך האירועים שהביאו לתוצאה הטראגית. כן הובהר כי מטבע הדברים, עדיין מוקדם לקבוע מה המשמעות המשפטית של הממצאים העובדתיים, שכן כאמור החקירה טרם הסתיימה. מח"ש הזמינה את המשפחה ואת באי כוחה להמשיך לעמוד עימה בקשר. נבקש לעדכן כי פרסומים שונים בתקשורת אודות עברו הפלילי של המנוח הינם שגויים. בנסיבות העניין, הוחלט כי מח"ש תקיים בדיקה בנוגע לכך".

עוד כתבות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק