גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדרום תיפתח הטובה: "ירוחם תהפוך לבירת הקנאביס הרפואי של ישראל"

וגם: אייזק דבח קובע מזוזה בסין, ויעקב שחר, גיל שרון ויודפת הראל בוכריס נחשפו לסודות מחדר הניתוח

איתי מלכיאור, אהוד ברק וטל אוחנה  / צילום: אשר אזולאי
איתי מלכיאור, אהוד ברק וטל אוחנה / צילום: אשר אזולאי

"בתוך חמש שנים ירוחם הופכת לכל הפחות לבירת הקנאביס הרפואי של ישראל". כך הכריזה השבוע  טל אוחנה, ראשת מועצת ירוחם בכנס "גרינגב" (greenegev) שהתקיים בעיר. "אנחנו נקים כאן 500 מקומות עבודה איכותיים חדשים ומערך מחקר, ייצור ובתקווה שגם ייצוא בקנה מידה כלל עולמי", היא אמרה.

היום אין פעילות קנאביס רפואי משמעותית במיוחד בירוחם, אולם הנוכחות של חברת הגנריקה פריגו באזור, הכשירה עובדים בתחום הפארמה הגנרית, שיכולים להיות רלוונטיים גם לתעשיית הקנאביס. את חזונה של אוחנה הגיעו לשמוע מאות יזמים, משקיעים, רגולטורים ובעלי חברות מתחום הקנביס הרפואי.

"35 שנים שאני צומחת וגדלה במדבר, עד שהבנתי שאני חייבת להפסיק לדבר על הצורך בהפרחת שדות כלכליים - אני צריכה לייצר אותם", אמרה אוחנה, והסבירה כי "ההזדמנות הכי גדולה של ירוחם מתקיימת ברגעים אלה. עלינו להפסיק את התלות בתעשייה המסורתית, ולהפסיק להיות חוטבי העצים ושואבי המים".

לכנס הגיע גם אהוד ברק, לשעבר ראש הממשלה ושר הביטחון ויו"ר חברת אינטרקיור. ברק מתמודד כעת בנחישות על תפקיד בכנסת הבאה ועומד בראש רשימת ישראל דמוקרטית, אולם עדיין משמש כיו"ר החברה. אינטרקיור היא החברה האם של קנדוק, שהחווה העיקרית שלה היום היא בצפון הארץ, אולם היא כבר הביעה עניין להשתלב בחזון של ירוחם. 

לדברי ברק, בירוחם יש את כל היתרונות שקיימים בישראל לתחום: "יש פה ד.נ.א של פארמה, אקלים מיוחד  - מבחינת גובה, יובש ונגישות לאדמות - הידע הישראלי בחקלאות מתקדמת, תמיכת משרדי הממשלה וחשוב מכול - כוח אדם איכותי ומסור".

שר החקלאות אורי אריאל, שגם הוא הגיע לשאת דברים בכנס, אמר כי הוא צופה שחזון ירוחם יהפוך אותה בתוך זמן קצר לבירה עולמית. "אני עומד פה ואומר שהקנאביס הרפואי הוא לא בועה - זה דבר אמיתי". יובל לנדשפט, מנהל היחידה לקנביס רפואי במשרד הבריאות (היק"ר) הגיע אף הוא לכנס. "עדיין לא עשו דבר כזה בעולם, אבל אנחנו מאמינים שעם איכות כוח האדם שלנו נצליח להרים את זה. מישראל תצא גם התורה וגם הייצור", הוא אמר.

גלי וינרב

ממזרח תגיע הברכה: אייזק דבח קובע מזוזה בסין

בחודש שעבר עדכנה חברת ההלבשה דלתא ובראשה בעל השליטה והמנכ"ל אייזק דבח, על רכישתה של קבוצת ההלבשה התחתונה בוגרט (Bogart) תמורת סכום סמלי של דולר אחד בלבד, נוסף על ההתחייבויות בהיקף של כ-105 מיליון דולר שיש לבוגרט.

השבוע ערך דבח טקס תקיעת מזוזה צנוע במפעל הראשי של החברה בעיר פאניו (Panyu), בנוכחות ההנהלה המקומית; מנהלת אחת החטיבות לנה רוזמן; ויוסי חג'ג', המשנה למנכ"ל דלתא. דבח בירך ואמר שהוא מקווה שהמזוזה תביא עמה גם מזל, ברכה והצלחה עסקית.

במסגרת העסקה התחייבה דלתא להזרים לבוגרט סכום של 50 מיליון דולר לצורך מימון פעילותה השוטפת, והיא מתכוונת לממן את הרכישה ממקורותיה העצמיים (יתרות נזילות קיימות ומסגרות אשראי לא מנוצלות). בימים האחרונים דיווחה דלתא על השלמתה של העסקה.

בוגרט נחשבת לאחת מיצרניות החזיות הגדולות בעולם. מטה הפעילות שלה נמצא בהונג קונג, מרבית מפעליה ממוקמים בסין, והיתר בתאילנד ובמיאנמר.

אייזק דבח (משמאל), לנה רוזמן, יוסי חג'ג' ונציגי המפעל  / צילום: מאו לונג

לקחו לתשומת ליבם: יעקב שחר, גיל שרון ויודפת הראל בוכריס נחשפו לסודות מחדר הניתוח

בכירים ובכירות הגיעו ביום ראשון למתחם שבע בתל אביב, שם נפגש פורום עמיתי בילינסון של המרכז הרפואי רבין. מטרת המפגש: קידום ופיתוח המערך לקרדיולוגיה וחיבור התורמים למחקר בתחום. לאחר האירוע נתרמו כמיליון שקלים.

פרופ' רן קורנובסקי העומד בראש המערך לקרדיולוגיה, הסביר, בין היתר, כי "צנתורי הלב מאפשרים כיום לבצע פעולות בטכניקות מיוחדות שעד לאחרונה נחשבו בגדר מדע בדיוני, ללא הרדמה וניתוח". אגב, פרופ' קורנובסקי הוא בנו של הסופר והמאייר פאול קור (יוצר כספיון), ואמו פנינה הגיעה לאירוע.

המארחים - פנחס (פיני) כהן, יו"ר קרן נוי ואמריקה ישראל ויו"ר ידידי המרכז הרפואי רבין; אורלי מסקין מנכ"לית העמותה; וד"ר איתן וירטהיים, מנהל המרכז הרפואי רבין, קיבלו את פני המתעניינות והמתעניינים, בהם: יעקב שחר, בעלי קבוצת מאיר ומכבי חיפה בכדורגל; ענת וד"ר שמואל חרל"פ, יו"ר כלמוביל; ברוריה ודודי ויסמן; יודפת הראל בוכריס, לשעבר מנכ"לית טמרס קפיטל, ופנחס בוכריס, מבעלי קרן ההון סיכון Somv; גיל שרון, יו"ר גולן טלקום; פעילת שוק ההון אביבית פלג; איש העסקים חיים הורביץ; עו"ד יהודה רוה ותמי רוה; אשת התקשורת שרון כידון ובן זוגה ד"ר אביתר נשר, המכהן כמנהל מחלקת ההשתלות בבית החולים; ורבים אחרים. 

ד"ר אביתר נשר, שרון כידון, ד"ר רן קורנובסקי וד"ר איתן וירטהיים  / צילום: אביב חופי

יודפת הראל בוכריס ופנחס בוכריס / צילום: אביב חופי

יעקב שחר ופיני כהן / צילום: אביב חופי

עוד כתבות

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

התוכנית שמסייעת למפונים לחזור לשוק העבודה בלי לאבד קצבאות

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר? לפי בית המשפט, התשובה היא לא

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואין ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע בצה"ל, והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע שהאישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע שפנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שניה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תחשב כ"הכנסה ראשונה"

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; ההנג סנג קפץ בכ-2.5%

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה