גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להחזיר את אמריקה לגדולתה: קאדילק מאתגרת את השוק

הקרוס-אובר ג'וניור של קאדילק הוא לא תרגיל במיתוג פרמיום ● מדובר בדגם משפחתי נאה, מרווח, נוח ובנוי כהלכה, שמשלב לא מעט טכנולוגיות מתקדמות מתוצרת "כחול לבן" ● במחיר של כ-300 אלף שקל לגרסת הספורט, קאדילק מאתגרת את המתחרות מיפן ומגרמניה

בשנת 2008 הפתיעה ג'נרל מוטורס (GM) רבים כשהודיעה על פתיחת מרכז מחקר ופיתוח בישראל, שנחשבה באותה עת "איזור ספר נידח" בתחום הרכב. זו לא הייתה "השקעת הון סיכון" וגם לא "חממה", "אקסלרייטור" ושאר מונחים אופנתיים מעידן הסטארט-אפים. זה היה הימור נרחב ויקר על יכולות הפיתוח והחדשנות של תעשיית ההייטק המקומית.

11 שנים מאוחר יותר גוזרת ג'נרל מוטורס בונוסים רבים מאותו הימור היסטורי. עשרות פיתוחים וטכנולוגיות מתקדמות שנולדו במרכז הישראלי משובצים כיום בקצב גובר והולך בדגמים סדרתיים חדשים של הקבוצה. גם בקאדילק XT החדשה שבה אנחנו עוסקים השבוע חבויה טכנולוגיה ישראלית בחיישנים, באלגוריתמים, בממשקי התפעול, בציוד הבטיחות ועוד.

אנחנו אומרים "חבויה" מכיוון שג'נרל מוטורס, כמו מתחרותיה, לא נוהגת לתת קרדיט פומבי ספציפי למרכזי הפיתוח שלה, וממילא השם "ישראל" אינו אהוד במיוחד בשווקים רבים בעולם. אבל בתוך תעשיית הרכב אין סודות ולהצלחה של המרכז הישראלי של GM הייתה תרומה מרכזית להפיכת ישראל למוקד אוטו-טק גלובלי בשנים האחרונות. לפיכך, ננצל את הבמה כדי לתת קרדיט ראוי לכל אותם מהנדסים, מתכנתים ומפתחים אלמוניים מהרצליה, ששמים אותנו על המפה העולמית.

רכב

ה-XT4 פותח כדי לתת מענה MADE IN USA לשלל הקרוס-אוברים הקומפקטיים והיוקרתיים מגרמניה ויפן, שכבשו בהמוניהם כל חלקה בשוק הרכב האמריקאי והגלובלי. אבל החברה עמדה בפיתוי לייצר עוד חיקוי, ושמרה אמונים לקו העיצוב הייחודי של המותג, שמחצין חזית רבועה ומושחזת עם פנסי LED דקיקים בתצורת חץ, עמוד גג אחורי נטוי בזווית חדה וזנב עם חלון צר, שמצדדיו פנסים אנכיים ענקיים במסגרת שקופה.

גם הפרופורציות ייחודיות וה-XT4 לא מנסה "לטפס לגובה" כמקובל אצל מתחריו. הוא שומר על מראה שרוע ורחב עם גובה מתון יחסית ורוחב של יותר מ-1.94 מ' לפני מראות הצד. אם מוסיפים לתמונה חישוקים מרשימים בגודל 20 אינץ' בכל הגרסאות - אופציה יקרה אצל רוב המתחרים - מקבלים נוכחות מרשימה. רכב ההדגמה שלנו, בצבע שחור ועם חלונות מושחרים, ריכז סביבו הרבה תשומת-לב ברחוב, כאילו ציפו עוברי האורח שכל רגע יגיח ממנו איזה כוכב ראפ.

מערכות מתקדמות שפותחו בהרצליה

סף הכניסה/יציאה לתא הנוסעים ממוקם בגובה נוח. תנוחת הישיבה אינה גבוהה כמו אצל חלק מהשחקניות בפלח, אבל עדיין מעניקה נקודת תצפית בטוחה מעל רוב המכוניות שמסביב. כראוי לרכב ממולדת המאק-אנד-צ'יז, המושבים הקדמיים רחבים מאוד ויכולים לאכלס גם בעלי מידות חריגות. גם המושב האחורי רחב מספיק בשביל שלושה מבוגרים ומציע מרחב מכובד לברכיים, לכתפיים ולראש. עם זאת, כרית המושב הקצרה יחסית תוכננה כנראה עבור האגף הצעיר של המשפחה ומכבידה על מבוגרים בנסיעות ארוכות. למרות העובדה שהאמריקאים עורכים כיום את רוב ה"שופינג" שלהם באמזון, הרכב מצויד בתא מטען מאסיבי של 637 ליטר.

עיצוב הפנים נאה ואיכותי, ואף שלוח המחוונים טרם עבר דיגיטציה מלאה ונשען על צמד שעונים אנלוגיים ענקיים, על פי המסורת של קאדילק, הוא עוטף תצוגת LCD גדולה ורב תכליתית, שמשלימה היטב את מסך המולטימדיה הראשי והגדול שלצד הנהג. המפרט התקני נדיב מאוד כבר בגרסאות הבסיס, ויש מעט מאוד מקום לאופציות.

חבשנו את כובע כתבי הטכנולוגיה וישבנו מרותקים מול מראה מרכזית, שהופכת בהינף אצבע למסך וידאו אלחוטי שמשקף את הנעשה מאחור בחדות גבוהה. התרשמנו גם מיכולות הפרסונליזציה של המערכת האלקטרונית ומקלות התפעול של מערכת הניווט הגלובלית, וניסינו את כל האופציות של המערכת הסמי-אוטונומית. רבים מאלה פותחו בהרצליה, לא הרחק מאולם התצוגה המרכזי של קאדילק. ממשק האדם-מכונה (HMI) של הרכב ידידותי גם למי שלא מועסק בתעשיית ההייטק דרך קבע, והכול עטוף בחומרי דיפון איכותיים, ברמת גימור גרמנית ובבידוד רעשים מרשים.

יחידת ההנעה היחידה המוצעת ב-XT היא מנוע טורבו-בנזין בנפח 2 ליטר, שמייצר 237 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 9 מהירויות. קאדילק הפנימה היטב את הביקורת על המנוע היוצא של ה-ATS, ולמרות העובדה שזה לא מנוע מסעיר, הוא מזרים את הכוח בצורה הרבה יותר לינארית, עם שפע של מומנט שזמין בסל"ד נמוך.

משקל כבד ונהיגה מהנה

עם משקל עצמי של כ-1.77 טון בגרסה כפולת ההנעה, ה-XT הוא כלי די כבד ביחס לקטגוריה. אבל למנוע אין בעיה לשמור על דחף מכובד בעליות ארוכות עם ארבעה נוסעים, לספק עקיפות נמרצות ולשייט בחרישיות במהירויות של 150 קמ"ש פלוס. פקודות רגל לא לינאריות עלולות לבלבל לעיתים את הלוגיקה של תיבת ההילוכים, אבל ברוב המקרים ההעברה של התיבה חלקה, והיא נעתרת גם להורדות מהירות של שניים-שלושה הילוכים בעת האצה אגרסיבית. מי שימצה כראוי את פוטנציאל הביצועים ייענש בצריכת דלק של כ-9 קילומטרים לליטר.

גרסת ה"ספורט" הבכירה שבה נסענו כוללת שני מכלולים שאינם חלק מגרסת הבסיס: הנעה כפולה ובולמי זעזועים עם שיכוך אלקטרוני רציף. זו אמנם לא מערכת ה"קוואטרו" הספורטיבית של אאודי, אבל במצב התכנות הספורטיבי, שבו משולבת מערכת ההנעה הכפולה תמידית, המכונית זריזה וצייתנית, מעבירה ביעילות את הכוח לכביש ומשחררת מעט מאוד תנודות מיותרות בפניות הדוקות.

במצב התכנות הרגיל ההיגוי מרגיש קל ומנותק מדי, אבל במצב הספורט הוא מקבל קצת יותר משקל ודיוק. יחד עם מרכז הכובד הנמוך וצמיגים מאסיביים בחתך 45', ה-XT4 הוא כלי מהנה לנהיגה נמרצת על כבישים מפותלים ותובעניים. בהחלט לא מה שציפינו מקרוס-אובר אמריקאי קומפקטי.

בולמי הזעוזעים האלקטרוניים "המסתגלים" של הגרסה הבכירה עושים בדרך כלל עבודה טובה בניטרול מהמורות ומספקים נוחות סבירה על האספלט הישראלי, במיוחד לאור ממדי החישוקים והצמיגים. תגובת המתלים אולי לא מעודנת כמו באאודי Q5, ופה ושם יש קפיצות לוואי על מהמורות גדולות, אבל הנוחות היא בהחלט ברמה של רכב פרמיום משפחתי. אין בעיה גם לטפס על מדרכות, אבל מרווח גחון מתון מגביל את פוטנציאל השטח.

במחיר שמתחיל בכ-268 אלף שקל ומגיע עד כ-300 אלף שקל לגרסת ה"ספורט" שבה נסענו, ה-XT4 מתומחר היטב מול המתחרים הישירים מגרמניה ויפן. במיוחד לאור האבזור המקיף, שאצל חלק מהמתחרים הוא אופציונלי ומקפיץ את המחיר אל על. בשורה התחתונה, זה לא תרגיל "במיתוג פרמיום" אלא קרוס-אובר מתוכנן ובנוי היטב עם מעט מאוד נקודות תורפה. עם או בלי הקשר לישראל. 

חלק מהמתחרות

אאודי Q3-40-TFSI

במחיר התחלתי של 280 אלף שקל לדגם 2 ליטר טורבו מציע ה-Q3 החדש מראה רענן ותא נוסעים איכותי ועדכני. הממדים קטנים מה-XT4 ובסיס הגלגלים קצר יותר בכ-10 ס"מ, אבל יש הנעת קוואטרו כפולה והתנהגות ספורטיבית. המנוע מייצר 190 כ"ס ו-32 קג"מ, ובזכות משקל עצמי נמוך מאיץ את הרכב ל-100 ב-7.4 שניות

ב.מ.וו X1-X20

דגם הטורבו-בנזין כפול ההנעה של ה-X1 עולה 300 אלף שקל, מצויד במנוע 2 ליטר בהספק 192 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.7 שניות. ממדיו קומפקטיים יותר משל XT4 ותא המטען מסתפק ב-505 ליטר, אך השלדה נמרצת וספורטיבית ונוחות הנסיעה מכובדת גם עם מתלים רגילים

לקסוס NX טורבו

ה-NX עם מנוע 2 ליטר טורבו מתחיל ב-275 אלף שקל לדגם הנעה רגילה ומגיע ל-310 לכפולה. הממדים החיצוניים נדיבים, בסיס הגלגלים מסתפק ב-2.66 מ' ותא הנוסעים בדור החדש איכותי ומאובזר היטב. המנוע מייצר 238 כ"ס ו-35 קג"מ והזינוק ל-100 קמ"ש אורך 7.3 שניות

עוד כתבות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

התוכנית שמסייעת למפונים לחזור לשוק העבודה בלי לאבד קצבאות

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; קסטרו קופצת בכ-5%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; ההנג סנג קפץ בכ-2.5%

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל