גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השמש עולה לאט: האם עידן השקיעה הכלכלית של יפן מתקרב לקיצו?

הכתרתו של הנסיך נארוהיטו לכס הקיסרות במאי השנה מסמלת סוף עידן של כ-30 שנה, שחפפו לשקיעתה הכלכלית של יפן ● ראש ממשלת יפן שינזו אבה, שזכה לאחרונה לקדנציה נוספת, אינו מסתפק בשינוי הסימבולי הזה ופועל ליישום רפורמות מבניות רחבות-היקף, שאמורות לזכות את ארץ השמש העולה בעידן של תקומה ושגשוג ● מה שבטוח, בינתיים, שגם אם הוא יצליח - זה לא יקרה ביום אחד

שינזו אבה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
שינזו אבה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

"יפן, מדינה שבה לכל אחד יש תקווה לגבי מחר" - זוהי משאלת לבו של ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, שאותה הביע בטקס הכתרתו של הנסיך נארוהיטו. נארוהיטו עלה לכס הקיסרות ב-1 במאי 2019, וכך תמו להן 30 שנה וארבעה חודשים של עידן אקיהיטו, אביו.

במקרה, או שלא במקרה, היו אלו 30 שנה שרובן חפפו את שקיעתה הכלכלית של יפן. פיצוץ בועות הנדל"ן ובועת המניות בתחילת שנות ה-90, והסחרור הכלכלי שהן גררו, ייזכרו לעולמים בספרי ההיסטוריה כאחד מ"הכישלונות המפוארים" ביותר של קובעי המדיניות.

החשש לחזור על שגיאות מדיניות של יפן, שבגינן לא נמנעה קריסה רב-מערכתית - התווה במידה מסוימת את הדרך שבה ההתמודדו הנגידים השונים עם משבר הסאב-פריים 20 שנה מאוחר יותר.

דור שלם של יפנים גדל ללא צמיחה כלכלית, והם הפכו לצרכנים פסימיים ולמשקיעים פסימיים. הממשל מאמין שזו אחת הסיבות לשיעורי הילודה הנמוכים כל כך. ברור שזהות הקיסר לא באמת משפיעה על מיקרו או על מאקרו כלכלה: היא לא באמת מורידה את מצבת החובות, לא באמת משנה את התמונה הדמוגרפית, לא תורמת לרווחיות החברות ואינה משפיעה על כל גורם אחר שמשפיע על זרימת ההשקעות ליפן.

עם זאת, לפי המסורת היפנית, קיסר חדש מביא עידן חדש. ראש הממשלה אבה, שזכה לאחרונה לקדנציה נוספת, ממנף את חילופי הקיסרים להעלאת המורל, אך לא מסתפק בהיבט הרוחני. עיקר פעולתו נעוצה ביישום רפורמות מבניות רחבות-היקף, והתקווה היא שהן אלו שיזכו את "ארץ השמש העולה" בעידן של תקומה ושגשוג. האם גם שוק המניות היפני, שידע רכבת הרים של ציפיות ואכזבות, יהיה שותף לאופטימיות של ראש הממשלה? חלק לא מבוטל מהאנליסטים סבורים שכן. 

אין אף חברה ב-30 הראשונות

מדד המניות ניקיי 225, כשמו כן הוא - כולל 225 מניות יפניות, שמשקלן מחושב לפי מחירים (ולא שווי שוק). עדכון ההרכבים מתבצע אחת לשנה. המדד הושק לראשונה בספטמבר 1950. יפן ידועה ככלכלה יצואנית, ולכן לתנודות הין ולביקושים חיצוניים יש השפעה מהותיות על ביצועי המדד. משקל גבוה של ענפים מחזוריים, כמו תעשייה, צריכה מחזורית וטכנולוגיה, הופכים את ניקיי 225 לרגיש מאוד למחזור הכלכלי העולמי. 

ערב משבר הנדל"ן ובועת המניות, ב-1989, נאמד שווי שוק המניות של יפן ב-5.4 טריליון דולר, פי 1.4 מהשוק האמריקאי. אז, שבע מתוך עשר החברות הגדולות בעולם היו יפניות. היום, אף לא אחת מהחברות היפניות נכנסת ל-30 הראשונות. טויוטה הגדולה נמצאת רק במקום ה-35.

רווחיות החברות נפגעה קשה כתוצאה מהמשבר; התשואה על ההון ירדה מ-8.8% ל-3.9% ב-2012, שנת הגעתו של אבה. מאז 2012, התשואה על ההון השתקמה לכ-9.8%. לכך תרמו שיפור במרווח התפעולי, הפחתת המסים, הריביות וצמצום בהוצאות הלא-תפעוליות. כלכלני מורגן סטנלי סבורים, כי עד 2025 תעלה התשואה על ההון לכ-12%. לשם השוואה, בארה"ב היא עומדת על כ-19% ובעולם על כ-15%.

אחת האבחנות המעניינות ביותר לגבי עידן אקיהיטו היא חוסר הלימה בין תנודתיות עצומה בשווקים לבין יציבותו של תיק הנכסים של הציבור. מאז המשבר ועד היום עומדות החזקות הציבור במזומן ובפיקדונות על כ-50%. ההשקעות במניות היו ונותרו זניחות - הציבור מדיר את רגליו מסיכון. אבה ראה לפניו שתי משימות חשובות: להעיר את "דוב" האינפלציה, ולשכנע את היפנים לשוב לשוק המניות. שתי המשימות עדיין לא צלחו, ושתיהן כנראה קשורות אחת בשנייה.

משבר הפנסיות והמצב הדמוגרפי

הבעיה הדמוגרפית של יפן איננה דבר חדש; האוכלוסייה, שמונה נכון להיום כ-127 מיליון, צפויה להתכווץ בשליש ב-50 השנים הקרובות. לאחרונה פרסמה סוכנות השירותים הפיננסיים של יפן (FSA) דוח מדאיג, שגרם לרעידת אדמה פיננסית. משק בית של זוג פנסיונרים (בני 65 לגבר ו-60 לנשים) יצטרך תוספת של 186 אלף דולר (20 מיליון ין) מעל הקצבה הלאומית, אם יש בכוונתם לחיות 30 שנים נוספות. בתגובה, קרן פנסיה ממשלתית התחילה להסיט את נכסיה לכיוון מניות ונכסים מסוכנים אחרים. אחריה התעוררו גם החוסכים באופן פרטי. ביפן מקווים שדווקא משבר הפנסיות עשוי להוות זריקת עידוד להשקעות יפנים בשוק המניות המקומי.

אבל מתברר שגם בבעיית הזדקנות האוכלוסייה ניתן למצוא צדדים חיוביים. בבתי השקעות מתנחמים בכך שבמוקדם או במאוחר המבוגרים יעבירו את עושרם אל הדורות הצעירים, וכוח הקנייה של האחרונים יעלה. נוסף על כך, נראה כי ליפנים יש דרך מקורית להפוך לימונים ללימונדה. התרגלנו לחשוב שאוכלוסייה מזדקנת יוצרת נטל על קדמה טכנולוגית ומעיבה על הגידול בפריון. ביפן לא מסכימים עם זה, ולשיטתם, בעולם חדש של רובוטיקה ובינה מלאכותית יש לאומה הזו יתרון מובהק - הם רגילים לטכנולוגיה ומאמצים בחדווה כל התפתחות טכנולוגית שיכולה לחפות על היעדר כוח אדם. יפן משקיעה בבינה מלאכותית, באוטמציה וברובוטיקה.

אבנומיקס: תוכנית חילוץ בשלושה חצים

באפריל 2013 השיק שינזו אבה תוכנית חילוץ חריגה שמטרתה להחזיר את יפן לפסי הצמיחה - מדיניותו קיבלה את הכינוי "אבנומיקס", שילוב של אבה ואקונומיקס. התוכנית כללה "שלושה חצים": הרחבה מוניטרית, הרחבה פיסקאלית ורפורמות מבניות. היקף הצעדים שכנע את המשקיעים שלא מדובר בעוד טלאי מדיניות חסר משמעות, אלא יש כאן סיכוי לשינוי אמיתי. המשקיעים מגיבים נהדר להבטחות, בעיקר אם אלו כוללות הקלות מוניטריות - ומדדי המניות הגיבו בנסיקה. לימים התברר כי מדובר בתהליך ולא בבליץ, ורמת ההתלהבות בשווקים ירדה בהתאם.

הסביבה הפוליטית הנוכחית תומכת באבה, ובספטמבר השנה הוא נבחר לקדנציה נוספת, מה שיאפשר לו ליישם את כל הרפורמות עם מעט מאוד התנגדות מצד האופוזיציה.

"החץ השלישי" באבנומיקס נועד להזניק את התוצר על-ידי שילוב הנשים בשוק העבודה, שיפור מערכת המס ורפורמות בענפים שבמשך שנים זכו להגנה ממשלתית מוגזמת (כגון רפואה וחקלאות).

ממשל תאגידי לקוי מאז ומתמיד היה אבן ריחיים על צוואר המשקיעים ביפן. בניגוד לארה"ב ולבריטניה, שם האינטרסים של בעלי המניות קודמים לכל, המודל היפני נשען על "שיתוף הערך" - והערך מתחלק בין כל הצדדים הקשורים, כולל עובדים, נושים, מוסדות ציבוריים וגופים אחרים. חקיקה חדשה שמה לה למטרה לגרום לחברות להתמקד ביצירת ערך עבור בעלי ההון. זה עבד: החברות הגדילו את פעילות הרכישות העצמיות, והן מחלקות חלק גדול יותר מהרווחים בתור דיבידנד. בשלב הבא צריך לשכנע את העסקים ביפן - שידועים כ"סרבני מינוף מושבעים" - להגדיל במידת מה את מצבת החובות, כדי לשפר רווחיות.

לפני 15 שנה מספר המבקרים ביפן עמד על 5 מיליון לשנה. ב-2018 אירחו היפנים קרוב ל-30 מיליון תיירים. 40 מיליון צפויים להגיע ב-2020 - שנת המשחקים האולימפיים. כמצופה, הממשלה משקיעה כבר עכשיו בתשתיות, כדי לסייע לעסקים לספק שירותים ומוצרים נאותים.

לסיכום, כלכלת יפן ושוק המניות שלה ידעו עשורים של דריכה במקום, תפיחת חובות, דפלציה ופסימיות כלכלית כללית. ממשלת יפן, יחד עם הבנק המרכזי, עושים מאמץ כביר להחיות את הכלכלה. ניתן לקוות כי שורה של רפורמות מבניות ומציאת פתרונות יצירתיים לבעיות ישנות, יתגלו כדרך נכונה ללידה מחדש. מדובר בתהליך ארוך, ויציבות פוליטית חיונית להשלמתו. אם הם יביאו את ההצלחות, המשקיעים כבר יבואו לבד. 

הכותבת היא מנהלת מחלקת מחקר מדדים בקסם מדדים, מקבוצת אקסלנס. לחברת קסם וחברות מקבוצת אקסלנס יש עניין במידע המוצג. האמור הוא למטרות מידע בלבד ואין לראות בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ או שיווק השקעות בידי בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. מדד NIKKEI 225 הוא קניינו הרוחני של Nikkei Inc

עוד כתבות

החשיפה לישראל השתלמה בפברואר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו שהפתיעה ואלו שאיכזבו: מאחורי המהפך בשוק הגמל בפברואר

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו תשואה חיובית יוצאת דופן בפברואר ● בכלל, שזינקה לפסגה, שמרו על חשיפה לבורסה בת"א גם ברגעי השפל - "מאמינים בשוק המקומי" ● מנהלי השקעות על הפתיחה הפושרת של חודש מרץ: "טבעי שאחרי עליות כל כך חזקות, לוקחים קצת אוויר"

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

חנות משקפיים. ענף האופטיקה מתאושש / צילום: תמר מצפי

לראשונה מתחילת המלחמה: מחזורי הקניות בכל הענפים הבולטים במגמת עלייה

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי שורת קמפיינים בענף האופטיקה הובילו ל"חזרה לשגרת קניות כמעט מלאה"

מפגינים למען עסקה לשחרור החטופים בעזה / צילום: ציפי מנשה

המשלחת הישראלית הגיעה לקטאר והחלו שיחות מו"מ לעסקה

גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטאר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקני ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים • צה"ל תקף מחבלים ועמדות של חיזבאללה בלבנון, בנוסף למקורות הירי שביצעו שיגורים לעבר ישראל • עדכונים בולטים 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובניין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

דיון בוועדת הפנים של הכנסת בעניין תוואי המטרו, ביוני שנה שעברה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

חוק המטרו חוזר לשולחן הדיונים, עם מאבקים על היטלי השבחה ודיור בר השגה

אחרי הפסקה של עשרה חודשים כמעט, יתחדשו הדיונים בתיקון החוק בוועדת הפנים והגנת הסביבה ● בישיבה צפויות לעלות כמה סוגיות מורכבות וטעונות, אשר להן השפעה רבה - הן על כיסם של היזמים והן על קופת המדינה ● גלובס עושה סדר לקראת הדיון הקרוב

סמנכ''ל משאבי אנוש ומינהל במקורות, חגי פיליפסון / צילום: כדיה לוי

ההחלטה הראשונה שקיבל במלחמה סמנכ"ל משאבי אנוש במקורות

חגי פיליפסון, סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל בחברת מקורות, מספר מה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה החברה ב־7 באוקטובר ואיך היא השפיעה על העובדים ● לדבריו, המלחמה יצרה לעובדים ולמנהלים אתגרים חדשים, בהם הצורך להמשיך במשימות שוטפות תחת ירי טילים

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית, הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

הכלכלנית הבכירה שלא חוששת להשקיע "גם במקומות אקזוטיים כמו הודו ויפן"

רינת אשכנזי מהפניקס בית השקעות טוענת שהמניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה שסוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, חברות ביטוח ורשתות מזון

צילום מסך מהקמפיין / צילום: HIT מכון טכנולוגי

קמפיין הרדיו הדיגיטלי הראשון בארץ שיצרה בינה מלאכותית עלה לאוויר

המכון הטכנולוגי חולון עלה בספוטיפיי עם עשרות תשדירים במגוון סגנונות שנוצרו רק ע"י כלי AI - מהכתיבה, דרך ההלחנה ועד ההפקה והביצוע ● האם מדובר בתחליף למוזיקאים ולמפיקים?

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים