עיריית ר"ג עושה סדר: מתוך כ-200 הליכי תמ"א 38 שבצנרת תקדם רק הליכים מתקדמים

העירייה הודיעה על עצירת התוכנית הארצית לחיזוק מבנים בשטחה לפני חודשיים ויצרה בלבול בקרב יזמים ותושבים, שמצויים בשלבים שונים בתהליך • כעת אושרו הוראות לפיהן תוכניות מאושרות יקודמו, ואלה שטרם נדונו ייעצרו • הערכות: מרבית התוכניות שבצנרת ייחסמו

ראש עיריית רמת-גן, כרמל שאמה-הכהן / צילום: איל יצהר, גלובס
ראש עיריית רמת-גן, כרמל שאמה-הכהן / צילום: איל יצהר, גלובס

בחודש מאי האחרון זעזעה עיריית רמת-גן את תחום ההתחדשות העירונית והתמ"א 38 בפרט כשהודיעה על עצירה מוחלטת של התוכנית בשטחה. לאור הבלבול שנוצר בשטח, ומרמור שחשו בעיקר תושבים ויזמים שמצויים בתוך התהליך בעיר, פרסמה כעת העירייה הוראות מעבר שקובעות באיזה מקרים ניתן יהיה להמשיך בתהליך, והיכן אלה ייחסמו.

בשנים האחרונות הפכה רמת-גן לשם נרדף לתמ"א 38. ערכי הקרקע הגבוהים, וגישה אוהדת של העירייה, הביאו לפריחתה בעיר. מנגד נשמעה ביקורת ערה על הצפיפות הגואה בעיר, דבר שהפך בבחירות המקומיות האחרונות לאחד ממוקדי הדיון בין ראש העירייה הקודם ישראל זינגר, למתחרהו וראש העיר שנבחר כרמל שאמה-הכהן. האחרון טען שהעירייה גורמת לנזקים תכנוניים, באמצעות אישורי יתר לפרויקטים, וגם הזהיר כי הפרויקטים הללו פוגעים גם בקופת העירייה, משום שהם פטורים מתשלום היטלי השבחה. הגם שהצהיר על מדיניותו, רבים הופתעו כשהעביר לפני כחודשיים החלטה לעצור את התוכנית באחת. ההחלטה שקיבלה את אישור הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה למעשה אישרה מדיניות חדשה לפיה תמ"א 38 בבניין בודד תיעצר ועל פניה יועדפו פרויקטי חיזוק במתחמים.

צורך דחוף למתן פתרונות

המדיניות החדשה ספגה ביקורת קשה מצד יזמים ותושבים וזאת משום שמשמעותה העיקרית היא הפסקת פעילות התמ"א 38 בעיר. התאחדות בוני הארץ אף עתרה בנושא לבית המשפט המינהלי במחוז תל-אביב

ואולם מעבר לשינוי המדיניות, נוצר צורך דחוף במתן פתרון לכל אותן תוכניות חיזוק מבנים שבצנרת. מבדיקת "גלובס" נמצא כי מדובר בכ-200 תוכניות, שבהן מאות דירות, אם לא יותר מכך, שעתידם הפך מעורפל לאור המדיניות החדשה. כדי לעשות סדר בדברים, אישרה לאחרונה הוועדה המקומית הוראות מעבר, שחילקו את מעמדן של התוכניות לארבע, כשהמועד הקובע להחלטה הינו אפריל 2019. תוכניות שלא נקלטו במערכת עד למועד הקובע, כך נקבע, כפופות למדיניות החדשה. הסוג השני הן בקשות שנקלטו במערכת, וטרם נדונו. על כך נכתב בהחלטה, כי הן לא כפופות למדיניות החדשה, ואולם הן ייבחנו בכפוף לכללים המנוסחים באותה מדיניות.

קבוצה אחרת של בקשות מתקדמות יותר, הן כאלה שהוגשו, נדונו בוועדה המקומית, אך טרם התקבלה בעניינן החלטה סופית. אלה, כך נקבע, ייבחנו לפי הסטנדרטים של המדיניות הישנה, ואולם הן יחויבו בחוות-דעת תכנונית מטעם היזם ואישור מטעם מהנדסת הוועדה המקומית, כי מימוש ההיתר אינו מונע את האפשרות לקדם תכנון מתחמי ברוח המדיניות החדשה.

הסוג האחרון של הבקשות לקידום תמ"א 38, הן כאלה שנמצאות בהליך המתקדם ביותר בצנרת, והן אושרו בעקרון, גם אם לא הונפקו בגינן עדיין היתרי בנייה. הוראות המעבר קובעות כי עליהן לא תחול המדיניות החדשה.

לפי הערכות, מרבית הבקשות שבצנרת לא נמצאות בשלבים מתקדמים, ועל כן רבות מהם צפויות להיחסם בשל המדיניות החדשה.

"אבחנה שאיננה צודקת"

"הוראות המעבר הללו הן בעייתיות מאוד", אומר עו"ד מיכה גדרון, לשעבר יו"ר ועדת הערר המחוזית תל-אביב ל"גלובס". לדבריו "יזמים עבדו קשה לגיבוש הסכמות עם הדיירים, וזה עוד לפני שהגישו בקשה להיתרי בנייה. הוועדה הייתה צריכה לתת אורכה של מספר חודשים ליזמים כאלה להגיש תוכניות על סמך המדיניות מ-2017. ההוראות כוללות בדלת האחורית גם את המדיניות החדשה, באשר לבנייה במתחמים, וזו כבר החלה רטרואקטיבית, שתביא למעשה לדחייה של חלק גדול מהפרויקטים. אין לשכוח, שעצם זה שתוכניות טרם נדונו בוועדה המקומית לא אירעה בגלל היזמים, אלא בגלל הפיגורים שנוצרו בעבודת הוועדה, כך שגם האבחנה בין התוכניות השונות, אינה צודקת".