המשטרה ביטלה עוד פסטיבל ברגע האחרון בגלל "מידע מודיעיני"; המארגנים: "דרך פסולה לעקיפת הדין"

זה קורה שוב: אחרי ביטול הפסטיבלים אינדינגב, דוף ואחרים, בוטל השבוע גם פסטיבל "ראביטס", ברגע האחרון • גורמים בענף טוענים כי מדובר בפרקטיקה מדאיגה ומוכרת של המשטרה: שימוש במידע מודיעיני מסווג, שמוצג לביהמ"ש במעמד צד אחד ואינו מאפשר למארגנים להתגונן

פסטיבל דוף  / צילום: חיים סולומון
פסטיבל דוף / צילום: חיים סולומון

ביום שני השבוע הודיעה ה משטרה למארגני פסטיבל הטכנו "ראביטס אין דה סאנד", שאמור היה להתקיים בסוף השבוע הקרוב בכפר הנוקדים שבמדבר יהודה, כי לא יוכלו לקיים את האירוע. למי שעקב אחר ביטולי הפסטיבלים האחרונים, הסיבה להחלטת המשטרה תישמע מוכרת: "מידע מודיעיני".

כמו במקרה של פסטיבל "דוף" שאמור היה להתקיים בחודש שעבר, גם כאן עמדו המפיקים בכל התנאים שהציבה להם המשטרה - וזו הודיעה להם על איסור קיום האירוע בגלל "מידע מודיעיני" ימים ספורים לפני הפסטיבל, אף על-פי שידעה על הפסטיבל במשך חודשים.

מארגני "ראביטס אין דה סאנד" ערערו לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע באמצעות משרד עורכי הדין א. קנולר ושות', אולם ערעורם נדחה, והאירוע לא יצא אל הפועל.

בעמוד הפייסבוק שלהם כתבו מארגני הפסטיבל כי "השימוש במילים 'מידע מודיעיני' נעשה תכוף ושגור בפי המשטרה באופן שמבטא לא רק זילות במארגני האירוע, אלא גם מהווה דרך חדשה ופסולה לעקיפת הדין הקיים בכל הנוגע לחקירת חשודים. במקום לבסס בראיות את החשדות, ככל שישנן ראיות בכלל, המשטרה עושה שימוש מוגזם בטענה שקיים מידע שלא ניתן לגלותו, ועל בסיסו היא נמנעת מהגנה על שלום הציבור מפני עבירות סמים. כלומר, במקום לטפל בחשוד בעבירה או במי שמתכנן לבצע עבירה, מרחיקים את הציבור ומונעים ממנו לקיים אירועים מוזיקליים ולגיטימיים".

הדברים של המארגנים דומים מאוד לדברים שאמר ל"גלובס" שחר זירקין, ממייסדי פסטיבל "דוף", בחודש שעבר: "אנחנו בעצם מנסים להתגונן בבית המשפט במכלול האשמות שאין לנו מושג מהן", הסביר זירקין את האבסורד. "לא לנו ולא לעורכי הדין שלנו יש מושג. ואנחנו ביקשנו בכל לשון של בקשה לעזור למשטרה ככל שנוכל, אבל אנחנו לא יודעים מה ההאשמות ומה בעצם אפשר לעשות. אם באמת הוחבאו סמים איפשהו לפני האירוע, המשטרה יכולה להגיע ולעשות פשיטה לפני האירוע. הייתי אפילו מזמין אותם לקפה, אבל אף שוטר לא ניאות להגיע לשם, כי הסיבה הייתה ברורה. הם בסך-הכול רצו לסגור את האירוע".

הקשיבו לפרק של שחר סמוחה בפודקאסט "הצוללת" של "גלובס", על הדרך שבה המשטרה משתמשת בפרקטיקה של הצגת מידע חסוי לבית המשפט ומונעת כך קיום אירועים המוניים - או קראו את הכתבה ממגזין G.