איגודי היוצרים דורשים ממועצת הכבלים והלוויין להבטיח את תנאי העסקת העובדים בהפקות של yes והוט

הארגונים פנו במכתב שבו הם דורשים לעדכן את תנאי "נאותות ההפקה", שנקבעו לפני 11 שנים ואינם רלוונטיים לשוק הטלוויזיה הנוכחי

על רקע המשבר בתעשיית ההפקות, איגודי היוצרים פונים למועצת הכבלים והלוויין בדרישה לעדכן את כללי נאותות ההפקה ובכך להבטיח בין היתר את תנאי העובדים בהפקות אלה. היוצרים מבקשים לקבוע סכום מינימלי חדש שהוט ו-yes יהיו מחויבות להשקיע בכל הפקה, בהתאם לז'אנר - כך נודע ל"גלובס". 

נאותות הפקה פירושה רף תקציבי מינימלי להפקת התוכנית, הכולל גם את התנאים להעסקת העובדים ותנאי סף נוספים כמו מחירים של אולפן ומצלמות. גם הרשות השנייה וגם מועצת הכבלים והלוויין קבעו את נאותות ההפקה במסגרת הכללים שלהן, אולם הסכום שקבע כל אחד מהרגולטורים שונה. גם מועצת הרשות השנייה, המפקחת על רשת וקשת, וגם מועצת הכבלים והלוויין, המפקחת על הוט ו-yes, לא עדכנו את הסכום הקבוע לנאותות הפקה זה מספר שנים.

כללי מועצת הכבלים והלוויין כיום קובעים רף נאותות הפקה לדרמות בלבד. על-פי הכללים, כ-50% מהסכום המיועד לסדרות דרמה יושקע בתוכניות שעלות הפקתן בפועל עולה על 350 אלף שקל לכל שעה. על-פי חוק, הוט ו־yes מחויבות להשקיע בכלל ההפקות, בכל הז'אנרים, כ-8% מהכנסותיהן ויכולות להחליט איך יתחלק הכסף.

הרף של 350 אלף שקל נקבע לפני מספר שנים, כשההשקעה בכל הפקה הייתה גבוהה יחסית. בשנים האחרונות נחתכות ההשקעות בכל הפקה באופן משמעותי, עקב הירידה בהכנסות, ונעשה מאמץ גדול לקצץ בהוצאות - כלומר לצלם יותר זמן בפחות כסף. כך, למשל, רשת חתכה את ההשקעה שלה בתוכנית "משחקי השף" במיליון שקל לעונה. ורשת ממש לא לבד: המצב דומה גם בהפקות של הוט, yes ויצרני תוכן אחרים. 

במכתב ששלחו ארגוני היוצרים שח"מ, המאגד את השחקנים; אק"ט, המאגד את עובדי הקולנוע והטלוויזיה; איגוד הבמאים; ואיגוד התסריטאים למועצת הכבלים, נכתב כי "אנו פונים למועצה בהמשך לפגיעתם המתמשכת של בעלי הרישיון ביוצרים בשחקנים ובעובדי הסט, המבצעים בפועל את ההפקות המשודרות אצל בעלי הרישיון. פגיעה זו דואגת להשאיר כסף רב אצל מעטים ופוגעת בכל שאר המבצעים בפועל של ההפקות".

עוד נטען כי "חוסר הרצון של בעלי הרישיון לשמור על נאותות ההפקה גם בכל הקשור לתנאי העבודה וההתקשרות של עובדי מקצועות הסט, הבימוי, התסריטאות, העריכה והמשחק, מביאים אותנו לדרוש מהמועצה לקיים שימוע על נאותות ההפקה ועל עלויות ההפקה העדכניות".

לדברי אורי רשטיק, מרכז פעילות שח"מ: "אנו רואים כי בפועל בעלות הרישיון מייצרות אותו תוכן בפחות כסף, ולכן נאותות ההפקה הולכת ונשחקת. דוגמאות מובהקות לכך אפשר לראות בכך שיש יותר דפי תסריט ליום, פחות חדרי מנוחה, כמות העובדים בסט פחותה ועוד. איכות המוצר יורדת, ולכן צריך לקבוע כללים ברורים כמה עולה שעת שידור בז'אנר עליון ובז'אנר תחתון". 

תגובת מועצת הכבלים והלוויין: "מכתבם של איגודי היוצרים התקבל במועצה, ונתייחס לעניין בהתאם לסדר העדיפויות של הנושאים שעומדים על שולחנה. נבהיר כי הסכום הקבוע לנאותות הפקה הוא צמוד למדד המחירים לצרכן, כך שהוא מתעדכן באופן אוטומטי גם ללא התערבותנו".