אחרי קליפורניה: גם ניו יורק יוצאת במהלך דרמטי למען איכות הסביבה

החל ממרץ הבא יוצאו שקיות הניילון מהחוק בניו יורק • בכך מצטרפת ניו יורק לקליפורניה, שהוציאה את שקיות הניילון משימוש עוד ב-2016 • היקף השימוש לשקיות פלסטיק בקרב הניו יורקרים מגיע ל-23 מיליון שקיות מדי שנה

שקיות ניילון / צילום: SHUTTERSTOCK
שקיות ניילון / צילום: SHUTTERSTOCK

מדינת ניו יורק מצטרפת לקליפורניה: החל מחודש מרץ הבא יוצאו שקיות הניילון מהחוק בניו יורק (למעט סייגים). לפי ארגוני סביבה, היקף השימוש של שקיות פלסטיק בקרב הניו יורקרים מגיע ל-23 מיליון שקיות מדי שנה. על הנזק שמסבות שקיות הפלסטיק, שלרוב משמשות לפרקי זמן קצרים מאוד (מהחנות הביתה), אין מה להכביר במילים. הנזק הוא לסביבה ולחי, והוא גובה מהם מחיר כבד.

קליפורניה הוציאה את שקיות הניילון משימוש עוד בשנת 2016. האיסור ייכנס לתוקף בחודש מרץ הבא, והוא יחול על רוב שקיות הפלסטיק המיועדות לשימוש חד-פעמי המסופקות בקרב החנויות הקמעונאיות.

יוצאים מן הכלל יהיו שקיות שמיועדות ל"טייק אווי" ממסעדות, שקיות שמיועדות לעיטוף פריטים ומוצרי מזון. בין היתר במעדניות, בחנויות בגדים או שקיות ניילון שמשמשות לעיטוף עיתונים.

בנוסף, מחוזות בתוך מדינת ניו יורק יוכלו לאפשר גבייה של 5 סנט על שקיות נייר בחנויות - כסף שיועבר לקרן למען שמירה על הסביבה, אשר תאפשר חלוקה של שקיות לשימוש רב-פעמי לצרכנים.

שקיות הניילון הן לא האויב היחיד של הסביבה. מדינות שונות, וכמוהן גם ארגונים פרטיים, מנסים למזער את השימוש בפלסטיק חד-פעמי. קשיות לשתייה הוצאו מרשתות ומחברות שונות, והשימוש בהן פוחת, וגם פלסטיק חד-פעמי במסגרת הזמנות של משלוחי מזון ממסעדות עובר רפורמה לכלים מתכלים.

המינימום שגם הצרכנים בישראל יכולים לעשות בהקשר הזה הוא למנוע בזבוז של כלים חד-פעמיים בהזמנת מזון, ומראש לבקש שלא לצרף כלי פלסטיק לאכילה במקרה של משלוח שמשוגר לבית או למשרד, במקום שבו אפשר להשתמש בכלים רב-פעמיים.

נזכיר כי בישראל, החוק מחייב רשתות לגבות 10 אגורות על כל שקית ניילון ("גופיה") שצרכנים נוטלים ברשתות השיווק הגדולות. מהלך זה הוביל להפחתה משמעותית בהיקף צריכת השקיות: לפי המשרד להגנת הסביבה, ב-2017 הופחתה צריכת השקיות הח- פעמיות ב-80%. לשם המחשה, מדובר באי-צריכה של 7,091 טונות של שקיות פלסטיק חד-פעמיות - היקף שווה-ערך למשקלם של כ-395 אוטובוסים.