רשות הסחר הפדרלית הטילה קנס של 5 מיליארד דולר על פייסבוק

הרשות הודיעה היום רשמית על הסכם הפשרה שנחתם עם פייסבוק בעקבות חקירה על הפרות פרטיות ברשת החברתית • כחלק מההסכם, פייסבוק תקים ועדת פרטיות עצמאית בדירקטוריון שלה, שתיקח מהמנכ"ל מארק צוקרברג חלג מהשליטה שלו לגבי החלטות בנוגע לפרטיות משתמשים

מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: רויטרס, leah millis
מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: רויטרס, leah millis

רשות הסחר הפדרלית (FTC) הודיעה באופן רשמי כי היא תטיל קנס בגובה 5 מיליארד דולר על פייסבוק, הגבוה ביותר שה-FTC הטילה אי פעם. במסגרת הסכם הפשרה בין השתיים, הוטל על פייסבוק גם להקים ועדת פרטיות עצמאית בדירקטוריון שלה, שתיקח ממנכ"ל החברה מארק צוקרברג חלק מהשליטה שלו לגבי ההחלטות הנוגעות לפרטיות המשתמשים. חבריה ימונו ע"י ועדה עצמאית נוספת, וניתן יהיה לפטר אותם רק באמצעות הצבעה של שני שליש מבעלי זכות ההצבעה בפייסבוק - מה שימנע מצוקרברג לשלוט בהצבעה באמצעות הכוח שבו הוא מחזיק באמצעות מניותיו. ההכרזה על ההסכם ועל הקנס מאשרת דיווחים קודמים בנושא בחודש האחרון.

על צוקרברג תוטל גם אחריות אישית להבטיח שהחברה תעמוד בתנאי ההסכם. הוא ובכירים נוספים יצטרכו להתחייב בכל רבעון בפני ה-FTC שהחברה עומדת בתנאים, ויהיו אחראים באופן אישי להצהיר דברי אמת, או להתמודד עם האפשרות שיוטלו עליהם עונשים פליליים ואזרחיים.

צוקרברג פרסם פוסט בחשבון הפייסבוק האישי שלו בו כתב כי "הסכמנו לשלם קנס בקנה מידה היסטורי, אבל חשוב מכך, אנחנו עומדים לבצע שינויים מבניים משמעותיים בדרך בה אנחנו בונים מוצרים ומנהלים את החברה הזו. יש לנו אחריות להגן על הפרטיות של אנשים. אנחנו כבר עובדים קשה כדי לעמוד באחריות הזו, אבל עכשיו אנחנו הולכים להציב סטנדרט חדש לגמרי בתעשייה".

עוד במסגרת ההסכם, פייסבוק תידרש לדווח בתוך 30 יום מרגע גילוי מקרים בהם מידע של 500 או יותר משתמשים נמצא בסיכון, לגוף עצמאי שה-FTC יאשר, שאף יבחן את התנהלות החברה פעמיים בשנה.

ה-FTC כינה את ההסכם "ניצחון היסטורי עבור צרכנים אמריקאים". עוד נכתב בהצהרה הרשמית כי "העונש מגדיר מחדש את ההתמודדות עם מקרים שנוגעים לפרטיות, ושולח מסר חזק לכל חברה באמריקה שאוספת מידע על צרכנים לפיו ה-FTC ישתמש בסמכויות שלו באופן אגרסיבי".

ההסכם אושר ברוב של שלושה נציגים רפובליקנים ב-FTC, מול שני נציגים דמוקרטים שהתנגדו אליו. אחת מהנציגות הדמוקרטיות, רבקה קלי סלוטר, הצהירה כי "בעוד שקשה להעריך מהו הערך הכלכלי של הפרות פרטיות עבור החברה, יש בסיס חזק להאמין כי 5 מיליארד דולר זו הערכה נמוכה מדי. העובדה שמניית פייסבוק עלתה עם הדיווחים הראשונים על קנס בגובה 5 מיליארד דולר עשויה להצביע על כך שהשוק מאמין שעונש כזה הופך את ההפרה לרווחית".

חקירת ה-FTC נועדה להכריע אם פייסבוק הפרה תנאי הסכם בין חברת הענק לרשות שנחתם ב-2011, בו היא התחייבה להגן על המידע של המשתמשים ולהיות שקופה לגבי האופן בו היא משתמשת במידע אישי. החקירה התמקדה בעיקר בשערוריית קיימברידג' אנליטיקה, במסגרתה נחשף בשנה שעברה כי פרטים אישיים אודות 87 מיליון משתמשי החברה דלפו לחברת הייעוץ הפוליטית.

ברשות טוענים כי פייסבוק הפרה את ההסכם עמה בכך ששיתפה דאטה של משתמשים עם מפתחי צד שלישי ללא הסכמה מפורשת מחלק מהמשתמשים, הטעתה עשרות מיליוני משתמשים לגבי היכולת שלהם לשלוט בטכנולוגיית זיהוי פנים בחשבונות שלהם ולא הסגירה את השימוש שלה במספרי הטלפון של משתמשים לטובת פרסום. במסגרת ההסכם, נאסר על פייסבוק להשתמש במספרי טלפון אותם משתמשים העניקו לה כדי לאבטח את החשבון שלהם, למטרות פרסום.

ה-FTC הודיעה כי נקטה בצעדים גם נגד חברת קיימברידג' אנליטיקה עצמה, שנסגרה בינתיים, המנכ"ל שלה לשעבר אלכסנדר ניקס, והמפתח אלכסנדר קוגן, ששיתף עמה פעולה והעביר לה את המידע על משתמשי פייסבוק. החברה הודיעה כי הגיעה עמם להסכמים ש"יגבילו את יכולתם לעשות עסקים בעתיד". בנוסף, הוועדה לניירות ערך ובורסות (SEC) הודיעה היום על הטלת קנס על פייסבוק בגובה 100 מיליון דולר בעקבות הצהרות לא נכונות של החברה לגבי הסיכון בשימוש לרעה בדאטה של משתמשים.

קולין סטרץ', היועץ המשפטי הבכיר בפייסבוק, כתב בפוסט בבלוג הרשמי של החברה בעקבות פרסום ההסכם כי "ההסכם ידרוש שינוי יסודי בדרך שבה אנו ניגשים לעבודה שלנו, ויטיל אחריות נוספת על האנשים שבונים את המוצרים שלנו בכל רמה בחברה. זה יסמן מעבר חד לכיוון של פרטיות, בקנה מידה שונה מכל דבר שעשינו בעבר".

הלילה פייסבוק צפויה לדווח על תוצאותיה הכספיות לרבעון השני, ואנליסטים צופים לה הכנסות רבעוניות של 16.5 מיליארד דולר, ורווח נקי של 5.4 מיליארד דולר. פייסבוק צפתה שהקנס יהיה בין 3-5 מיליארד דולר, וכשדיווחה על תוצאותיה לרבעון הראשון שמה 3 מיליארד דולר בצד למטרה זו.