גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדירוג: אלה מותגי אפליקציות התשלומים המובילים בישראל

תחום התשלומים הדיגיטלי עדיין לא מניב לבנקים המקומיים הכנסות, אבל זה עשוי להשתנות מהר יותר ממה שאנחנו חושבים, כי ביט, פפר פיי ופייבוקס אפילו לא קרובות לממש את הפוטנציאל שלהן

מדד המותגים: אפליקציות תשלומים / אילוסטרציה: דגנית ג'מצי, גלובס
מדד המותגים: אפליקציות תשלומים / אילוסטרציה: דגנית ג'מצי, גלובס

מדי יום בחודש מאי 2019, כמעט 38.5 אלף ישראלים, בממוצע, השתמשו באפליקציית התשלומים של בנק הפועלים, יותר מ-16.7 אלף איש בממוצע יומי השתמשו באפליקציית התשלומים של בנק דיסקונט, וכמעט 8,000 איש השתמשו מדי יום באפליקציית התשלומים של בנק לאומי. כך מלמדים נתונים שפרסם בנק הפועלים ושהתבססו על נתונים של חברת סימילרווב, שהתבססו על נתוני אנדרואיד.

בסך-הכול מדובר בכ-1.95 מיליון צרכני אנדרואיד בחודש, שהשתמשו באפליקציות הללו, חלק ניכר מהם משתמשים חוזרים. דבר זה מלמד שעבור רבים מדובר בכלי פיננסי נגיש ומרכזי, ולצידם עוד רבים שמשתמשים מדי פעם או ששמעו על האפליקציות ממישהו קרוב, שאולי רצה להעביר להם כסף ללא צורך בהתחשבנות מעיקה על תשלום עתידי או במזומן. לא בכדי כתבנו את שמות הבנקים ולא את שמות האפליקציות, ובטח כבר ניחשתם: ביט של בנק הפועלים, פפר פיי של בנק לאומי, ופייבוקס של בנק דיסקונט.

מדובר בפעילות צעירה, המתבצעת באמצעות אפליקציות שהורידו כבר מיליוני ישראלים, ומסייעת להשכיח מהציבור הרחב את הצורך בכספומטים ובמזומן. אך פעילות זו עדיין מהווה רק שבריר ממחזור העסקאות בכרטיסי האשראי בישראל. מחזורי העסקאות באמצעות אפליקציות אלה נאמדים כיום ב-1.6 מיליארד שקל, ואילו שוק האשראי כולו מגלגל מדי שנה עסקאות בהיקפים של כ-330 מיליארד שקל.

עולם שירותי התשלום בין אנשים פרטיים של הבנקים החל ממש לא מזמן, בשלהי 2016, אז הפועלים הוציא את ביט. בתחילת השנה העוקבת, חודשים ספורים לאחר מכן, לאומי הוציא את אפליקציית התשלומים שלו, פפר פיי. האחרון שנכנס לתחום היה דיסקונט, עדיין במהלך 2017, לאחר שרכש רישיון להפעלת האפליקציה בישראל של פייבוקס.

על-פי פייבוקס, "תהליך איסוף כסף ותשלום משותף מעולם לא היה פשוט, הוגן ובטוח יותר"; בבנק הפועלים מתגאים בכך שמדובר בהעברת כסף "בבטחה, בקלות וללא עלות"; ובלאומי אומרים שמדובר ב"שירות התשלומים שיחליף לכם את המזומן, בקלות, במהירות ואפילו בכיף". ואכן, המספרים של מורידי האפליקציות והמשתמשים, והיקפי הכספים שעוברים באמצעותן, מלמדים שגם הציבור חושב כך. וזה קורה גם בסיוע הרצון של הבנקים לתפוס נפח, באמצעות סבסוד הפעילויות הללו בכמה עשרות (אחדות) מיליוני שקלים בעמלות סליקה.

כך, תחום התשלומים הדיגיטלי, שנחשב לאחד התחומים המרכזיים של ענף הפינטק ולעתיד של עולם התשלומים, עדיין לא ממש מניב לבנקים המקומיים הכנסות אלא הוצאות, והציפייה או התקווה (תלוי בזווית ההסתכלות) היא שלאחר שייצברו מחזורי פעילות גדולים, האפליקציות יחלו לגבות עמלות וגם יפתחו שירותים נוספים שיניבו הכנסות, כמו סליקה לבתי עסק. אפרופו בתי עסק, לפני תקופה קצרה הכריע בנק ישראל כי האפליקציות של הבנקים יורשו להיכנס לבתי עסק, אך זאת תחת מגבלות ניכרות וזמניות שיחולו בשנתיים וחצי הקרובות.

האפליקציות הללו מבוססות כיום על כרטיסי אשראי, ואולם זה לא חייב להישאר כך. בבנקים הגדולים כנראה ישמחו להפוך אותן לכאלה שמקשרות ישירות בין הבנקים, בלי המתווך-מתחרה. כך, ביט, פפר פיי ופייבוקס לא בונות רק על צעירים ומאמצי טכנולוגיה. כבר היום הן הרבה מעבר, והעתיד, בטח מבחינת הבנקים שמפעילים אותן, ורוד בהרבה. לא מן הנמנע שהם מכינים את האפליקציות הללו להיות כביש עוקף לכרטיסי האשראי, וכך להגיע ישירות ללקוחות הקצה ולבתי העסק, באמצעות הפיכת האפליקציות לכאלה שפועלות בסליקה בין-בנקאית.

בין לבין יש לאפליקציות הללו, וגם לחברות כרטיסי האשראי, מתחרים פוטנציאליים אדירים: למשל ענקיות טכנולוגיה כגון פייסבוק, שמבקשת להשיק "מטבע חדש" (ליברה); חברות ענק בינלאומיות, כולל מתחום התשלומים; או אפל וגוגל למשל, שמפעילות או עשויות להפעיל שירותי תשלום וארנקים דיגיטליים, כמו גם מטבעות קריפטוגרפיים ופעילויות מושתתות על טכנולוגיית הבלוקצ'יין. העתיד כנראה יהיה מקוון, אך מאזן הכוחות העתידי עדיין רחוק מלהיות ברור. 

1. ביט

37 בדירוג הכללי

כמעט 2 מיליון משתמשים

בסוף 2018 היו לאפליקציית התשלומים של בנק הפועלים, bit, יותר מ-1.5 מיליון הורדות. קצת יותר מחצי שנה לאחר מכן, בבנק הפועלים כבר מספרים כי "קרוב ל-2 מיליון לקוחות" כבר התקינו את האפליקציה בטלפונים הסלולריים שלהם ו"חלק ניכר מהם אינם לקוחות בנק הפועלים".

המספרים הללו הופכים את ביט של הפועלים לאפליקציה המובילה בישראל להעברת כספים ללקוחות כל הבנקים. בבנק מתגאים בצדק גם בכך ש"היקף הפעילות היומי באפליקציה גבוה בפער ניכר מהמתחרים".

ומה הלאה? בדוח האחריות התאגידית של הבנק שפורסם לאחרונה, נכתב בין היתר על חידושים באפליקציה, ובראשם תשלום דרך קוד סרוק שיאפשר לשלם באמצעות שימוש ב-QR CODE גם בלי לשמור את המוטב באנשי הקשר, וגם פלטפורמה לתרומה ישירה לעמותות למטרות חברתיות בלחיצת כפתור, וזאת כחלק ממבצעי התרמה ארציים.

ביט, שהוקמה ב-2016, היא אפליקציית התשלומים המובילה בארץ. את האפליקציה הקימו ומנהלים כ-50 עובדים בבנק, והיא מתמקדת בהעברות כספים בין אנשים (P2P) באמצעות כרטיסי אשראי, ובדומה לפפר פיי של לאומי מנסה להרחיב את פעילותה - וכבר החלה בזה - להעברת תשלומים מגופים עסקיים מובילים ללקוחות קצה.

בבנק הפועלים מספרים כי האפליקציה "זכתה גם להכרה עולמית", ולאחרונה "הגיעה למקום השני בתחרות PayTech Awards, שבה מתמודדים כל השחקנים המובילים בעולם".

המתחרים המקומיים המרכזיים של ביט הם פפר פיי של לאומי, פייבוקס של דיסקונט וגם חברות כרטיסי האשראי ישראכרט (עד לאחרונה בבעלות בנק הפועלים), מקס (עד לאחרונה לאומי קארד) וכאל (שנותרה בבעלות דיסקונט והבינלאומי).

2. פפר פיי

71 בדירוג הכללי

העתיד טמון בחופש הרגולטורי

בנק לאומי סימן לעצמו מטרה: להיות הבנק "הכי דיגיטלי" בשוק המקומי, או לכל הפחות להיות הבנק הכי מוכוון טכנולוגיה מתקדמת בנראות ובשיח הכלכלי. במסגרת זו הקים הבנק את מיזם הבנקאות הדיגיטלית Pepper שמספק שירותים בנקאיים מקוונים, כמעין תחליף לשירותי הבנקאות המסורתית של הבנק. פפר הוא למעשה סניף ייחודי ומיוחד שבנק לאומי תולה בו הרבה תקוות ומשקיע בו הון רב, במטרה לבסס לעצמו פעילות בנקאית של המחר. כחלק מהמהלך הזה, שנלווה למהלכים נוספים שמותגו כלאומי דיגיטל, הבנק השיק בתחילת 2017 פיצ'ר ראשון - אפליקציית התשלומים פפר פיי (Pepper pay).

בדומה למתחרה הגדולה, ביט של הפועלים, מדובר באפליקציה שפתוחה ללקוחות כל הבנקים ושמאפשרת העברת תשלומים לאנשי הקשר בנייד באמצעות חיוב כרטיס האשראי שהם מזינים לאפליקציה.

כמו ביט ופייבוקס, מדובר בממשק נוח שמאפשר העברות תשלומים בין אנשים פרטיים, ללא עלות עבור העברת הכספים. כמו המתחרים, גם בלאומי שמים דגש על הרחבת הגורמים שפועלים באמצעות פפר פיי, ובמסגרת זו הם חברו לשורה של גופים עסקיים מובילים, שמציעים ללקוחותיהם תשלומים מקוונים ונוחים.

העתיד של פפר פיי, כמו גם של אפליקציות התשלומים הבנקאיות האחרות, טמון ביכולת לכבוש נתח שוק גדול דיו בעולם תחרותי שבו פועלים גופי ענק בינלאומיים וחברות כרטיסי האשראי הישראליות. בלאומי, כמו גם בפועלים, מנתחים את ההכרעה של בנק ישראל בנוגע לחופש הרגולטורי החלקי שניתן בינתיים לאפליקציות הללו, שמתחרות על הזכות להיות הארנק הדיגיטלי של הציבור בישראל.

צילומי מסך של אפליקציית pepper  / צילום: לאומי

עוד כתבות

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה