גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכבי או הכללית? אלה מותגי הבריאות המובילים בישראל

למרות שמכבי היא קופת החולים שאליה עוברים הכי הרבה לקוחות, בראש דירוג המותגים ניצבת קופת חולים כללית, שממשיכה לאבד מבוטחים ● מאוחדת סובלת מגירעון ענק שהכה בתדהמה את משרדי האוצר והבריאות

מדד המותגים: בריאות / אילוסטרציה: דגנית ג'מצי, גלובס
מדד המותגים: בריאות / אילוסטרציה: דגנית ג'מצי, גלובס

מודל התחרות שקיים בין ארבע קופות החולים בישראל, המבטחות יחד כ-8.8 מיליון ישראלים, נועד לעודד את הקופות לשפר את שירותיהן ולחתור למצוינות בבריאות. מבחינת הקופות, המטרה היא להציע לצרכנים חבילות שירותים כמה שיותר אטרקטיביות, כך שיוכלו למתג את עצמן כמובילות בשוק ולהצליח בדרך זו לצרף לשורותיהן כמה שיותר מבוטחים חדשים.

הקופות מציעות למבוטחים שירותים בסיסיים שהמדינה מחויבת להעניק לאזרחיה מכוח חוק בריאות ממלכתי, לצד "ביטוחים משלימים", מה שמכונה "שב"ן" (למשל "מכבי שלי" ו"כללית מושלם"). ביטוחים אלה, שבהם רואים את מרב הגיוון בשירותים, כוללים חוות-דעת מרופאים יועצים, רפואת שיניים ואפשרות לבחירת מנתח ומימון טיפולים רפואיים בחו"ל. בשנים האחרונות הקופות פועלות גם לשפר ולהרחיב את השירותים הדיגיטליים והרפואה מרחוק (טלמדיסין) שהן מציעות, כדי להתמתג כקופות "דיגיטליות", ולהתאים עצמן לזמנים המשתנים ולצורכי המבוטחים.

התשלום עבור הביטוחים המשלימים הוא וולונטרי ומצטרף לתשלום למס בריאות. לפי משרד הבריאות, לכ-75% מהישראלים יש ביטוח משלים, אך גם הוא לכשעצמו מייצר פערים חברתיים: בפריפריה רק לכ-60% מהמבוטחים יש ביטוח משלים. מאחר ששירותי הבסיס, לצד הביטוח המשלים, נתפסים לעתים כבלתי מספקים, רואים בשנים האחרונות נהירה של ישראלים לביטוחים הפרטיים.

לפי דוח מרכז אדוה שפורסם לאחרונה, ב-2017 הישראלים הוציאו כמעט 14 מיליארד שקל על ביטוחי בריאות פרטיים - משלימים ומסחריים (של חברות הביטוח) - גידול של פי שלושה בתוך 17 שנים בלבד. הפערים החברתיים ניכרים בייחוד בגזרת הביטוחים הפרטיים, שכן בעשירונים הגבוהים (7-10), מחזיקים 50%-70% בביטוחים פרטיים-מסחריים, ואילו ככל שיורדים בעשירונים וברמות ההכנסה, השיעור פוחת, עד 8%-12% בשני עשירוני ההכנסה התחתונים.

במשרדי הבריאות והאוצר פועלים בשנים האחרונות לבלימת המגמה הזו, שגרמה לגידול בהוצאה הפרטית על בריאות. ההוצאה הזו כיום היא 35% מכלל ההוצאה הלאומית על בריאות - פחות מבעבר, אך עדיין גבוהה מהיעד שאליו המשרדים מכוונים להגיע: 30% לכל היותר. בזכות תוכנית עיקרית שנכללה בין המהלכים הללו, "התוכנית לקיצור תורים לניתוחים", פחתו בשנה האחרונה התשלומים לביטוחים המשלימים (שב"נים) בשיעור מצטבר של כ-15%. בתרגום לכסף, מדובר בהפחתה שנעה בין שקלים בודדים ועד כ-20 שקל לכל היותר לאדם; כללית מציעה כיום את הביטוחים המשלימים הזולים ביותר (במרבית הפרמטרים והגילאים), ומקווה לקרוץ בכך למבוטחים פוטנציאלים.

"התוכנית לקיצור תורים לניתוחים", שיצאה לדרך ב-2016 ותוקצבה כמיליארד שקל בשנה, נועדה להעביר כמה שיותר ניתוחים מהמערכת הפרטית (שב"נים), למערכת הציבורית. במילים אחרות, הקופות תומרצו להעביר ניתוחים מהמערכת הפרטית לציבורית, כשהתנאי לכך הוא שיפחיתו בהתאם את התשלומים לשב"נים. יש בכך היגיון, שהרי ככל שפחות ניתוחים מבוצעים בשב"נים, כך הולכים ונצברים בקופות השב"ן כספים עודפים.

עד כמה התחרות בין הקופות אכן מובילה לשיפור השירות ולמעברים ביניהן? מעברים קיימים, וישראלים עוברים בין הקופות יותר מבעבר, בעיקר לאור העובדה שהחל מ-2011 המעבר מתאפשר דרך האינטרנט, ולא כפי שהיה בעבר, רק דרך סניפי הדואר. ב-2017 קרוב ל-200 אלף מבוטחים עברו בין הקופות (2.2% מסך המבוטחים); גידול של 15% ביחס ל-2016. אך בשורה התחתונה, למרות תזוזות קלות במספר המבוטחים שיש לכל קופה, חלוקת השוק ביניהן יחסית יציבה זה שנים. כללית היא הקופה הגדולה ביותר, המבטחת יותר מ-50% מהישראלים; אחריה מכבי, שמבטחת כרבע מהם ואחר-כך מאוחדת (14%) ו"לאומית" (כ-8%). ב-2010-2017 כללית ירדה במעט במספר המבוטחים; מכבי ומאוחדת גדלו; ולאומית קטנה.

המרוץ אחר המבוטחים

מהמעברים בין הקופות הרוויחה בעיקר מכבי, שזה כמה שנים שיעור המצטרפים נטו לקופה (מצטרפים פחות עוזבים), הוא הגבוה ביותר בהשוואה לשאר הקופות. בשנתיים האחרונות (2017-2018) מכבי הייתה היחידה מבין הקופות עם שיעור מצטרפים נטו חיובי: 21 אלף וכ-28 מצטרפים נטו בהתאמה. בכללית שיעור המצטרפים נטו ב-2018 היה הנמוך ביותר, מינוס 14,600. בהשוואה ל-2017, אז כמות המצטרפים נטו לכללית הייתה מינוס 3,000, כללית איבדה כמעט פי חמישה יותר מבוטחים. בלאומית כמות המצטרפים נטו ב-2018 הייתה מינוס 9,900 ובמאוחדת מינוס 3,200.

מכבי: היחידה שצומחת

השנה התחרות בין הקופות גבתה מחיר מהקופה השלישית בגודלה בישראל, מאוחדת, שסיימה את 2018 עם גירעון עצום של 440 מיליון שקל, הגדול ביותר שידעה אי-פעם. הגירעון הכה בתדהמה את אנשי משרדי האוצר והבריאות, שכן רק חודשים קודם לכן מאוחדת התחייבה לאיזון תקציבי, וחתמה על הסכמים מול האוצר ("הסכמי ייצוב") לקבלת תמיכות לכיסוי גירעונות.

לפי הערכות, ניסיונותיה של מאוחדת ומנכ"לה דאז, זאב וורמברנד, להדביק פערים מול "מכבי" ו"כללית" (שלכל אחת מהן בתי חולים משלה), למשל באמצעות רכישת 40% מרשת בתי החולים הפרטית נארא והשקעת כספים ניכרת בשיפורים טכנולוגיים, הם שהובילו לגירעון האסטרונומי. עסקת נארא הייתה תלויה בחתימה על הסכמי הייצוב, ובאוצר חושדים שמאוחדת דיווחה על עמידה בהסכמים, אף שידעה על הגירעון, כדי לקבל את ההיתר ולהתקדם עם תוכניותיה. במאוחדת טוענים מנגד שבעת החתימה על ההסכמים, לא חשבו שהגירעון יהיה גבוה כל-כך. גם בשנים הקרובות הגירעון של מאוחדת צפוי להיות בסדר הגודל של 2018: 440-550 מיליון שקל בשנה.

כעת מונח לפתחה של מנכ"לית הקופה מאז פברואר, סיגל רגב-רוזנברג, האתגר המורכב הכרוך בהתמודדות מול גירעון העתק ותוכנית קיצוצים, לצד שיקום תדמיתה של הקופה, שספגה גם טלטלה מיתוגית בעקבות המשבר. 

1. כללית

12 בדירוג הכללי

נמצאת בכל מקום

כללית היא ארגון הבריאות הוותיק בישראל, שבראשיתו היה ממוסדות "הסתדרות העובדים" והיה ממקורות עוצמתה. הקשר בין כללית ל"הסתדרות" ניתק ב-1995, עם חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי שמיסד את סל הבריאות - סל השירותים שהמדינה מחויבת לספק לכל אזרח דרך ארבע קופות החולים. בזכות הפריסה הכלל ארצית שהייתה לכללית היא הייתה ונותרה קופת החולים הגדולה בישראל, עם נתח שוק של 52% ו-14 בתי חולים המצויים בבעלותה, בכל רחבי הארץ: מהעמק בעפולה ועד יוספטל באילת.

לאור גודלו והאבולוציה שעבר, הארגון מתמודד עם אתגרים מורכבים, ובראשם גירעון עצום - 1.3 מיליארד שקל ב-2017 - 90% מהגירעון של כלל הקופות. המקור העיקרי הוא גירעונות בתי החולים של הקופה.

בשנה החולפת עבר הארגון טלטלה עם התפטרותו של המנכ"ל נועז בר ניר אחרי שנה בלבד בתפקיד - פרישה שנבעה לפי הערכות מכך ששינויים מהותיים שניסה לקדם בכללית נחסמו בידי ועד העובדים. במקומו נכנס לתפקיד פרופ' אהוד דודסון, לשעבר מנהל סורוקה. רופאי כללית מתברגים בשנים האחרונות בפסגת דוח שיאני השכר של האוצר - רופאים המשלבים בין עבודה במרפאה ובבית חולים, ושכרם מגיע עד 170 אלף שקל בחודש. באחרונה חשפנו ב"גלובס" שהאוצר בוחן על רקע זה חריגות שכר בקופה. כללית היא גם הקופה היחידה מבין כל הקופות שרוב רופאיה מועסקים כשכירים.

השינויים ייצרו בעבורה אתגרים גם ברמה המיתוגית, והיא איבדה מעט מכוחה בשנים האחרונות. היא נחשבת קופת חולים חזקה וטובה, אך שנייה במצוינותה למכבי.

בשנים האחרונות כללית מתבלטת לטובה בתחום החדשנות והרפואה הדיגיטלית, עם פיתוחים כמו מכשיר "טייטו" (TYTO CARE) - התקן לבדיקה גופנית של מטופלים מרחוק; שירותי ייעוץ אונליין ברפואת ילדים, משפחה ועור; ושירות להתאמת תזונה אישית על בסיס ריצוף גנטי של חיידקי המעי (שירות של חברת DayTwo). שירותי "טייטו" ו"דיי-טו", כרוכים בעלות חד-פעמית של כמה מאות שקלים.

כללית / צילום: בר אל, גלובס

2. מכבי

31 בדירוג הכללי

חזקה בגזרת החדשנות

מכבי מתגאה בפרסומיה - ובצדק - בכך שהיא הקופה היחידה הצומחת זה חמש שנים ברציפות. אך למכבי גם הייתה נקודת זינוק נוחה, במובן זה שמראשית הקמתה בשנות ה-40 פנתה לשכבות המבוססות יותר ולתושבי המרכז. גם כיום קהל המבוטחים של מכבי מאופיין ביכולת כלכלית גבוהה יותר, והפריסה שלה בפריפריה נמוכה בהרבה בהשוואה לקופות האחרות. העובדה הזו באה גם לידי ביטוי בכך ששיעור המבוטחים בביטוח המשלים (שב"ן) - ביטוח וולונטרי הכרוך בתוספת תשלום - הוא הגבוה ביותר בהשוואה לשאר הקופות: 86% לעומת כ-70% בכללית, מאוחדת ולאומית.
עיקר הזינוק במספר המבוטחים במכבי התרחש בשנות ה-90, אז גם רכשה הקופה את בית החולים "אסותא" הפרטי, שהפך בהמשך לרשת בתי חולים. החל מבדיקות ועד ניתוחים, כיום יותר מ-50% מהשירותים של "אסותא" הם ציבוריים, כשבעבר הנתון היה נמוך יותר.

האתגר של מכבי והחברה-הבת, אסותא מרכזים, היא ההתמודדות עם בית החולים הציבורי אסותא אשדוד שנקלע לגירעון של כ-150 מיליון שקל - שצפוי לקטון לכ-100-120 מיליון שקל עד סוף השנה. ההערכות הן שאסותא אשדוד יוכפף ישירות למכבי, בהתאם למודל "כללית" שבבעלותה 14 בתי חולים.

מכבי מתבלטת לטובה בגזרת החדשנות, עם אפליקציית מכבי החדשה שנחנכה החודש; האפליקציה K, שמעניקה המלצות רפואיות למטופלים על בסיס מאגרי ביג דאטה ולמעשה משמשת "עוזרת רפואית אישית"; הקמת מאגר דגימות ביולוגיות המכונה "טיפה למחקר", לצורך קידום מחקר ופיתוח תובנות לרפואה מותאמת אישית.

שירותי בריאות מכבי / צילום: איל יצהר, גלובס

עוד כתבות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

יו"ר מועצת זכויות האדם באו"ם: "מבועת מההרס שבוצע בבתי החולים ברצועת עזה"

במהלך הלילה: אזעקות הופעלו במטולה ● מוקדם יותר - מטרה אוירית יורטה באזור קריית שמונה ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן שנבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?