נחלצת מהצרות אבל מאבדת עצמאות: מיילן ממזגת את פעילות התרופות ללא פטנט עם פייזר

במסגרת המהלך תעבור השליטה (60%) במיילן לבעלי מניות של פייזר, ואילו לבעלי המניות של מיילן יוותרו 40% מהחברה הממוזגת

מזרק האפיפן המקורי של מיילן /  צילום: רויטרס
מזרק האפיפן המקורי של מיילן / צילום: רויטרס

חברת התרופות הגנריות מיילן נמצאות במו"מ למיזוג לתוכה של פעילות התרופות שאינן מוגנות בפטנט של חברת פייזר, מהלך במסגרתו למעשה תעבור השליטה (60%) במיילן לבעלי מניות של פייזר, ואילו לבעלי המניות של מיילן יוותרו 40% מהחברה הממוזגת. במסגרת המהלך צפויים לעזוב את מיילן המנכ"לית הת'ר ברש והנשיא רג'יב מאליק. היו"ר המיתולוגי של מיילן  רוברט קורי יהיה יו"ר מיילן החדשה, שתנוהל על ידי מנכ"ל פעילות התרופות ללא פטנט של פייזר , מייקל גוטלר.

הדברים פורסמו ב"וול סטריט ג'ורנל" וטרם אומתו על ידי החברות, אולם אומתו על ידי ערוצי תקשורת אחרים מחו"ל.

בין התרופות שעשויות לעבור לידי מיילן במסגרת המהלך, נמצאות למשל התרופות רבות המכר ליפיטור להורדת כולסטרול וגם ויאגרה לטיפול באין אונות גברית.

תרופות ללא פטנט גורפות רווח נמוך משמעותית מאשר תרופות חדשות, ולכן מהוות עסק לגמרי שונה במאפייניו מאשר תרופות שהפטנט עליהן עדיין בתוקף. פייזר מרכזת לרוב את רוב מאמציה בתרופות הנושאות פטנט, ואילו אלה ללא פטנט נשארות מאחור. לעומת זאת מיילן עוסקת בתרופות גנריות, חיקוי של תרופות חדשות כאשר הפטנט שלהן פג. העסק שלה דומה הרבה יותר לזה של חטיבת התרופות ללא פטנט של פייזר מאשר לתחום התרופות החדשות, ולכן השידוך הגיוני.

חברות תרופות גדולות רבות נוהגות היום למכור את התרופות ללא פטנט שלהן לגורמים אחרים כדי להתרכז בפן החדשני של עסקי התרופות שלהן. זאת למעט במקרים של תרופות ללא פטנט בעלות מותג חזק מאוד או בעלות ייחוד שטרם זכו לחיקוי הולם.

יש להניח כי לחלק מהתרופות הוותיקות של פייזר יש כבר חיקויים גנריים שיצרה מיילן, כך שהמיזם הזה עלול להתחרות בפעילות של מיילן עצמה וייתכן כי חלק מהמוצרים ימכרו הלאה כדי לא ליצור כפילות. במסגרת ההסכם יבוצעו גם מיחזורי חוב בשתי החברות.

איבדה 75% מהשיא

מיילן מוכרת למשקיע הישראלי כחברת התרופות הגנרית המתחרה ראש בראש בטבע לאורך השנים על תואר חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם. בעת כתיבת שורות אלה מיילן נסחרת לפי שווי של 9.5 מיליארד דולר וטבע לפי 8.5 מיליארד, כך שמבחינת שווי שוק מיילן היא היום חברת הגנריקה העצמאית הגדולה בעולם (שתיהן מתחרות בסאן פארמה ההודית, וכן בסנדוז, חטיבת הגנריקה של נוברטיס, כאשר ממש היום, עם או בלי קשר, הבטיח מנכ"ל נוברטיס כי אינו שוקל מהלך דומה של מכירה או ספינאוף של החטיבה).

מיילן האמריקאית נרשמה למסחר בתל אביב ב-2015 כאשר ביקשה לרכוש את חברת הגנריקה האמריקאית פריגו, שגם היא נסחרת בתל אביב (לאחר שרכשה את אגיס ב-2004). באותו הזמן טבע, שנסחרה לפי שווי גבוה ממיילן, ביקשה לרכוש אותה, יוזמה שנענתה במכתב אישי ומעליב של קורי יו"ר מיילן למנכ"ל טבע ארז ויגודמן, מהלך שהפך את המאבק העסקי לאישי מאוד.

מאז אותה התקופה שתי החברות נפגעו. טבע לא הצליחה לרכוש את מיילן, ובין היתר כדי לצאת בכבוד מן המהלך, רכשה את חטיבת הגנריקה של אלרגן והסתבכה בחובות ענק. מיילן לא רכשה את פריגו, אך הפכה לחברה המדוברת בדיונים על מחירי התרופות הגנריות הגבוהים לקראת בחירות 2016 בארה"ב, ונאלצה להוריד מחירים ועסקיה נפגעו. שתי החברות הואשמו בתיאום מחירים יחד עם חברות גנריות נוספות הפועלות בארה"ב.

מאז אותם ימי השיא שבהם כל אחת מן החברות הייתה הצרה הכי גדולה של השניה, איבדה מניית טבע 90% מערכה. מניית מיילן איבדה 75%.

כעת מיילן יוצאת מן הצרה עם המיזוג הנוכחי שיהפוך אותה לענקית גנרית, אבל גם יוביל אותה לאבדן עצמאותה, מנקודת המבט של בעלי המניות. מנקודת המבט של בעל הדיעה במיילן, היו"ר רוברט קורי - הוא עדיין עשוי להישאר האיש החזק.

פייזר ממשיכה להתפצל

פייזר כבר מדברת כמה שנים על האופציה לפצל את עסקי התרופות שלה ולהיפטר מחלקם. לפני כמה שנים כבר הנפיקה את עסקי הווטרינריה והחקלאות שלה, שהפכו לחברת Zoetis ועזרו לפייזר לשלם את החוב שהיה לה בעת המכירה. ב-2017 החלה פייזר לדבר על ספין אוף לעסקי התרופות ללא מרשם שלה (הכוללים גם תרופות ללא פטנט, אך משאירים עדיין תרופות מרשם רבות ללא פטנט בידי החברה האם, ואלה ימוזגו למיילן). כעת היא נערכת למיזוג של פעילות זו עם חברת התרופות ללא מרשם של גלקסו סמית'קליין (GSK).

במקביל להתפצלות פייזר מחפשת גם רכישה גדולה, והיא ניסתה בשנים אחרונות לרכוש את החברות אסטרהזנקה ואלרגן, אולם שתי עסקאות הענק לא יצאו לפועל.

כעת ממתין השוק להתייחסות רשמית של החברות ביום שני עם פתיחת שבוע העבודה בארה"ב.