ראש עיריית ר"ג: "עניין של זמן עד שגבעת שמואל תהפוך לשכונה שלנו"

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן, אמר את הדברים ל"גלובס" בעקבות אישור תוכנית המתאר של שכנתו גבעת שמואל, שם נכתב שהיא תהיה "עיר אוניברסיטאית" - זאת בזמן שאין בה אוניברסיטה • הרקע: ניסיונה של גבעת שמואל לשייך אליה את אוניברסיטת בר-אילן

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה־הכהן / צילום: איל יצהר, גלובס
ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה־הכהן / צילום: איל יצהר, גלובס

מוסדות התכנון סיפקו השבוע רמז עבה באשר לעתידה המוניציפלי של אוניברסיטת בר-אילן. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל-אביב אישרה השבוע למתן תוקף את תוכנית המתאר הכוללנית לגבעת שמואל, שבעתיד תכלול כ-55 תושבים.

בחזון העיר שכלול בהוראות התוכנית מתוארת גבעת שמואל כ"עיר ברת-קיימא, קומפקטית ועירונית. עיר של קהילה מגובשת, המהווה אבן שואבת ומופת להשכלה ולחינוך ולפלורליזם בחברה הישראלית. עיר אוניברסיטאית המעניקה תרומה משמעותית למרחב המטרופוליני והישראלי כאחד".

"עיר אוניברסיטאית"? בגבעת שמואל לא נמצאת כיום אוניברסיטה, ובפנייה למינהל התכנון התקבלה תגובה, כי לא מתוכננת הקמת אוניברסיטה חדשה בעיר. נותרה לפיכך רק אוניברסיטת בר-אילן שממוקמת כמובלעת גיאוגרפית בגבעת שמואל, אך משויכת מוניציפלית לרמת גן.

אוניברסיטת בר אילן / צילום: איל יצהר
 אוניברסיטת בר אילן / צילום: איל יצהר

תוכנית המתאר אמנם מותירה על כנם את גבולות העיר הקיימים, ואולם כאמור, חזון העיר כבר רואה את האוניברסיטה כחלק ממנה.

זאת בזמן שברקע מתקיים כבר למעלה משנתיים דיון בוועדת גבולות מיוחדת של משרד הפנים דיון באשר לשיוך המוניציפלי של המוסד האקדמי. דיוני ועדת הגבולות שעסקו בשאלת שיוכה המקומי של האוניברסיטה - בשל בקשת גבעת שמואל להעביר את בר-אילן לשטחם - החלו ב-2017 והסתיימו בשנה שעברה. אולם למרות שובל של ספיחים משפטיים ומכתבים שנשלחו על ידי גורמים שונים המצדדים או מתנגדים למהלך החלטת הוועדה בנושא טרם התקבלה.

אוניברסיטה במחלוקת

עמדת מינהל התכנון שמצדדת בהעברת האוניברסיטה, המשתרעת על שטח של 582 דונם, נכתבה כבר לפני כשנתיים. "אוניברסיטת בר-אילן ממוקמת באופן פיזי בלב-ליבה של שכונת מגורים בגבעת שמואל ומהווה מובלעת מוניציפלית. עובדה זו יוצרת קשיים ומפגעים רבים לתושבי העיר, אשר אין לגבעת שמואל סמכות לטפל בהם", נכתב בחוות שעת שהגיש מינהל התכנון לוועדת הגבולות. "שטחי בר-אילן מהווים את אחד ממוקדי הכניסה והיציאה הראשיים מהעיר ואליה. לכן ראוי כי שטחים אלה יהיו תחת פיקוח וניהול עיריית גבעת שמואל כדי שזו תוכל לדאוג לאינטרסים של תושביה. לגבעת שמואל ישנו אינטרס מובהק במציאת פתרון לבעיית התחבורה באזור, ואילו מבחינת עיריית רמת גן אזור זה מהווה את 'החצר האחורית', עם כל המשמעויות הנלוות לכך. בקרב אוכלוסיית גבעת שמואל סטודנטים ואנשי סגל רבים, דבר המחזק את הזיקה בין העיר לאוניברסיטה".

לשכת התכנון של מחוז המרכז במינהל התכנון כתבה בחוות דעתה בעניין, כי "לדעתנו, קבלת החלטה על העברת מתחם האוניברסיטה לגבעת שמואל מהווה תרומה ניכרת ומשמעותית לגיבוש חזון וזהות העיר לעתיד".

לעומת זאת מתכננת מחוז תל-אביב לשעבר נעמי אנג'ל, התנגדה למעבר המוניציפלי הזה, וכתבה בזמנו כי אוניברסיטת בר-אילן היא נכס לאומי ולא כלי משחק ברמה מקומית. לדבריה, עיריית רמת גן היא עירייה חזקה שהוכיחה עצמה כאחת שיכולה לנהל את המוסד האקדמי, ועל כן האוניברסיטה צריכה להישאר בשטחה.

לאור אישורה כעת של תוכנית המתאר, שכאמור כוללת את חזון העיר האוניברסיטאית, אמר אמש (ב') ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן, כי "זה עניין של זמן שגבעת שמואל תהפוך לשכונה ברמת גן. כל מנגנון שתושבי גבעת שמואל מממנים בארנונה הוא מיותר ומשרת בעיקר פוליטיקה קטנה ועסקנות. כל גוש דן יהפוך לעיר אחת גם אם זה ייקח שנים".