סול ג'ל השיגה את כל יעדיה בניסוי ברוזציאה; זינקה 15% בנאסד"ק

סול ג'ל פיתחה משחות לעור הנעטפות בשיטה ננומטרית ונרכשה ב-2014 ע"י מורי ארקין • מתחרה ממש "ראש בראש" מול פואמיקס הישראלית, המפתחת גם היא תרופות לרוזציאה ואקנה

מורי ארקין / צילום: יונתן בלום
מורי ארקין / צילום: יונתן בלום

חברת סול ג'ל , המפתחת מוצרים לטיפול במחלות עור, הודיעה על השגת כל היעדים בניסויי שלב III שלה בטיפול במחלת רוזציאה. בעקבות ההודעה אמש עלתה מניית החברה 15% במסחר בנאסד"ק, ונסחרה בשווי של 195 מיליון דולר.

סול ג'ל פיתחה משחות לעור המ אופיינות בעיטוף המולקולות תוך שימוש בננוטכנולוגיה, לשם הקלה על החדרתן לעור. זהו המוצר הראשון של החברה המסיים ניסוי שלב III, ועד כה לא היו לה מוצרים עצמאיים בשוק. בניסוי הנוכחי הצליח המוצר, שנקרא Epsolay, לשפר באופן מובהק את מספר המטופלים שהמחלה אצלם נעלמה או כמעט ונעלמה. התוצאה הייתה טובה יותר כבר בשבוע השני לשימוש, כשהעיטוף בשיטה הננומטרית חסך בגירוי העור של המטופלים.

סול ג'ל הא חברה ותיקה שכבר עשתה מיני-אקזיט כשמכרה את המוצרים שלה בתחום ההגנה מפני השמש בכ-10 מיליון דולר לחברת מרק, כדי להתמקד בתחום הפארמה. לאחר מכן נקלעה לקשיים ונרכשה על ידי מורי ארקין, אשר הביא אותה לנאסד"ק בפברואר 2018. מאז איבדה מניית החברה 14% מערכה. החברה מנוהלת על ידי ד"ר אלון סרי לוי, אשר מוביל אותה עוד מלפני המעבר שלה לידי ארקין.

המוצר לרוזציאה הוא המתקדם ביותר של החברה, וברבעון הרביעי של 2019 צפויות התוצאות גם מניסוי שלב III באקנה. 

התרופות של שתי החברות השוו בניסויים שערכו החברות לתרופות דמה, ולא השוו זו לזו ראש בראש. כאשר אין השוואה ראש בראש, יכולים להיגרם הבדלים שנובעים מפנים שונות בתכנון הניסוי ובמדידה, אולם בכל זאת מעניין לראות את התוצאות שהשיגו שתי התרופות זו מול זו.

מתחרה מבית

רוזציאה ואקנה הן גם שתי ההתוויות המובילות של חברת פואמיקס הישראלית,  המפתחת תרופות הניתנות בקצף ונסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 122 מיליון דולר. בהשוואה בין תוצאות הניסויים שביצעו החברות, התרופות של שתי החברות השוו בניסויים שערכו החברות לתרופות דמה, ולא השוו זו לזו ראש בראש. כאשר אין השוואה ראש בראש יכולים להיגרם הבדלים שנובעים מפנים שונות בתכנון הניסוי ובמדידה, אולם בכל זאת מעניין לראות את התוצאות שהשיגו שתי התרופות זו מול זו. נראה כי שתיהן השיגו תוצאות דומות עם יתרון קטן לפואמיקס. התוצאות נבדקו בשבוע ה-12 מתחילת מתן התרופה, ובשני הניסויים שערכה פואמיקס הושגה תוצאה של היעדר או כמעט היעדר מחלה ב-52% מהמטופלים בניסוי הראשון ו-49% בניסוי השני. אצל סולג'ל הגיעו 43% מהמטופלים לציון זה אחרי 12 שבועות בניסוי הראשון, ו-50% בניסוי השני.

עם זאת סול ג'ל דיווחה על שיפור מהותי כב ר אחרי שבועיים, ואילו פואמיקס לא דיווחה על תוצאות אחרי שבועיים. לשתי החברות ציונים כמעט זהים מבחינת שיעור השיפור מהבסיס, ונראה כי הן עומדות להתחרות זו בזו ממש ראש בראש.

לשתי החברות שיתופי-פעולה עם חברות אחרות, בין היתר שתיהן משתפות פעולה עם פריגו. ברבעון הראשון של 2019 רשמה סול ג'ל הכנסה של 6.3 מיליון דולר משיתוף-פעולה עם פריגו שהשתמשה בטכנולוגיה של סול ג'ל לפיתוח גרסת גנריקה משופרת של התרופה זובירקס להרפס ושלבקת חוגרת. אלה היו ההכנסות הראשונות של החברה במתכונתה הנוכחית. הוצאות המחקר של החברה היו 10.8 מיליון דולר, בשל הרצת ארבעה ניסויים קליניים במקביל, והיו לה בקופה בסוף הרבעון כ-54 מיליון דולר, שיספיקו לה לדבריה עד סוף 2020.

סול ג'ל גייסה בפברואר אשתקד 75 מיליון דולר לפי שווי של 225 מיליון דולר אחרי הכסף. ההנפקה נחשבה להצלחה ובימי המסחר הראשונים נסחרה המניה בעליות אולם תוך כחודש החלה לאבד גובה (ללא חדשות שליליות), ומאז לא הצליחה לחזור למחיר של 12 דולר שבו הונפקה.