איילת שקד תעמוד בראשות הימין החדש במקום נפתלי בנט

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד הודיעה על המשך דרכה הפוליטית: תתייצב שוב לצד נפתלי בנט במפלגה שהקימו יחדיו, אך הפעם תעמוד בראשה • המהלך צפוי להגביר את הלחץ על רפי פרץ לוותר על המקום הראשון באיחוד מפלגות הימין • בנט: "המדינה חשובה יותר מקידום אישי"

איילת שקד / צילום: כדיה לוי, גלובס
איילת שקד / צילום: כדיה לוי, גלובס

איילת שקד הכריזה הערב (א') על שובה לימין החדש, הפעם כראשונה וכמי שתעמוד בראש המפלגה. במסיבת עיתונאים משותפת עם נפתלי בנט, שהסכים לוותר על המקום הראשון, קראה שקד לאיחוד מפלגות הימין להצטרף לרשימה אחת בראשותה כדי להיות שותפים בשלטון. נפתלי בנט אישר כי יפנה את מקומו הראשון ברשימת הימין החדש, ואמר כי "המדינה חשובה יותר מקידום אישי, והמדינה צריכה עכשיו ימין מאוחד". 

בכנס המפלגה הכריז בנט: "אני שם את הדרך לפני האדם ואת המדינה מעל הקידום האישי ונותן לאיילת שקד להוביל. שקד ביצועיסטית ומוכשרת ואכנס מתחת לאלונקה לסייע לה ולמפלגה בכל כוחי. אני קורא לראשי מפלגות הימין להצטרף ולהתאחד לרשימה משותפת בראשות איילת שקד".

אחרי בנט, עלתה לבמה שקד, שהתקבלה בקריאות "הנה בא ראש הממשלה הבא", ונשאה דברים: "המפלגה בראשותי לא תהיה תחת שום גוף אחר אלא תנהיג בדרך לניצחון הימין. קוראת לשותפי לדרך ראשי המלגות האידאולוגיות מימין לליכוד, יש מחלוקות אבל מול האתגרים הן בטלות בשישים. חיבור הוא תעודת הביטוח של הימין הערכי. יחד בהנהגתי נהפוך לכוח משמעותי וחזק ונוביל את עם ישראל". מדובר באמירה שיותר ממרמזת על כוונתה להגיע לשלטון כמנהיגה - ראשת ממשלה.

"עשינו מהפכה, סובבנו את הגה השלטון וסוף סוף הוכחנו שהימין יודע למשול. הגיע הזמן שאנחנו נגדיר לאן הולכים מכאן. מפא"י הקימה את המדינה אנחנו העתיד שלה. השמאל עשה הרבה מאוד למען תקומת העם היהודי בארץ ישראל אבל בשנים האחרונות השמאל התעייף. אנחנו מעזים ונחליף אותו. אנחנו באים עם קבלות. לאחר גירוש אנשים מביתם בידי אנשי ימין אנחנו מדברים כעת על הסדרת ההתיישבות ועל הרחבתה. הורגלנו לבית משפט עליון עם נפוטיזם רעיוני, זה השתנה, וכעת נשמעות בו דעות אחרות. אחרי שנים של שלטון ועדים חזקים וכוחניים טייקונים ופקידות וביורוקרטיה, כעת השולטים יהיו היזמים העצמאיים והפקידים", כך אמרה שקד בנוגע לסגנון ההנהגה שלה וכוונותיה בנוגע לבית המשפט העליון ומערכת המשפט. 

שרת המשפטים לשעבר גם החמיאה למי שכעת יעמוד במקום השני במפלגתה, נפתלי בנט: "בפריפריה הורגלו לכך שאין חמש יחידות מתמטיקה בפריפריה, נפתלי בנט שינה את זה. בארבע השנים האחרונות עבדנו קשה, ואת המנגינה הזו צריך להמשיך".

שקד מתחה ביקורת ישירה על נתניהו ועל ניסיונו להקים קואליציה עם אבי גבאי מהעבודה: "לפני כמה חודשים כמעט והייתה מכירת חיסול אידאולוגית של כל מה שאנחנו מאמינים בו תמורת קואליציה. זה נמנע ברגע האחרון אבל עשוי לקרות שוב".

משמעות החלפת המיקום היא שבמקרה של כניסה לממשלה, שקד תקבל את התיק הבכיר; ובמקרה של חיבור עם איחוד הימין, בנט יוצב במקום הרביעי בלבד, אחרי שקד, פרץ וסמוטריץ'.

המגעים בין השניים הבשילו כבר לפני שבוע, אך הם המתינו להתפתחויות באיחוד מפלגות הימין, שם שר החינוך רפי פרץ התמיד בהתנגדותו לפנות את המקום הראשון ברשימה המשותפת לטובת שקד, אף שסקרים רבים, ובהם סקרים פנימיים של הבית היהודי, הראו כי האיחוד בראשותה מביא 10-12 מנדטים, לעומת רק 7-9 לאיחוד בראשות פרץ. 

לחץ על רפי פרץ 

שקד ובנט החליטו כי יאחדו שוב כוחות, מה שמגביר את הלחץ על רפי פרץ לוותר על המקום הראשון באיחוד מפלגות הימין. בנט אומנם העדיף לרוץ בנפרד מהאיחוד, בשל אי-רצונו להיות מזוהה עם הזרם החרד"לי שמוליכים סמוטריץ' ופרץ, ועם עוצמה יהודית של ממשיכי הרב כהנא, אך הסכים לוותר - ובלבד שיהיה זה בלוק טכני רק למטרת השגת מספר רב של מנדטים ככל שניתן ומניעת הפארסה של הבחירות באפריל.

לאחר הכרזתה של שקד על מסיבת העיתונאים הערב, בצלאל סמוטריץ' הזמין את רפי פרץ לפגישה היום אחר-הצהריים. ככל הידוע, סמוטריץ' מסכים לדרישת שקד, והוא יצטרף לניסיונות השכנוע כלפי פרץ.

ל"גלובס" נודע כי על הפרק עומדת הצעת פשרה, ולפיה שקד תהיה ראשונה, אך פרץ יוגדר כמנהיג הציונות הדתית, ובעיקר תינתן לו זכות הבחירה הראשונה בחלוקת התיקים בקואליציה. שקד עדיין לא מסכימה לתנאי הזה, וגם בנט לא מתלהב ממנו. 

מקורות בבית היהודי אומרים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן את הרב רפי פרץ לפגישה. מדובר ככל הנראה בניסיון נוסף לשכנעו לוותר על המקום הראשון ברשימה לטובת איילת שקד. בבחירות הקודמות נתניהו עשה מהלך דומה עם ראשי הבית היהודי והציג להם סקרים המראים כי ללא איחוד עם עוצמה יהודית הם לא יעברו את אחוז החסימה.

בכניסתה של שקד תומך גם איתמר בן גביר מעוצמה יהודית, שלו קשר ישיר לשקד. אם אכן היא תוביל את הרשימה המאוחדת, בן גביר צפוי להיכנס אליה למקום החמישי ולקבל עוד מקום אחד לפחות בעשירייה הראשונה.