גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"החלטת הפרקליטות בפרשת איקיוטק נמשכת זמן בלתי סביר"

כך קובע נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה, השופט בדימוס דוד רוזן, שמותח ביקורת חריפה על הפרקליטות על כך שלא השלימה את השימוע שהתקיים לחשודים בפרשה, בחלוף למעלה מחמש שנים וחצי מאז שהתיק הועבר אליה

השופט בדימוס דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה / צילום: איל יצהר
השופט בדימוס דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה / צילום: איל יצהר

למה לוקח לפרקליטות חמש וחצי שנים להכריע האם להגיש כתב אישום נגד בן אופק, מנכ"ל חברת איקיוטק לשעבר, הנמצא בשנים האחרונות בכותרות עקב טענות וחשדות לתרמית צרכנית שביצע? זאת השאלה שהעסיקה את נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה (הפרקליטות והמשטרה), השופט בדימוס דוד רוזן, במסגרת החלטה חריפה בה ביקר את הפרקליטות על התנהלותה בפרשה. בהחלטה קובע הנציב כי לא מתקבל על הדעת מצב שבו לא הושלם השימוע שהתקיים לחשודים בפרשה בחלוף למעלה מחמש שנים וחצי מעת שהתיק הועבר לפרקליטות.

פרשת איקיוטק המפורסמת עלתה לכותרות ב-2013, כאשר החברה (לשעבר במרום הפקות) שיגרה למאות אלפי לקוחות דרישות לפירעון חובות שצברו לכאורה בעת שהצטרפו לשירותי תוכן לפני שנים (ולפעמים בגילאי ינקות). ב-2015 המשיכה הפרשה לעלות לכותרות, כאשר החברה ובעליה, בן אופק, כיכבו בבתי המשפט. שורה ארוכה של תביעות התנהלו - לעתים הלקוחות תבעו את איקיוטק, ולעתים ההפך. ברבות מהתביעות החברה הפסידה, ונפסק כי תשלם אלפי שקלים (כעת נותר לתובעים לקוות כי המרדף אחר כספם לא יהיה מייגע).

באוגוסט 2017 הגיע "מסע הגבייה" הידוע לשמצה של ספקית התוכן לסלולר איקיוטק והפיאסקו שהגיע בעקבותיו - שכלל דיונים בכנסת וחקירה פלילית - לשלב כתבי האישום, בכפוף לשימוע. פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) הודיעה אז לבן אופק ועו"ד נועם קוריס כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות וקשירת קשר לביצוע פשע. השניים חשודים בביצוע עבירות במיליוני שקלים כלפי עשרות אלפי מתלוננים במסגרת פרשת איקיוטק.

ואולם, מאז ההודעה על הגשת כתבי אישום בכפוף לשימוע, לא נשמע עוד קולה של הפרקליטות בעניין פרשת איקיוטק.

על הרקע הזה הוגשה לאחרונה תלונתו של אחד מקרבנות החברה לנציבות. אותו אדם התלונן נגד הפרקליטות בגין אי-פרסום תוצאות השימוע שהתקיים לחשודים בפרשה בחלוף למעלה משנה וחצי ממועד הודעת הפרקליטות על שקילת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע.

בירור התלונה על-ידי הנציב רוזן העלה כי התיק הועבר לטיפול הפרקליטות בנובמבר 2013, ועד למועד הגשת התלונה לנציבות טרם התקבלה החלטה בעניינו, שכן טרם הושלמו הליכי השימוע בתיק. לפיכך, הלכה למעשה הוא מצוי בטיפולה של הפרקליטות למעלה מחמש שנים וחצי, מתוכן כ-30 חודשים בהשלמות חקירה.

הנציב רוזן קבע בהחלטתו כי בהימשכות ההליכים המתוארת יש כדי לפגוע פגיעה לא מבוטלת בהליכים המשפטיים עליהם יוחלט בסופו של יום, ולא פחות חשוב לפגוע באמון הציבור ברשויות החוק.

עוד הבהיר רוזן כי העברת תיק להשלמות חקירה אינה בבחינת "שגר ושכח". גם משהתיק נמצא בהשלמת חקירה, והאחריות רובצת על שכם המשטרה, אין בכך בכדי לפטור הפרקליטות ממעקב אחר התיק, ועל-פי צורך על פרקליט בכיר לפנות פנייה רשמית בכתב לדרג פיקודי בכיר במשטרה על-מנת ללמוד ולראות מצב ההשלמה והצורך בהחשת הטיפול בה.

"לא נכון להשלים עם מצב דברים לפיו טיפול בתיק חקירה, ובהמשך ההכרעה בו, ישתרכו לאורך מספר שנים בין רשויות אכיפת החוק. לא מדובר בגזירת מצב ללא מענה", כתב רוזן.

בעקבות התלונה המליץ הנציב רוזן ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט לעשות בכוחו לסיום הטיפול ארוך-הימים בתיק זה וכן להורות על ריענון וחידוד ההנחיות הקיימות למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד.

הודעות בלשון חריפה ומאיימת

פרשת איקיוטק החלה עם שליחת הודעת דרישת תשלום מעורכי דין שונים שייצגו את החברה והחברות הקשורות אליה לכ-100 אלף "לקוחות". ההודעות נוסחו בלשון חריפה ומאיימת. רבים מבין הלקוחות שזכו לקבל מכתבים אלה טוענים כי מעולם לא נרשמו לשירות.

חלק מהחשדות בפרשה נחשפו בתוכנית "צינור לילה" בערוץ 10. המחאה נגד איקיוטק החלה ברשתות החברתיות, זכתה להד תקשורתי רב ואף עלתה על סדר היום של ועדת הכלכלה בכנסת. בהמשך החלה המשטרה בחקירה פלילית, במסגרתה נחקר מנכ"ל איקיוטק בן אופק על-ידי חוקרי מפלג הונאה במחוז תל-אביב של משטרת ישראל, בחשד לגניבה, מרמה ועבירות נוספות. יחד עם אופק נחקר גם עורך דינה של החברה לשעבר, נועם קוריס.

על-פי כתב החשדות שנשלח אל אופק וקוריס, אופק כיהן כבעלים ומנכ"ל של חברת במרום הפקות 2004 בע"מ; וקוריס שימש כעורך הדין, בין היתר, של בן אופק ושל חברת במרום. חברת במרום סיפקה שירותי תוכן ללקוחות ובהם שירות אודישנים. במסגרת זו הועברו מסרונים ללקוחות ובהם מידע על אודישנים המתקיימים על-ידי חברות הפקה שונות ברחבי הארץ. בשנת 2013 החל אופק, בעזרתו של קוריס, בנקיטת הליכים משפטיים שונים לגביית חובות של לקוחות. לשניים ניתנה אפשרות' בהתאם לחוק, לקיים הליך שימוע בפני פרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי) בטרם תתקבל החלטה אם להגיש כתב אישום נגדם.

חברת איקיוטק שירותי תוכן אינה פעילה כיום ונמצאת בהליך של פירוק באמצעות עו"ד אוריאל זעירא וביוזמת עו"ד אופיר לב המיצג את הנושים. הליך הפירוק הוא תוצאה של חובות שלא שילמה איקיוטק עבור הפסדיה בכל ההליכים המשפטיים. גם כיום ממשיכה חברת במרום, תחת אותה הבעלות, לפתוח תיקים ותביעות נגד חייבים לכאורה (תחת השמות במרום הפקות ושמות נוספים כמו או אמ.סי ניהול, אקסטרז ותגליות). למשרדו של עו"ד לב מגיעים תיקים חדשים כאלה מדי יום.

בפרקליטות ציינו בעבר כי מדובר בתיק בעל היקף גדול ומורכבות ראייתית רבה, אשר נשלח למספר השלמות חקירה והעלה שאלות משפטיות שנידונו במהלך החקירה בבית המשפט. ואולם כאמור, הנציב לא קיבל תירוץ זה ומתח ביקורת על התנהלותה. 

מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) נמסר בתגובה: "כפי שנמסר בתגובה לנציב רוזן, מדובר בפרשה רחבת-היקף המכילה חומרי חקירה רבים, ואשר חקירתה התנהלה במקביל גם ברשות המסים. הליך השימוע התארך, בין היתר, בשל מורכבות התיק, היקף חומר החקירה שהועמד לעיון הסנגורים ובחינת הטענות שהועלו בישיבות השימוע. אנו מודעים למשך זמן הטיפול בתיק ועושים את מרב המאמצים לסיים את הליך השימוע ולקבל החלטה בהקדם". 

ח"כ בועז טופורובסקי, שעסק בעבר בטיפול בפרשת איקיוטק, מסר בתגובה: "עם חשיפת הפרשה, בהיותי חבר כנסת, עסקתי רבות בכדי למצות הדין עם האחראיים בחברת איקיוטק, שפגעו נפשית וכלכלית באלפי אזרחים.

"הידיעה היום אכזבה אותי. במדינה מתוקנת מצופה ממערכת המשפט להעמיד את הצדק על כנו, אך בפועל אנו רואים פעם אחר פעם כיצד ההליכים נגררים, מתמשכים ולבסוף יוצרים פגיעה אנושה באמון הציבור במערכת המשפט והחוק. אני מתכוון לפנות באופן מיידי לשר המשפטים, בכדי לוודא שבעתיד הקרוב נראה התקדמות משמעותית בהכרעת התיק". 

*** חזקת החפות: החשודים בפרשת איקיוטק לא הורשעו בכל עבירה. יודגש כי גם לאחר ההחלטה על הגשת כתב האישום נגדם, בכפוף לשימוע, הם זכאים ליהנות מחזקת החפות.

עוד כתבות

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, היום / צילום: חיים צח-לע''מ

בלינקן הגיב בביטול לדברי נתניהו על מבצע ברפיח: "אנשים אומרים דברים"

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"