סקר של נשיאות המגזר העסקי: 85% יצביעו בבחירות גם בלי שבתון במשק

62% מהנשאלים סבורים כי יש לאפשר את יום השבתון רק למי שמימש את זכותו הדמוקרטית והצביע • 13% סבורים כי יש לבטל לחלוטין את השבתון במשק בבחירות • שרגא ברוש: "הציבור מבין את הנזק הכלכלי החמור של יום שבתון שלישי במספר בתוך פחות משנה"

שרגא ברוש / צילום: שלומי יוסף
שרגא ברוש / צילום: שלומי יוסף

89% מהציבור סבורים כי הבחירות לכנסת ה-21 שיערכו בספטמבר יסבו נזק כבד לכלכלה הישראלית, כך עולה מסקר שערך מכון סמית עבור נשיאות הארגונים העסקיים. זאת, על רקע החלת יום שבתון כללי במשק, וזאת בפעם השלישית השנה בעקבות הבחירות לכנסת ה-20 שנערכו באפריל האחרון והבחירות לרשויות המקומיות, שהתקיימו בסוף אוקטובר.

הסקר נערך בקרב 615 בעלי זכות הצבעה, ולפי תוצאותיו 85% מהנשאלים אמרו כי יילכו לקלפי - גם אם באותו היום לא יהיה שבתון במשק. עוד עולה מהסקר כי 62% מהנשאלים סבורים כי יש לאפשר את יום השבתון רק למי שמימש את זכותו הדמוקרטית והצביע, 17% אמרו כי יש לצמצם את יום השבתון לחצי יום, 8% ענו כי יש להגיע מוקדם יותר לעבודה או לצאת ממנה בשעה מוקדמת יותר כדי להצביע ואילו 13% סבורים כי יש לבטל לחלוטין את השבתון במשק בבחירות.

58% מהנשאלים אמרו כי הם די מסכימים או מסכימים מאד עם העמדה שלפיה על המדינה לפצות את העסקים על הנזק שנגרם להם בעקבות השבתון בבחירות; 77% סבורים כי אחוזי ההצבעה יעלו רק אם יום השבתון יותנה בהצבעה בבחירות ו 56% סברו כי יום השבתון מעלה את אחוזי ההצבעה.

המגזר העסקי מוביל מאבק לקבלת פיצוי על יום השבתון הצפוי בספטמבר, ובעלי מפעלים קטנים וזעירים המשתייכים להתאחדות המלאכה והתעשייה הפגינו על כך לפני חודש מול משרד האוצר בירושלים.

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, שרגא ברוש, אמר בהתייחס לתוצאות הסקר כי "הציבור מבין את הנזק הכלכלי החמור של יום שבתון שלישי במספר בתוך פחות משנה. כעת, זה תורם של נבחרי הציבור להבין את המשמעות הקשה של הדבר ולגלות אחריות. פניתי לראש הממשלה בדרישה לקיים דיון מעמיק על הסוגיה וזאת כדי להימנע מנזק כלכלי נוסף למשק, שהשלכותיו יורגשו בכל בית בישראל".

ברוש הוסיף ואמר כי "עוד לא מאוחר וניתן לתקן את המצב כך שליום השבתון יהיו זכאים רק בעלי זכות הצבעה שמימשו את זכותם לפעול".