אירוויזיון 2019 / צילום: שאטרסטוק

מנכ"ל פנגו רועי אלבז בחר באירוויזיון

אירוויזיון 2019 / צילום: שאטרסטוק
רועי אלבז, מנכ"ל פנגו, מתפעל מההשפעה החיובית הגדולה שיש לאירוויזיון במדינה שמארחת אותו ומחוצה לה
23.07.2019 | רועי אלבז

200 מיליון צופים, שידור ישיר ליותר מ-40 מדינות, הפנינג ססגוני שנמשך שבועיים ועשרות אלפי תיירים - אלה המספרים המרשימים של האירוויזיון האחרון. מאחורי המספרים יש מסורת ארוכת שנים של תחרות השירים הוותיקה והיוקרתית ביותר בתולדות הטלוויזיה. חוויית צפייה ייחודית, שזוכה לנתוני רייטינג כמעט חסרי תקדים ולקהל צופים מגוון, שמרבית הערוצים המסחריים יכולים רק לחלום עליו. לא פחות חשוב: מדובר פשוט במסורת אהובה של הקהילה העולמית. בקיצור, מותג.

האירוויזיון שימש השנה גם כפלטפורמה יעילה במיוחד לקידום מותג נוסף, מדינת ישראל. חוויית הצפייה היא משפחתית. האווירה לפני, תוך כדי ואחרי סוחפת ומשמשת מקפצה נחשקת למפרסמים ולמשווקים. העיר המארחת, בתקופת האירוויזיון, הופכת למגנט לחובבי ז'אנר האירוויזיון מרחבי העולם, משלחות אמנים בינלאומיות ואלפי עיתונאים.

לצערנו הרב, ישראל מככבת לרוב במהדורות החדשות בעולם בעיקר בהקשרים פחות מחמיאים על רקע הסכסוכים במזרח התיכון. להוציא הישגי ספורט בינלאומיים והישגים ופרסים בתחומי ההייטק, הרפואה והמדע, הבולטוּת של ישראל באירוויזיון הפכה בארבעת העשורים האחרונים, מאז הזכייה עם "אבניבי" של יזהר כהן ועם "הללויה" של גלי עטרי וחלב ודבש, דרך "דיווה" עם דנה אינטרנשיונל ועד "TOY" של נטע ברזילי - למשב רוח מרענן וחיובי.

רועי אלבז, מנכ"ל פנגו/צילום: אייל טואג
 רועי אלבז, מנכ"ל פנגו/צילום: אייל טואג

זה לא מובן מאליו, במציאות שבה יש נטייה לתקוף את מדיניות ישראל ולגרום לה לשלם מחיר יקר בזירה התרבותית, ע"ע רוג'ר ווטרס, BDS והחרם על ישראל. במקרה הזה, המאמצים נכשלו, כמו גם ההפגנות והאיומים. אירופה שולחת נציגים לישראל ומסרבת להפוך את האירוויזיון לזירת קרב.

שמלת הנוצות שלבשה דנה אינטרנשיונל עדיין נחשבת לאחד המראות המזוהים ביותר עם תחרות האירוויזיון. נטע לקחה את השונוּת לשלב הבא. ברמה האישית, מיליוני נערות ונשים ברחבי העולם וגם לא מעט גברים שהרגישו חריגים, אהבו את מה שראו והתחברו לביטחון העצמי, לרהיטות ולאופן שבו נטע התנהלה. ולא רק היא. תראו מה האירוויזיון עשה ללהקת אבבא ולסלין דיון. תהילת עולם.

בישראל, האירוויזיון הוא אירוע לאומי (בעיקר אחרי הצלחות). זכייה בתחרות היא גאווה ואחדות קולקטיבית. צריך להיזכר ביציאה הספונטנית של רבים לרחובות, ובמראות של אזרחים קופצים למזרקה בכיכר רבין בתל אביב כדי להבין את עוצמת התחושות. נציגי ישראל לאירוויזיון הם "שגרירים", הן של המותג והן של המדינה השולחת.

לאירוויזיון יש רייטינג ממוצע של 35% באירופה, ובקרב בני 18־22, המספרים מרקיעים גם ל-44% רייטינג. אלה נתונים חלומיים מבחינת אפקטיביות פרסום, מעמד ונכסיות המותג. הרגש שמעורר מותג האירוויזיון הוא חיובי, ושלל האלמנטים, ממוזיקת הפתיחה המוכרת והאהובה, דרך שלבי ההצבעה המותחים וההופעות המושקעות - הכול תורם לבידול הוויזואלי והרגשי ולערך הייחודי של המותג.

העלות הכוללת של אירוח האירוויזיון בישראל עמדה על 150-190 מיליון שקל, על פי תאגיד השידור. אין מה להתרגש, במונחים של הסברה לאומית, תיירות ושיפור התדמית, זה מחיר מבצע לקמפיין בסדר גודל כזה. היורוקלאב, המקביל של הכפר האולימפי לעיתונאים ולמשלחות, מותג כולו ברוח התחרות ולא מעט חברות צריכה גדולות יצאו במגוון שירותים ומוצרים ייחודיים, כולל חולצות ממותגות, מבצעי הגרלה לכרטיסים הנחשקים לחצאי הגמר ולגמר. רק בתל אביב, דובר בהסתערות של לפחות 20 אלף תיירים, שהכניסו לעיר כ-100 מיליון שקל.

אירוויזיון 2019, תחת הכותרת "Dare to Dream", היה אחד האירועים הבינלאומיים הגדולים ביותר שישראל אירחה בשנים האחרונות, הזדמנות פז לשים בצד את המחלוקות הפוליטיות ולהראות לעולם את הצד היפה של ישראל, השמח והתרבותי, ולאמץ אותה לחיקה של הקהילה הבינלאומית. 

כתבות נוספות:
בארנס אנד נובל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

כותבת את הסיפור מחדש

מריאנה הרצנו

Care/of. מסייעת לאנשים לקחת אחריות על בריאותם / צילום: צילום מסך

תוספת שתופסת

עינת יוזנט רביד