שלוש העלאות ריבית באופק? בשווקים מתקשים להאמין לבנק ישראל

בניגוד לרוב התחזיות והשינויים במדיניות הריבית בעולם, בבנק ישראל הותירו את התחזית לשלוש העלאות ריבית ללא שינוי • בשווקים עדיין מתקשים להאמין שהריבית באמת תעלה בחודש הבא, כפי שצופה תחזית הבנק

אמיר ירון \ צילום: אונ' פנסילבניה
אמיר ירון \ צילום: אונ' פנסילבניה

כלום לא השתנה - זו המסקנה שעולה על-פניו מקריאת תחזית העלאות הריבית של בנק ישראל אתמול (ב'). אז מה אם בכל העולם החליפו בנקים מרכזיים דיסקט. אז מה עם הפד הפך כיוון ב-180 מעלות ובמקום להמשיך בהעלאות ריבית הוא מתלבט בין שתי הורדות ריבית לשלוש עד סוף 2020. אז מה אם הבנק המרכזי האירופי מתכנן לחזור למדיניות של הרחבה מוניטרית והבנק הניו-זילנדי משמיע קולות דומים. התחזית של בנק ישראל נותרה ללא שינוי: העלאת ריבית אחת כבר ברבעון הקרוב ועוד שתיים במהלך 2020.

לקראת ההחלטה אתמול ניסו אנליסטים להעריך אלו אפשרויות עומדות בפני הבנק, לאור התהפוכות שעברו הבנקים המרכזיים האחרים. האפשרות שהבנק יבחר לא לשנות דבר, כלל לא הופיעה ברשימת האופציות. גם בתרחיש הניצי, העריכו חלק מהחזאים כי הבנק ירד משלוש העלאות ריבית לשתיים בלבד. "כשקראתי את ההודעה של הבנק חשבתי שמדובר בטעות דפוס" הודה היום אחד הכלכלנים בשוק.

נכון להיום נמצא בנק ישראל במרחק שתי העלאות ריבית מהמקום בו נמצאים השווקים: הבנק צופה שלוש העלאות ריבית עד סוף 2020 והם צופים רק אחת. הם מעריכים שריבית בנק ישראל תגיע בעוד שנה וחצי לחצי אחוז והוא צופה 1% שלם. אפילו ד"ר גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי והאחרון שצפה העלאת ריבית לפני הישיבה הקודמת - הודיע בתחילת השבוע כי היא אינו צופה שהבנק יעלה את הריבית ב-2019.

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון ניסה להשאיר את כל האופציות פתוחות: מצד אחד הוא דיבר על אפשרות שעליית הריבית "תתרחש במועד מאוחר יותר מזה שעולה בתחזיות חטיבת המחקר" ושב והזכיר כי התחזית איננה מחייבת את הגוף שמחליט בפועל על גובה הריבית, הוועדה המוניטרית של הבנק. מצד שני אמר הנגיד בסוף דבריו כי: "ייתכן שבמסגרת התוואי ההדרגתי והזהיר אליו מכוונת הוועדה יהיה צורך להעלות את הריבית באחת ההחלטות הבאות". האמירה השנייה ולא הראשונה היא שעוררה את מירב תשומת הלב וגם הכניסה ממד מסוים של עצבנות. העובדה שהמילה "אי-ודאות" חזרה על עצמה שוב ושוב ושוב בדברי הנגיד לא הוסיפה שקט.

בבוקר שאחרי העריכו האנליסטים שמאחורי המסר המורכב שהעביר הנגיד עומדת מחלוקת פנימית בוועדה המוניטרית. מספר התומכים בהעלאת ריבית בוועדה המוניטרית גדל להערכתם מאז הפגישה הקודמת, מאחד לשניים. נכון להיום, בגלל שתפקיד המשנה לנגיד אינו מאויש יש בוועדה רוב לנציגי הציבור (שלושה נציגים מול שני נציגי הבנק המרכזי). גם בהעלאת הריבית האחרונה, היו אלה נציגי הציבור שהובילו להחלטה. התשובה לשאלה כמה חברים בוועדה תמכו בהעלאת הריבית תתברר רק כשיופצו הפרוטוקולים של ההחלטה ב-22 ליולי.

אם בנק ישראל הפתיע בתחזית הסופר-נצית שלו, הרי שגם התגובה במסחר הייתה מפתיעה בחולשתה. האם השווקים לא לוקחים ברצינות את האפשרות שהעלאת הריבית קרובה מאוד, ותתרחש אולי כבר בישיבה הבאה בסוף אוגוסט? בשווקים מתייחסים כאמור לתחזיות כנוטות באופן הסטורי לצד הניצי. סיבה אחרת היא האינפלציה, שבכל זאת רשמה שיא במאי והגיעה ל-1.5% ב-12 החודשים האחרונים, אבל צפויה לרדת מחדש לכיוון ה-1% בעקבות מדד יוני. אולי יהיה זה מדד יוני שיספק לנצים בוועדה המוניטרית את הסולם לרדת מהעץ.