גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרוא וכתוב החדשים של עולם העבודה

יכולות שבעבר היו נחלתם של יחידים הופכות לדרישות חוצות תעשיות ומקצועות

הצלחה בקריירה דורשת מצוינות, הישגיות וחדשנות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הצלחה בקריירה דורשת מצוינות, הישגיות וחדשנות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

גם כישורים הם עניין שיש בו התפתחות. תחילה הם נחשבים נדירים, אחר כך הם הופכים לייחודיים, שימושיים ולבסוף הם הופכים לאוניברסליים. ראו לדוגמה את היכולת לקרוא ולכתוב או יכולת מתמטית. במאה ה-19 היכולות האלה היו נחלתם של כמרים או מדענים בלבד, והיום מלמדים אותן בבית הספר היסודי. היום אפשר לראות את התהליך הזה מתרחש ביכולות כמו כתיבת קוד ושימוש בטכנולוגיה ובמידע. בתקופה זו ממש היכולות האלה עוזבות את האזור הייחודי ועוברות אל מודעות הדרושים. עד לא מזמן היכולות האלה היו נחלתם של אנשי מקצוע יחידים וכעת הן הופכות להיות כלים בסיסיים.

מחקר שעשתה חברת Burning Glass על 150 מיליון מודעות דרושים ו-56 מיליון מסמכי קורות חיים זיהה 14 יכולות שהופכות כעת לבסיסיות בשוק העבודה. לטענת החוקרים, יכולות הליבה האלה ניצבות בבסיס תפקידים רבים והדרישה להן חוצה תעשיות. כך, לדוגמה, 60%-70% מהמשרות שנדרש בהן ניתוח מידע, ניהול תהליכים או ניהול פרויקטים לא הופיעו במודעות הדרושים של מקצועות מערכות מידע ונתונים.

המחקר חילק את היכולות הבסיסיות החדשות לשלוש קטגוריות: אנושיות, עסקיות ודיגיטליות, כפי שיפורטו בהמשך. מחפשי עבודה צריכים שיהיו להם יכולות משלוש הקבוצות לפי מודעות הדרושים, אבל מסמכי קורות החיים מראים שפחות מחמישית ממחפשי העבודה מציגים יכולות כאלה. אפילו שלוש היכולות הנדרשות ביותר - ניהול תהליכים עסקיים, תקשורת וחשיבה ביקורתית - מצויות רק ברבע מקורות החיים. לא מן הנמנע שלחלק ממחפשי העבודה יש היכולות האלה, אך הם לא מפרטים אותן ואת הניסיון הרלוונטי בקורות החיים שלהם, בגלל חוסר הבנה מה הן הדרישות החדשות.

יכולות אנושיות כוללות חשיבה ביקורתית, יצירתיות, חשיבה אנליטית, תקשורת ושיתוף פעולה. הדבר המאפיין את היכולות האלה הוא שהן עצמן דוחפות את האוטומציה ואת הטכנולוגיה ולא להיפך, מאחר שהן מאפשרות ליישם את היכולות הנובעות מהעולמות החדשים ולבצע את ההתאמות הנדרשות. דווקא במקצועות טכנולוגיים אנחנו מוצאים היום דרישה הולכת וגוברת ליכולות אנושיות, אולי משום שהן הכרחיות להצלחה של צוותים ושיתופי פעולה. האתגר הוא גדול, משום ששוק העבודה עדיין אינו יודע למדוד יכולות אלה וקשה מאוד להפעיל מכשירי גיוס סטנדרטיים כדי לזהותן.

טיפ לקורות החיים: אין טעם לומר שאתם כאלה, אבל אפשר בהחלט להדגים כל אחת מהיכולות כשאתם מתארים את הניסיון שלכם.

יכולות עסקיות כוללות ניהול פרויקטים, קבלת החלטות, הדמיה ויכולת ליצור תקשורת ולספר סיפור מתוך מידע. היכולות האלה מופיעות כדרישה הולכת וגוברת לרוחב משפחות של מקצועות, כנראה משום שהן מאפשרות לאנשים לגשר בין מה שהדיגיטציה מאפשרת לבין המטרות העסקיות הרחבות יותר. אלה יכולות קריטיות לצורך תקשור הערך המתקבל מהטכנולוגיות הדיגיטליות ויישומן בהתאם לצרכים של בעלי העניין. התפקיד הוא לייצר חיבורים ואינטגרציה בעולמות העבודה, והיכולות האלה מאפשרות לאחרות לבוא לידי ביטוי.

טיפ לקורות החיים: לא חשוב מה המקצוע שלכם, סביר להניח שיש לכם ניסיון בתהליכים עסקיים, הובלת פרויקטים, עיבוד מידע ובניית מצגות והובלת תהליכי קבלת החלטות. הדגישו אותו.

יכולות דיגיטליות כוללות ניתוח מידע, ניהול מידע, פיתוח תוכנה, כתיבת קוד וידע בתחומי אבטחת מידע ופרטיות. אלה המרכיבים הבסיסיים בעידן הזה שמאפשרים לכלים הדיגיטליים לתת ערך. הדבר המעניין הוא שהיכולות האלה כבר עזבו את מקצועות הדיגיטל וזלגו למשפחות מקצועות אחרות, כנראה משום שאלה יכולות נדרשות בתחומים של קבלת החלטות מבוססות מידע.

טיפ לקורות החיים: אם הייתם שותפים לתהליכי הגדרה, יישום או אפילו תכנון של מערכות, דיגיטציה, יישום כלים מתקדמים וכדומה, זה הזמן להדגיש זאת.

איש המקצוע המשולב

לטענת המחקר של Burning Glass, הערך של היכולות האלה עולה במיוחד כשמשלבים בין שלוש הקטגוריות. החיבורים בין היכולות יוצרים חיבורים בין עולמות מקצוע שונים. איש המקצוע המשולב יכול לחבר יכולות אנושיות, עסקיות ודיגיטלית עם התחום המקצועי שלו ועם הידע הרלוונטי לתפקיד ולארגון.

היכולות האלה הן הדבק המחבר בין אנשים לרוחב מקצועות ותפקידים, במקומות שבהם העולמות החדשים מפרקים מבנים מסורתיים ודורשים שיתופי פעולה לא מוכרים. תפקידן של היכולות האלה לצמצם פערי ידע ותקשורת בין פונקציות, אנשים, עובדים וצוותים. הן עוזרות לאנשי הפיתוח ללמוד את צורכי השוק והסביבה העסקית ולהיפך; הן מרחיבות את מעגלי ההשפעה של העולם הדיגיטלי אל התהליכים העסקיים ומייצרות את הערך המוסף שמעבר ליישום הטכנולוגי.

הנתונים מראים ששילובים כאלה מעלים את ערך העובד ואת שכרו. לדוגמה, איש פיתוח תוכנה, שכבר יש לו יכולת נדרשת משמעותית כזאת, ישפר את כושר ההשתכרות שלו אם ירכוש יכולות ניהול פרויקטים. כך גם איש כספים שיציג יכולות ניהול פרויקטים לצד יכולת ניתוח ובניית סיפור מנתונים לצורך קבלת החלטות.

מאפיין מרכזי של יכולות הליבה החדשות הוא האפשרות שלהן להתאים את עצמן לתפקידים המשתנים. בסיס יכולות רחב מאפשר לנו לא רק לענות על צורכי המשרות היום, אלא גם לנווט בעולם של תפקידים משתנים, מתייתרים, נוצרים. פעמים רבות מדי אנחנו פונים להשכלה הפורמלית ככלי להתמודד עם השינויים. קיומן של יכולות ליבה חדשות והערך המתקבל משילוב שלהן לרוחב תחומים פותח מרחב אפשרויות חדש עבור מי שמוכן לרכוש יכולות חסרות ובכך לשפר את יכולת התעסוקה שלו.

מאחר שיש גם התפתחות ברמות של היכולות, ניתן לתמוך בהעלאת הערך על ידי מערכות לימוד בתוך הארגונים ומחוץ להם.

דרישות ליכולות בהיקף כזה ישנו את שוק העבודה. עם הזמן, מחפשי העבודה ומערכות ההכשרה יבינו שהמערכות האלה הופכות להכשרה ביכולות ליבה, משפרות את אפשרויות התעסוקה ויכולת ההשתכרות והקידום. בינתיים, מי שיידע להכשיר את עצמו יוכל להפוך סיכונים לסיכויים באופן טוב יותר מאחרים.

הכותבת היא יועצת אסטרטגית, מרצה ובלוגרית בעולם העבודה העתידי, niritcohen.com

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

ארה"ב מונעת יצוא שבבים לוואווי הסינית, ואינטל לא תעמוד בתחזיות האופטימיות

ארה"ב מנסה לחסום יצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין כדי שהסינים לא יעתיקו את הטכנולוגיה ● אינטל צופה כי התוצאות שלה יהיו "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית, אבל מצהירה: "נציית לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים" ● המניה יורדת ב-2.5%

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

דני לוי, מפקד מחוז חוף / צילום: דוברות המשטרה

האם תחת ניצב דני לוי נרצחו במחוז חוף 9 בני אדם מהחברה הערבית?

מפקד מחוז חוף סיפר על נתוני הרצח בשטח פיקודו, אך הוא נתן תמונה חלקית ● המשרוקית של גלובס

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של ישראל קנדה, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

תתכוננו, העלאות מסים נוספות בדרך: באוצר מזהירים מגירעון של 7% ובוחנים צעדים כואבים

מהלומה נוספת צפויה להכנסה הפנויה שלנו לאחר ה"תגלית" שצצה במסגרת ההכנות באוצר לקראת תקציב השנה הבאה ● בין צעדי ההתכנסות שנשקלים כעת, כדי למנוע משיעור הגירעון לקפוץ ל־7%: הקפאת מדרגות מס הכנסה והעלאת המע"מ בשיעור גבוה מהמתוכנן - כבר ב־2024

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל