השקעות אימפקט בנדל"ן - לקידום התחדשות העירונית

רבים מתרחקים מחלום הבעלות על דירה אבל יש לכך פתרונות כלכליים יצירתיים

פרויקט תמ"א 38 בראשל"צ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
פרויקט תמ"א 38 בראשל"צ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

משקיעים בכל העולם מזרימים מיליארדי דולרים להשקעות אימפקט, ענף אשר כבר רשם הצלחות כמחולל שינויים חברתיים. אחד מהתומכים הנלהבים בהשקעות אימפקט, היא האפיפיור פרנסיסקוס, אשר בנאומו בוותיקן ב 2014 , בפני ועדה שדנה בנושא, קרא "לגלות מחדש את החיבור העתיק והחשוב בין רווח עסקי וסולידריות חברתית".

השקעות אימפקט נועדו להביא פרויקטים לתשואה חברתית מדידה לצד תשואה כלכלית. על פי דוח של ג'ייפי מורגן וארגון השקעות האימפקט GIIN, התחום הפופולרי ביותר בהשקעות אימפקט הוא תחום הנדל"ן, שמחדש שכונות ותיקות או נותן מענה לדיור בר-השגה.

מדינות רבות, בהן ארה"ב, צרפת ובריטניה, נותנות תמריצי מס והטבות רגולטוריות במטרה לעודד עוד משקיעים להיכנס לתחום. אולם בישראל מקבלי ההחלטות, ובעיקר משרד האוצר ורשות המיסים, חוסמים תמריצים ושינויי מדיניות תחת סחבת ממשלתית.

איך זה עובד? במודל ההשקעה יזם מזהה פוטנציאל עסקי שיכול להניב גם שינוי חברתי חיובי. כך למעשה הוא משקיע בפרויקט שבו מעבר לרווח העסקי שנמצא לנגד עיניו, הוא רוצה גם להשפיע לטובה על אוכלוסייה מסוימת.

דוגמה לכך ניתן לראות בהשקעה של חברת Vital Capital השוויצרית, אשר השקיעה 200 מיליון דולר לבניית 40 אלף יחידות דיור בר-השגה באנגולה. ההשקעה נועדה לא רק לבנות את הדירות, אלא גם לבנות קהילה מפותחת עם חינוך, שירותים סוציאליים ושירותי בריאות מתקדמים. הרווח על ההשקעה השנתי צפוי לעמוד על כ-20%.

באנגליה ואוסטרליה האימפקט החברתי בנדל"ן מקבל תמיכה מהממשלות, המועצות המקומיות והבנקים. החברה הבריטית Resonance, שמתמחה בבניית דיור למחוסרי דיור, קיבלה מענק של 20 מיליון דולר מהרשות לפיתוח לונדון להמשך פיתוח פרויקטים. לפי הערכות' יותר ממיליארד וחצי דולר באוסטרליה מושקעים בנדל"ן באימפקט. דווקא גופים בנקאיים הם המשקיעים הגדולים ביותר בתחום.

האתר האמריקאי אימפקט אלפא, שעוקב אחר השקעות אימפקט בנדל"ן בארה"ב, דיווח כי חברת אימפקט קומיוניטי קפיטל, שנוסדה על ידי חברות ביטוח אמריקאיות, השקיעה באימפקט בשנת 2018, סכום של 788 מיליון דולר שבנו 45 אלף יחידות דיור.

התופעה מצליחה בעולם משתי סיבות עיקריות. ראשית, ישנו רווח עסקי מוכח בתחום. הארגון האמריקאי GIIN, שחוקר ומודד השקעות אימפקט בעולם, דיווח ש-98% מהחברות אותן מדדו ענו כי השקעותיהן עמדו בציפיות. כמו כן, פעמים רבות ממשלות וארגונים מוסדיים נותנים ערבויות ותמיכה בפרויקטים שיש בהם אימפקט חברתי - וכן תמריצי מס. ההשקעה אם כך היא יציבה ובטוחה יותר. כמו כן, יזמים רבים מצליחים למשוך יותר משקיעים, כאשר יש השקעה טובה עם צפי לרווחים, שלצידם תרומה חברתית משמעותית ומוכחת.

בישראל תחום ההתחדשות העירונית הולך ועולה ומהווה מנוע להגדלת התחלות הבנייה וליצירת יחידות דיור חדשות באזורי ביקוש. אבל לצד זאת, השקעות אימפקט נמצאות בשלבי פיילוט ראשוניים ויוזמות לתמריצים ממשלתיים והטבות מס, שיאפשרו התחדשות עירונית בפריפריה - נחסמים על ידי רשות המסים.

דווקא במקומות גבוליים כלכלית, קיים צורך גבוה יותר בשיפור חברתי וביטחוני ופעמים רבות גם קיימת סכנה גדולה להתפתחות רעשי אדמה חזקים. לכן, יש מקום לקחת דוגמה ממדינות כמו בריטניה וארה"ב, אשר תומכות באופן פעיל ומוצהר בהשקעות האימפקט.

השקעות אימפקט היא תופעה אשר מתגברת בכל העולם. לפי דוח של דלויט, עד שנת 2020 צפויות השקעות של כ-500 מיליארד דולר בתחום ויש הערכות רבות שבשנים הקרובות היא צפויה לצבור תאוצה גם בארץ. על מנת לעודד את המשקיעים להיכנס לתחום זה, חובתם של מוסדות המדינה, לייצר מודעות לתחום ולהעניק תמיכה ועידוד כך שמשקיעים, קטנים וגדולים ירצו להשקיע בהשקעות שבצד הרווח הכלכלי יש גם תרומה בעלת משמעות חברתית. 

הכותב הוא מנכ"ל קבוצת ביתא, שעוסקת ביזמות וביצוע פרויקטים בהתחדשות עירונית