גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השמש עולה לאט: האם עידן השקיעה הכלכלית של יפן מתקרב לקיצו?

הכתרתו של הנסיך נארוהיטו לכס הקיסרות במאי השנה מסמלת סוף עידן של כ-30 שנה, שחפפו לשקיעתה הכלכלית של יפן ● ראש ממשלת יפן שינזו אבה, שזכה לאחרונה לקדנציה נוספת, אינו מסתפק בשינוי הסימבולי הזה ופועל ליישום רפורמות מבניות רחבות-היקף, שאמורות לזכות את ארץ השמש העולה בעידן של תקומה ושגשוג ● מה שבטוח, בינתיים, שגם אם הוא יצליח - זה לא יקרה ביום אחד

שינזו אבה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
שינזו אבה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

"יפן, מדינה שבה לכל אחד יש תקווה לגבי מחר" - זוהי משאלת לבו של ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, שאותה הביע בטקס הכתרתו של הנסיך נארוהיטו. נארוהיטו עלה לכס הקיסרות ב-1 במאי 2019, וכך תמו להן 30 שנה וארבעה חודשים של עידן אקיהיטו, אביו.

במקרה, או שלא במקרה, היו אלו 30 שנה שרובן חפפו את שקיעתה הכלכלית של יפן. פיצוץ בועות הנדל"ן ובועת המניות בתחילת שנות ה-90, והסחרור הכלכלי שהן גררו, ייזכרו לעולמים בספרי ההיסטוריה כאחד מ"הכישלונות המפוארים" ביותר של קובעי המדיניות.

החשש לחזור על שגיאות מדיניות של יפן, שבגינן לא נמנעה קריסה רב-מערכתית - התווה במידה מסוימת את הדרך שבה ההתמודדו הנגידים השונים עם משבר הסאב-פריים 20 שנה מאוחר יותר.

דור שלם של יפנים גדל ללא צמיחה כלכלית, והם הפכו לצרכנים פסימיים ולמשקיעים פסימיים. הממשל מאמין שזו אחת הסיבות לשיעורי הילודה הנמוכים כל כך. ברור שזהות הקיסר לא באמת משפיעה על מיקרו או על מאקרו כלכלה: היא לא באמת מורידה את מצבת החובות, לא באמת משנה את התמונה הדמוגרפית, לא תורמת לרווחיות החברות ואינה משפיעה על כל גורם אחר שמשפיע על זרימת ההשקעות ליפן.

עם זאת, לפי המסורת היפנית, קיסר חדש מביא עידן חדש. ראש הממשלה אבה, שזכה לאחרונה לקדנציה נוספת, ממנף את חילופי הקיסרים להעלאת המורל, אך לא מסתפק בהיבט הרוחני. עיקר פעולתו נעוצה ביישום רפורמות מבניות רחבות-היקף, והתקווה היא שהן אלו שיזכו את "ארץ השמש העולה" בעידן של תקומה ושגשוג. האם גם שוק המניות היפני, שידע רכבת הרים של ציפיות ואכזבות, יהיה שותף לאופטימיות של ראש הממשלה? חלק לא מבוטל מהאנליסטים סבורים שכן. 

אין אף חברה ב-30 הראשונות

מדד המניות ניקיי 225, כשמו כן הוא - כולל 225 מניות יפניות, שמשקלן מחושב לפי מחירים (ולא שווי שוק). עדכון ההרכבים מתבצע אחת לשנה. המדד הושק לראשונה בספטמבר 1950. יפן ידועה ככלכלה יצואנית, ולכן לתנודות הין ולביקושים חיצוניים יש השפעה מהותיות על ביצועי המדד. משקל גבוה של ענפים מחזוריים, כמו תעשייה, צריכה מחזורית וטכנולוגיה, הופכים את ניקיי 225 לרגיש מאוד למחזור הכלכלי העולמי. 

ערב משבר הנדל"ן ובועת המניות, ב-1989, נאמד שווי שוק המניות של יפן ב-5.4 טריליון דולר, פי 1.4 מהשוק האמריקאי. אז, שבע מתוך עשר החברות הגדולות בעולם היו יפניות. היום, אף לא אחת מהחברות היפניות נכנסת ל-30 הראשונות. טויוטה הגדולה נמצאת רק במקום ה-35.

רווחיות החברות נפגעה קשה כתוצאה מהמשבר; התשואה על ההון ירדה מ-8.8% ל-3.9% ב-2012, שנת הגעתו של אבה. מאז 2012, התשואה על ההון השתקמה לכ-9.8%. לכך תרמו שיפור במרווח התפעולי, הפחתת המסים, הריביות וצמצום בהוצאות הלא-תפעוליות. כלכלני מורגן סטנלי סבורים, כי עד 2025 תעלה התשואה על ההון לכ-12%. לשם השוואה, בארה"ב היא עומדת על כ-19% ובעולם על כ-15%.

אחת האבחנות המעניינות ביותר לגבי עידן אקיהיטו היא חוסר הלימה בין תנודתיות עצומה בשווקים לבין יציבותו של תיק הנכסים של הציבור. מאז המשבר ועד היום עומדות החזקות הציבור במזומן ובפיקדונות על כ-50%. ההשקעות במניות היו ונותרו זניחות - הציבור מדיר את רגליו מסיכון. אבה ראה לפניו שתי משימות חשובות: להעיר את "דוב" האינפלציה, ולשכנע את היפנים לשוב לשוק המניות. שתי המשימות עדיין לא צלחו, ושתיהן כנראה קשורות אחת בשנייה.

משבר הפנסיות והמצב הדמוגרפי

הבעיה הדמוגרפית של יפן איננה דבר חדש; האוכלוסייה, שמונה נכון להיום כ-127 מיליון, צפויה להתכווץ בשליש ב-50 השנים הקרובות. לאחרונה פרסמה סוכנות השירותים הפיננסיים של יפן (FSA) דוח מדאיג, שגרם לרעידת אדמה פיננסית. משק בית של זוג פנסיונרים (בני 65 לגבר ו-60 לנשים) יצטרך תוספת של 186 אלף דולר (20 מיליון ין) מעל הקצבה הלאומית, אם יש בכוונתם לחיות 30 שנים נוספות. בתגובה, קרן פנסיה ממשלתית התחילה להסיט את נכסיה לכיוון מניות ונכסים מסוכנים אחרים. אחריה התעוררו גם החוסכים באופן פרטי. ביפן מקווים שדווקא משבר הפנסיות עשוי להוות זריקת עידוד להשקעות יפנים בשוק המניות המקומי.

אבל מתברר שגם בבעיית הזדקנות האוכלוסייה ניתן למצוא צדדים חיוביים. בבתי השקעות מתנחמים בכך שבמוקדם או במאוחר המבוגרים יעבירו את עושרם אל הדורות הצעירים, וכוח הקנייה של האחרונים יעלה. נוסף על כך, נראה כי ליפנים יש דרך מקורית להפוך לימונים ללימונדה. התרגלנו לחשוב שאוכלוסייה מזדקנת יוצרת נטל על קדמה טכנולוגית ומעיבה על הגידול בפריון. ביפן לא מסכימים עם זה, ולשיטתם, בעולם חדש של רובוטיקה ובינה מלאכותית יש לאומה הזו יתרון מובהק - הם רגילים לטכנולוגיה ומאמצים בחדווה כל התפתחות טכנולוגית שיכולה לחפות על היעדר כוח אדם. יפן משקיעה בבינה מלאכותית, באוטמציה וברובוטיקה.

אבנומיקס: תוכנית חילוץ בשלושה חצים

באפריל 2013 השיק שינזו אבה תוכנית חילוץ חריגה שמטרתה להחזיר את יפן לפסי הצמיחה - מדיניותו קיבלה את הכינוי "אבנומיקס", שילוב של אבה ואקונומיקס. התוכנית כללה "שלושה חצים": הרחבה מוניטרית, הרחבה פיסקאלית ורפורמות מבניות. היקף הצעדים שכנע את המשקיעים שלא מדובר בעוד טלאי מדיניות חסר משמעות, אלא יש כאן סיכוי לשינוי אמיתי. המשקיעים מגיבים נהדר להבטחות, בעיקר אם אלו כוללות הקלות מוניטריות - ומדדי המניות הגיבו בנסיקה. לימים התברר כי מדובר בתהליך ולא בבליץ, ורמת ההתלהבות בשווקים ירדה בהתאם.

הסביבה הפוליטית הנוכחית תומכת באבה, ובספטמבר השנה הוא נבחר לקדנציה נוספת, מה שיאפשר לו ליישם את כל הרפורמות עם מעט מאוד התנגדות מצד האופוזיציה.

"החץ השלישי" באבנומיקס נועד להזניק את התוצר על-ידי שילוב הנשים בשוק העבודה, שיפור מערכת המס ורפורמות בענפים שבמשך שנים זכו להגנה ממשלתית מוגזמת (כגון רפואה וחקלאות).

ממשל תאגידי לקוי מאז ומתמיד היה אבן ריחיים על צוואר המשקיעים ביפן. בניגוד לארה"ב ולבריטניה, שם האינטרסים של בעלי המניות קודמים לכל, המודל היפני נשען על "שיתוף הערך" - והערך מתחלק בין כל הצדדים הקשורים, כולל עובדים, נושים, מוסדות ציבוריים וגופים אחרים. חקיקה חדשה שמה לה למטרה לגרום לחברות להתמקד ביצירת ערך עבור בעלי ההון. זה עבד: החברות הגדילו את פעילות הרכישות העצמיות, והן מחלקות חלק גדול יותר מהרווחים בתור דיבידנד. בשלב הבא צריך לשכנע את העסקים ביפן - שידועים כ"סרבני מינוף מושבעים" - להגדיל במידת מה את מצבת החובות, כדי לשפר רווחיות.

לפני 15 שנה מספר המבקרים ביפן עמד על 5 מיליון לשנה. ב-2018 אירחו היפנים קרוב ל-30 מיליון תיירים. 40 מיליון צפויים להגיע ב-2020 - שנת המשחקים האולימפיים. כמצופה, הממשלה משקיעה כבר עכשיו בתשתיות, כדי לסייע לעסקים לספק שירותים ומוצרים נאותים.

לסיכום, כלכלת יפן ושוק המניות שלה ידעו עשורים של דריכה במקום, תפיחת חובות, דפלציה ופסימיות כלכלית כללית. ממשלת יפן, יחד עם הבנק המרכזי, עושים מאמץ כביר להחיות את הכלכלה. ניתן לקוות כי שורה של רפורמות מבניות ומציאת פתרונות יצירתיים לבעיות ישנות, יתגלו כדרך נכונה ללידה מחדש. מדובר בתהליך ארוך, ויציבות פוליטית חיונית להשלמתו. אם הם יביאו את ההצלחות, המשקיעים כבר יבואו לבד. 

הכותבת היא מנהלת מחלקת מחקר מדדים בקסם מדדים, מקבוצת אקסלנס. לחברת קסם וחברות מקבוצת אקסלנס יש עניין במידע המוצג. האמור הוא למטרות מידע בלבד ואין לראות בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ או שיווק השקעות בידי בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. מדד NIKKEI 225 הוא קניינו הרוחני של Nikkei Inc

עוד כתבות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי