יוניקלו / צילום: שאטרסטוק

בעלי קבוצת קפה קפה רונן נמני בחר ביוניקלו

יוניקלו / צילום: שאטרסטוק
רונן נמני, בעלי קבוצת קפה קפה, מפרגן ליוניקלו, שהצליח לעקוף את התחרות הצמודה באירופה ובארה"ב וגם הפך למותג הקמעונאי המוביל באסיה
23.07.2019 | רונן נמני

טדאשי ינאי, מנכ"ל ומייסד מותג האופנה היפני יוניקלו, הפך לאחרונה לאיש העשיר ביפן על-פי "פורבס", עם הון מוערך של 25 מיליארד דולר. הזינוק בשווי ההון של ינאי נובע בעיקר מהעלייה הגדולה בשווי החברה-האם שבבעלותו, המותג פאסט ריטיילינג (Fast Retailing), קמעונאית הביגוד השלישית בגודלה בעולם. אך ינאי אינו עוצר כאן. הוא מצא את הדרך להמציא את יוניקלו מחדש ולהפוך אותה לקמעונאית מספר אחת, שתשאיר אבק למתחרותיה הגדולות H&M וזארה. בחריצות יפנית אופיינית בנה ינאי אסטרטגיה שיווקית ייחודית, הכוללת את מיתוג יוניקלו כחברה הראשונה המציגה ביגוד בייסיק לשוקי אסיה, והצליח לבנות את יוניקלו כמילה נרדפת לביגוד יומיומי, איכותי ובר השגה.

איך מוחקים יתרון של שנים ומתחרים במומחיות הידועה של H&M וזארה בזיהוי טרנדים אופנתיים? אחד הסיפורים המפורסמים על ינאי, הוא שכאשר שאלו אותו מה החזון של יוניקלו, הוא שלף מהמדף את קטלוג ענקית הביגוד הבריטית נקסט לחורף 1987, ואמר: "כל-כך קלאסי, שאפשר ללבוש את זה תמיד". ינאי בחר לנצל את הדרישה לביגוד בייסיק אופנתי, איכותי וזמין, במקביל לפנייה לשוקי אסיה הבלתי מנוצלים. על-ידי הגידול המאסיבי במכירות באסיה, הוא הצליח לעקוף את התחרות הצמודה באירופה ובארה"ב ולהפוך למותג הקמעונאי המוביל ביבשת המזרח.

רונן נמני / צילום: איל יצהר

האסטרטגיה השיווקית של החברה משלבת את מיתוגה כחברה האסיאתית הראשונה שמתמחה באופנה למעמד הביניים ויתרונה לצד התמקדות בביגוד בייסיק נחשק, יומיומי ונוח, הוא מתן דגש על איכות ומחיר בר השגה.

כזה הוא בדיוק מעיל הפוך הקל של יוניקלו, שכבש את העולם בשלל צבעים והפך בגרסתו השחורה לסימן ההיכר של הפוליטיקאי הישראלי. ולא רק מעילים - יוניקלו מציעה מגוון ביגוד בייסיק משובח, המשלב חדשנות וקלאסיות, מג'ינס וטי שירט ועד בגדי ספורט והלבשה תחתונה. עם הפופולריות הגבוהה של המותג בקרב ישראלים, לא מפתיע שהידיעה על כך שיוניקלו בוחנת פתיחת חנות בישראל עוררה כאן התרגשות רבה.

יוניקלו, שיצאה לראשונה מגבולות יפן רק בשנת 2002, צמחה באופן פנומנלי מאז. יש לה כיום כ-2,000 סניפים ברחבי העולם והיא פותחת סניפים חדשים בקצב מהיר, בעיקר בשוקי סין ודרום מזרח אסיה. לצד הפעילות הקבועה בשוקי אירופה וארה"ב, הצליחה יוניקלו ליצור עדיפות מובהקת מול מתחרותיה כשהיא נשענת על השווקים האסיאתיים המתרחבים, שבהם מיליוני צרכנים פוטנציאלים נכנסים מדי שנה למעמד הביניים. וזה עובד: המכירות של פאסט ריטיילינג (יוניקלו) הגיעו לכ-19 מיליארד דולר בשנת 2018 - רק 2 מיליארד מאחורי H&M השבדית ו-10 מיליארד דולר מאחורי אינדיטקס הספרדית, החברה-האם של זארה.

כאן המקום לשאול, האם בעולם שהופך לאונליין יש עדיין היתכנות כלכלית לפתיחת חנויות פיזיות? מבחינת יוניקלו, תהליך הצמיחה המואץ כולל את הדיגיטל כמובן מאליו, ואת אותה חוויית קנייה מוקפדת והטבות בלעדיות למשתמשים, בין אם הם קונים אונליין או בחנות. כדי להבין את ההיתכנות של פתיחת חנויות, צריך להיכנס לחנות של יוניקלו ולהבין מהי חוויית קנייה ייחודית. לא סתם הפכו החנויות הצבעוניות והמסודרות למופת, במיטב המסורת היפנית, למוקד נחשק עבור תיירים ומקומיים בערים הגדולות באירופה ובארה"ב, וזה בדיוק מה שמבדל את המותג מרשתות אופנה אחרות.
בעוד שרשתות אופנה בעולם ובישראל מצמצמות סניפים ויוצאות מקניונים בגלל התחרות באונליין, השכילה יוניקלו להמציא את עצמה מחדש בשווקים האסיאתיים המתעוררים, ולהתרחב כל העת תוך מתן ערך מוסף ללקוחות - באונליין ובאופליין כאחד.

היכולת של יוניקלו לשלב בין אסטרטגיה שיווקית, חדשנות מוצרית, פשטות, איכות פרימיום וחוויית קנייה, מעוררת השראה. הערכים הללו, יחד עם החתירה למצוינות ולמקום הראשון, מתחברים עבורי לערכים שמנחים אותנו כמובילי ענף בתי הקפה והמסעדנות בישראל. אנחנו מקפידים על חדשנות ועדכון בלתי פוסק של חוויית הבילוי, אך כמו יוניקלו, לא שוכחים את הבייסיק שלנו: קודם כול קפה טוב ואוכל טוב, עם חוויית בילוי בלתי מתפשרת.

כתבות נוספות:
נטפליקס. נראה שאין דבר שיעצור אותה / צילום: רויטרס - Mike Blake

מלכת הסטרימינג

ענת בוגנר

בונובוס / צילום: שאטרסטוק

בלי לסחוב שקיות

ארנון תורן