גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נדהמתם מהאונס בקפריסין? התדהמה שלכם היא בסך הכול כסת"ח

כל פעם מחדש אנחנו מזדעזעים לראשונה מדבר שכבר קרה, ובכל פעם אותו זעזוע בדיוק

דרור פויר / צילום: יונתן בלום, גלובס
דרור פויר / צילום: יונתן בלום, גלובס

א.

כמו כולם, גם אני עוקב בדריכות אחר הדיווחים על פרשת האונס הקבוצתי שביצעו על-פי החשד חבורה של ישראלים באיה נאפה. מעבר למובן מאליו, יש עוד כמה דברים שמטרידים אותי מאוד בפרשה.

השפה, למשל, וסליחה על אנינות הטעם. כל זה לא בא לטעון חלילה שרק אנשים עילגים אונסים או משהו בסגנון, וכמובן שאפשר להיות בנאדם על הפנים גם עם שפה נקייה, עשירה ומצוחצחת. בכל מקרה, קראתי את המסרונים שפורסמו ובהם מה שאפשר לכנות - בקושי רב - "התכתבויות" בין הנאשמים למאשימה ובינם לבין עצמם. גם בלי להסיט לרגע את המבט מעיקר הסיפור, קשה היה שלא להתבאס עמוקות מהרמה הנמוכה של השפה. לא פחות משהן הוכחות לקשירת קשר לביצוע פשע נתעב או לזיכוי מהדהד, הן גם הוכחות לעוני תודעתי מרוד ולמצוקה חשיבתית חמורה - קרקע פורייה לצמיחת פרחי הרוע.

מסרונים דומים ברוחם מתפרסמים לא פעם במהלך חקירות אונס אחרות, לא רק קבוצתי. חפשו ברשת - כולל בפרשת האונס לכאורה של בת 11 לפני כשלושה שבועות. כמעט תמיד אפשר למצוא בהם ראיות מוחלטות, ברמת האקדחים המעשנים, לעולם הריק, האכזר, הקר, הפונקציונלי והמכוער של כותביהם. מילים כנהמות או נביחות - רוב ההודעות מורכבות משלוש הברות גג, שגיאות כתיב ותחביר, אפס סימני פיסוק (או הכברה בלתי אפשרית של סימני קריאה) ואוצר מילים מדולדל עד מאוד, אם בכלל יש שם מילים.

גבולות השפה, כתב החבר לודוויג ו’, הם גבולות המחשבה, והאדם יודע רק את מה שיש בכוחו להביע במילים. שפה דלה, שגויה, חסרת חן ואופק יוצרת עולם דומה. כמעט ובא לי לקבוע שאפילו מושגים בסיסיים כמו טוב ורע מאבדים ממשמעותם ומכוחם כשהשפה בכזה מצב, אבל אין לי את הכלים והסמכות.

אתם יכולים לטעון נגדי שלהתמקד בשפתם של הנאשמים זו התפלצנות ברמה של להתלונן על הניקיון בשירותים הציבוריים בגטו ורשה בשיא המרד, אבל אמשיך לעמוד על דעתי.

האונס הראשון והאחרון / איור: תמיר שפר

ב.

מה שיותר מטריד אותי בכל הסיפור זו התדהמה. מה התדהמה הזאת לכם? כמובן שאסייג ואומר שאני לא טוען בעד שוויון נפש או חלילה אדישות מול פרשות מהסוג הזה, אבל זה בדיוק העניין - מדובר בפרשות, ברבים. לא פרשה אחת, תלושה, ראשונה, חד פעמית ובלתי אפשרית שההיתקלות מולה שקולה למגע ראשון עם תרבות שהגיעה מכוכב לא מוכר, אלא יותר סיפור שחוזר על עצמו שוב ושוב - שכל פעם מתקבל באותה תדהמה קולנית.

כאילו שבקיץ לפני שלוש שנים לא השתוללה חבורת ישראלים באותם הגילאים ובאותו מלון בדיוק, פמבוס הנאפה רוקס. הם השחיתו את חדרי המלון, התפשטו מול חדרניות, השתינו במסדרונות, בבריכות ועוד. כאילו שלפני שנתיים לא פורסם סרטון שצולם באיה נאפה ובו נראית חבורה גדולה של ישראלים מבצעים הטרדה מינית המונית במהלך מסיבה. כאילו לא פורסמו עוד עשרות עדויות על מעשי הטרדה, אונס, אלימות, ונדליזם וכו’ שבוצעו במהלך השנים באיה נאפה, ולא רק על-ידי ישראלים כמובן. כאילו לא פורסמו בנושא כל-כך הרבה כתבות. כאילו חברות התיירות עצמן לא מוכרות את איה נאפה בתור המקום שבו הכול מותר, ובדרך כלל גם הכול קורה. ועדיין כולם בהלם כאילו ראו עורב ורוד.

וכאילו שדברים כאלה יכולים לקרות רק בקפריסין, כן? כאילו לא נערכו פה כבר כך וכך מעשי אונס קבוצתי, אפילו החודש. ילדה בת 11 עברה התעללות מינית קשה על-ידי ארבעה קטינים בני 12-13 - וגם זה לא קרה בפעם הראשונה. אונס קבוצתי מתרחש בישראל מדי פעם - לא הרבה, גם ביחס לעולם, ולא הרבה גם ביחס לעבירות האלימות המינית - ובכל פעם מסעיר את הרוחות כאילו קרה בפעם הראשונה.

יש לנו זיכרון של דגי זהב באקווריום.

ג.

יש לנו זיכרון של דגי זהב באקווריום. הזיכרון של דגי הזהב אומנם קצר מועד, אומדים אותו בשניות בודדות. עד שהם מגיעים לקצה האקווריום, נשכח מהם לגמרי קיומו של הקצה השני. אבל יש להם גם זיכרון עמוק יותר. כך, לדוגמה, הם מזהים צבעים ומכירים את האדם שבא להאכיל אותם וממהרים לקראתו. ככה אנחנו: שום זיכרון ארוך טווח של הדבר עצמו, אבל יודעים טוב מאוד לזהות צבע, ורק צבע אחד - אדום. לא חשוב מה קורה, הדם מציף את העיניים וכולם מזדעזעים בטירוף. הכוונות טובות, אבל עד שמגיעים - שוכחים - ואז כבר קורה משהו חדש וחוזר חלילה.

סוד החיים הטובים, אמר מי שאמר, הוא להיות שרוי במצב של פליאה תמידית. אני הכי בעד פליאה, אבל זעזוע הוא ההיפך הגמור מפליאה. זעזוע תמידי הוא הסוד לחיים רעים. אולי בגלל זה כולנו לחוצים ועצבניים כל-כך, הרי מי יודע מה הולך ליפול לנו על הראש עוד רגע - כי מה שיקרה עוד לא קרה מעולם ומי יודע מה לעשות ואיך להגיב.

ד.

אני לא טוען, חלילה, שצריכים לפתח אדישות כלפי אונס, או אלימות מכל סוג. הזעזוע חשוב מאוד - אבל אם כל פעם מחדש אנחנו מזדעזעים לראשונה מדבר שכבר קרה, ובכל פעם אותו זעזוע בדיוק, למה זה הופך אותנו?

אפשר לראות את התופעה חוזרת על עצמה שוב ושוב. כולנו נמצאים במצב מתמיד של הפתעה, זעזוע ותדהמה, מזועזעים כל הזמן, מכל דבר - כי כל דבר, כאמור, קורה לראשונה. כל אונס קבוצתי הוא האונס הקבוצתי הראשון. כל פוליטיקאי שאומר משהו דפוק על להט"בים מקבל טיפול כאילו גילה את ההומופוביה, ויומיים אחר כך שוכחים. בכל פעם שאיזו גננת נכנסת להתקף פסיכוטי - גם הדברים האלה קורים מדי פעם - כולם מגיבים אותו דבר כמו בפעם הקודמת ודורשים את אותן הדרישות בדיוק. יומיים אחר כך שוכחים.

בכל פעם שילד נהרג בתאונת אופניים חשמליים הארץ רועדת לרגע, אנשים דורשים אכיפה, הורים מכריחים את ילדיהם לחבוש קסדה והרשויות מציבות פקחים - ואחרי יומיים, אולי שלושה, כולם שוכחים. הילדים חוזרים לרכוב בלי קסדה, הפקחים נעלמים, האכיפה מתפיידת, וכולם שוכחים עד הפעם הבאה שדבר כזה או אחר יקרה בפעם הראשונה.

צריך לומר: התדהמה מהסוג הזה היא כסת"ח בצורתו העלובה ביותר. כי אם כל דבר קורה תמיד רק בפעם הראשונה והאחרונה, כמובן שכל אירוע נראה (ברגע הראשון) כקו שבר שלעולם לא יתאחה, ולכן אין איך, וגם אין סיבה להפיק לקחים. כמו שאין לקח שאפשר להפיק מהמפץ הגדול.

ה.

לא יודע אם אפשר למנוע לגמרי את תאונות האופניים החשמליים ואת מעשי האונס הקבוצתיים, אבל אם למישהו באמת היה אכפת, אכפת באמת, הוא היה לוקח את כל התלמידים בבית הספר לפגוש ילדים בגילם שהפכו משותקים בתאונות, או מתו חלילה. לא כולם היו נזהרים אחר כך, אבל כמה בטח. אפשר היה לחשוף ילדים שטסים לאיה נאפה - או לכל מקום אחר מהסוג הזה - לתוצאות המזעזעות של אונס קבוצתי, לא רק לנאנסת (הסובלת העיקרית, כמובן), אלא גם לזה שרק "נכנס לעשות סלפי" וגם לזה שידע ולא אמר וגם לזה שאמר, אבל בלב. לא יודע אם זה יעצור את האנס הכי מטונף, אבל יש לזה סיכוי מסוים להשפיע על הסביבה שלו.

עוד כתבות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוק המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

יום קרב בצפון: כטבמ"ים יורטו מעל נהריה ועכו, צה"ל תקף בדרום לבנון

דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "למען ביטחונכם - עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● מקור בחמאס: הארגון מחויב לתיווך הקטארי ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים