הגירעון יגדל: הביטוח הלאומי הודיע כי יפסיק לרכוש אגרות חוב מהמדינה

זאת לאחר שלדברי מנכ"ל המוסד לא הושגה כל התקדמות במגעים לקראת הסכם חדש בין הביטוח הלאומי למדינה • שפיגלר ציין כי בעבר הזהירו אותו באוצר שביטול ההסכם יוביל לזינוק בגירעון ל-3.9% - צעד שיביא לפגיעה בדירוג האשראי של ישראל • מרידור: "שפיגלר לוקח על כתפיו אחריות לסיכונים כלכליים אימתניים"

מאיר שפיגלר / צילום: שלומי יוסף
מאיר שפיגלר / צילום: שלומי יוסף

עוד מיליארד שקל לגירעון: הכנסות המדינה השנה צפויות לקטון בסכום של כמיליארד שקל. זאת לאחר שהמוסד לביטוח לאומי הודיע על ביטול ההסכם ההיסטורי שמחייב את הביטוח הלאומי לרכוש בעודפי הגבייה שלו אגרות חוב ממשלתיות. מנכ"ל המוסד מאיר שפיגלר הודיע על ביטול ההסכם, לאחר שלדבריו לא הושגה כל התקדמות במגעים לקראת הסכם חדש בין הביטוח הלאומי למדינה. בשיחה עם "גלובס" ציין שפיגלר כי בעבר הזהירו אותו באוצר שביטול ההסכם יוביל לזינוק בגירעון ל-3.9% - צעד שיביא לפגיעה בדירוג האשראי של ישראל. "עובדה שלא ביטלנו את ההסכם ובכל זאת הגירעון כבר מגיע ל-3.9%, לא בגלל הביטוח הלאומי אלא בגלל אגף התקציבים באוצר".

ביטול ההסכם ההיסטורי שנחתם ב-1980 ייכנס לתוקף בעוד חודשיים, כך שהשפעת המהלך על תקציב 2019 תהיה מוגבלת. בתקציב 2019 תוכננו הכנסות בהיקף של בין 2 ל-3 מיליארד שקלים מעודפי הגבייה, כך שעד סוף השנה נותר עוד סכום של כמיליארד שקל.

באוצר מעריכים כי ביטול הסכם הביטוח הלאומי עלול להכניס את ישראל למשבר בגלל ההשלכות שעלולות להיות לכך על הגירעון ועל דירוג האשראי. הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור תקף היום בחריפות את מנכ"ל הביטוח הלאומי על החלטתו. בטון דרמטי לא אופייני אמר מרידור כי "שפיגלר לוקח על כתפיו אחריות לסיכונים כלכליים אימתניים. אף אחד מכם לא היה מוכן לקחת על כתפיו אחריות כזו. לנסות לנצל את הבחירות כדי לנגח - זה לא אחראי, ואם נכנס למשבר - זכרו את היום הזה".

מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה: "יהיה טוב לראש אגף התקציבים להתמקד בגירעון אותו הוא יצר ועליו הוא אחראי ולא לגלגל את האחריות לפתחנו ולאיים על הביטוח לאומי, המחוייב לוודא שציבור המבוטחים הישראלי יקבל את מלא זכויותיו. כל מי שעיניו בראשו יודע שהבור התקציבי שראש אגף התקציבים זועק לגביו, הוא מעשה ידיו וכל האחריות מוטלת עליו כמי שצריך לתת דין וחשבון לציבור על כך. בימים בהם אגף התקציבים קיצץ בתקציבי הרווחה וכמקדמה לקיצוצים משמעותיים נוספים העומדים בפתח, שר העבודה והרווחה ואנכי, כמנכל הביטוח לאומי, ניצבים בשער לוודא שכל כספי הביטוח המשולמים ע"י הציבור הרחב, יועברו אך ורק לטובת מיצוי זכויותיו. מדובר בכספי פרמיה ביטוחית ולא מיסים, ולכן אין להשתמש בהם לכיסוי גירעונות תקציביים שנוצרו עקב ניהול כושל של תקציב המדינה.האזרחים ששילמו כל חייהם ביטוח לאומי לא צריכים להיפגע כתוצאה ממחדלי התנהלות אגף התקציבים".

מדובר בהודעת ביטול שנייה של המוסד, שכבר הודיע ב-12 לספטמבר 2018 על ביטול ההסכם החל מ-2019. בעקבות אותה הודעה נחתם הסכם ביניים בין המדינה לביטוח הלאומי שבמסגרתו התחייב המוסד לביטוח לאומי להמשיך ברכישת אגרות חוב ממשלתיות בתמורה למו"מ מול המדינה, שבמסגרתו יימצא פיתרון לדרישת הביטוח הלאומי למתן חסינות לזכויות המבוטחים מפני קיצוצים עתידיים.

במכתב ששלח שפיגלר הוא מסביר כי החליט לבטל מחדש את ההסכם מ-1980 לאור גרירת הרגליים הממשלתית, והעובדה כי "פקידי האוצר נחים על זרי הדפנה". באוצר אמרו הבוקר בתגובה כי "יש לתהות על המועד בו הודיע מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי על רצונו לשנות את ההסדר הקיים מזה עשרות שנים". הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור והחשב הכללי רוני חזקיהו פנו לשפיגלר בפעם הקודמת שביטל את ההסכם, והתריעו בפניו כי המהלך יפגע בזכויות המבוטחים משום שההשקעה הנוכחית של המוסד באגרות החוב של המדינה נושאת את התשואה המירבית שניתן לקבל על השקעות חסרות סיכון.