תשובה מוריד את מפלס החששות מעסקת שברון: "לא מכבידה על דלק וצפויה לייצר תזרים משמעותי"

בשיחת ועידה הצליח היום בעל השליטה בדלק להוריד את מפלס החששות מעסקת הענק הממונפת והמניה עלתה ב-6%, לאחר שצנחה בימים האחרונים • בתשובה לשאלת הכסף שדלק צריכה להביא להשלמת העסקה, ציינו היום בקבוצה: "יש לנו כמה מקורות לזה – זה יכול להגיע ממכירת ההחזקה בהפניקס, ממכירת מניות איתקה עוד לפני ההנפקה או ממקורות אחרים"

בעקבות הצניחה במניית דלק קבוצה  בימים האחרונים, על רקע חששות המשקיעים בנוגע לעסקת הענק הממונפת של רכישת נכסי הנפט והגז של שברון בים הצפוני ע"י החברה הבת איתקה, נחלץ היום יצחק תשובה, בעל השליטה בדלק, כדי להרגיע את הרוחות, במסגרת שיחת ועידה שקיימה צמרת קבוצת דלק עם משקיעים ואנליסטים. המשקיעים אהבו את מה ששמעו בשיחה היום, ומניית קבוצת דלק הגיבה בעלייה של 6%. עם זאת, מאז ההכרזה על העסקה רשמה המניה ירידה של 14% ושווייה של דלק עומד כעת על כ-6.5 מיליארד שקל.

"בשלוש השנים הראשונות לאחר העסקה, ה-EBITDA (רווח לפני ריבית, מסים, הפחתות ופחת) של איתקה צפוי לעמוד על כמיליארד דולר בשנה, בגלל ההפסדים הצבורים של איתקה, ולאחר מכן על 600-700 מיליון דולר לשנה. לאחרונה קיבלנו משברון אינדיקציות כי קיים עודף של כ-200 מיליון דולר בקופת החברה הנרכשת,  שלא היה קיים עם חתימת העסקה. זו אחת הסיבות שאיתקה החליטה לצמצם את היקף גיוס האג"ח שביצעה בשבוע שעבר בכ-200 מיליון דולר, ל-500 מיליון דולר בלבד", אמר תשובה בפתיחת השיחה.

"הסגירה של העסקה צפויה במהלך הרבעון הרביעי, כנראה בחודש נובמבר. אנחנו רוצים לסגור את העסקה כמה שיותר מוקדם בגלל נכס המס - ההפסדים הצבורים - שיש לאיתקה. לאחר הסגירה אנחנו נחסוך מס עד לסכום של 2.2 מיליארד דולר. התשלום הסופי תמורת נכסי שברון יעמוד למעשה על כ-1.5 מיליארד דולר, בגלל התנאים שסוכמו מול שברון. במהלך השנים הקרובות איתקה מתכננת לפרוע בפירעון מוקדם את כל ההלוואות לבנקים וחלק ניכר מהאג"ח, כך שבעוד שלוש שנים היא צפויה לעמוד בעודף של כמיליארד דולר", אמר תשובה.

בנוגע להנפקה אפשרית של איתקה אמר תשובה, כי "במסגרת הרכישה של נכסי שברון יש נכס נוסף משמעותי ביותר - התשתיות והאסדות שאיתקה רוכשת במסגרת העסקה. לאחר הרכישה תוכל איתקה להתפצל לשתי חברות - חברת תשתיות וחברת הפצת נפט וגז, והיא תוכל להנפיק אחת מהן או את שתיהן בלונדון. בימים אלה אנו מנהלים מגעים עם מספר קרנות ומשקיעים  למכירת מניות איתקה לפני ההנפקה (Pre IPO) בהיקף של עד 20% מהון החברה, מהלך שיכניס לקבוצת דלק כסף רב".

בנוגע לצמצום הסיכון בעסקה, הנובע מהתנודתיות במחירי הנפט, אמר תשובה כי "נכון להיום ביצענו עסקאות גידור על כ-32 מיליון חביות במחיר של 65 דולר לחבית ועד לסגירה אנחנו מתכוונים לגדר עוד כ-18 מיליון חביות, כך שנבטיח מחיר של 65 דולר לחבית על היקף כספי כולל של כ-3.3 מיליארד דולר ונוכל לישון בראש שקט".

לדבריו "העסקה טובה מאוד עם פוטנציאל אדיר. היא לא מכבידה על הקבוצה וצפויה לייצר לאיתקה תזרים משמעותי שישמשו לחלוקת רווחים לקבוצת דלק. אנחנו מנהלים מגעים מתקדמים עם מספר גורמים שהביעו נכונות להזרים את ההון הדרוש. לסיכום - זו עסקה מעולה שאין הרבה כמוה".

בתשובה לשאלה בנוגע לכסף שדלק צריכה להביא על מנת להשלים את העסקה ציינו היום בקבוצת דלק כי "מדובר בסכום של כ-450 מיליון דולר ויש לנו כמה מקורות לזה - זה יכול להגיע ממכירת ההחזקה בהפניקס, ממכירת מניות איתקה עוד לפני ההנפקה או ממקורות אחרים. אנחנו מרגישים מאוד בנוח עם העסקה והאפשרויות השונות שיש לנו לגיוס הסכום זה".

"מאגרים עובדים שמפיקים נפט"

 קבוצת דלק, באמצעות חברת הבת איתקה, דיווחה בסוף מאי כי היא רוכשת את חברת התפעול של ענקית האנרגיה שברון בים הצפוני שבבעלותה עשרה נכסי גז ונפט מפיקים. התמורה שנקבעה בעסקה עומדת על כ-2 מיליארד דולר, כאשר בניכוי התזרים המצטבר מתחילת 2019 ועד למועד הסגירה סכום הרכישה היה צפוי להתעדכן לכ-1.65 מיליארד דולר (לדברי תשובה היום - כ-1.5 מיליארד דולר). בשבוע שעבר גייסה איתקה כ-500 מיליון דולר לצורך העסקה בהנפקת אג"ח הנושאות ריבית שנתית של 9.375%. 

מנכ"ל הקבוצה, אסי ברטפלד, אמר היום כי "זו עסקה חשובה שהשלב הבא שלה יהיה הקטנת רמות המינוף של קבוצת דלק. אנחנו פועלים בכיוון הזה כבר בשנה האחרונה ונמשיך להקטין את המינוף בשנים הקרובות. לאחר כל ההוצאות יישאר לנו באיתקה תזרים פנוי של כ-1.1 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות וזה כסף שמיועד לצמצם את חובות קבוצת דלק. חשוב לציין שמדובר בעסקה נזילה שמייצרת תזרים. אלה מאגרים עובדים שמפיקים נפט".

בנוגע לעסקת מכירת החזקות דלק בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס  אמר ברטפלד כי "עסקת הפניקס עתידה להכניס לקבוצה 1.3 מיליארד שקל לקופה, סכום נקי מהתחייבויות. חוץ מזה יש לנו נכסים סחירים של מעל 7 מיליארד שקל, ומבחינתנו זה נותן לנו דרגות גבוהות של חופש.

"לפי כל האינדיקציות שיש לנו עסקת הפניקס תושלם בחודשיים הקרובים. יש לנו גם נכסים נזילים אחרים שקל מאוד לממש אותם. בקופת החברה יש כ-1.3 מיליארד שקל ויש לנו גם קווי אשראי. עד 2020 אנחנו חייבים לממש את יתרת ההחזקות במאגר הגז תמר וזה כמובן יזרים לנו עוד הרבה מאוד כסף לתוך הקופה. אז יש לנו עוצמה גדולה גם בדרגות החופש ובגמישות הפעולה של הקבוצה".

בתשובה לשאלה בנוגע לאפשרות שעסקת הפניקס לא תאושר על-ידי הרגולטור אמרו תשובה וברטפלד כי "אין סיבה שהעסקה לא תתבצע. יש לנו אינדיקציות טובות מאוד שהעסקה תאושר".