הלחץ של המפיקים עבד: ברשת 13 נסוגים ממתווה התשלומים החדש

הלחץ של המפיקים על רשת 13 שלא לממש מדיניות של "תשלום עם מסירת קלטת" נושא פרי, ומנכ"ל רשת 13 יוסי ורשבסקי התחייב בפני יו"ר איגוד המפיקים שלא יתנה מתן הפקות לחברות הפקה במתווה תשלום זה • יו"ר ארגון מפיקי הטלוויזיה, שי נשר: "ורשבסקי אמר שקווי האשראי של רשת מאוד קשים"

הלחץ של המפיקים על רשת 13 שלא לממש מדיניות של "תשלום עם מסירת קלטת" נושא פרי, ומנכ"ל רשת 13 יוסי ורשבסקי התחייב בפני יו"ר איגוד המפיקים מרק רוזנבאום שלא יתנה מתן הפקות לחברות הפקה במתווה תשלום זה - כך נודע ל"גלובס". הפגישה של רוזנבאום וורשבסקי נערכה בעקבות הפרסום ב"גלובס" על כוונתה של רשת 13 לשנות את מתווה התשלומים.

היום (א') עדכן שי נשר, יו"ר ארגון מפיקי הטלוויזיה, את חברי הארגון בפרטי הפגישה שהייתה לרוזנבאום, ממנה עולה מצב כלכלי מורכב של רשת 13.

"ורשבסקי הזמין את מרק (רוזנבאום) לפגישה ואמר לו שהוא מתחייב שלא להתנות את ההפקות עם המפיקים בהסכמתם לקבל תשלום 'כנגד מסירת קלטת'", כתב נשר. "יחד עם זאת, הוא אמר שקווי האשראי של רשת מאוד קשים, ולכן הוא רואה את עצמו חופשי לנהל משא-ומתן עם מפיקים שיסכימו לכך".

נשר מבקש מהמפיקים שאם מישהו מהם קיבל התניה כזו ואיבד או חושש לאבד הפקה - שיעדכן בכך, שכן אקט (ארגון עובדי מקצועות הטלוויזיה), שחם (ארגון השחקנים) ואיגוד התסריטאים "ישלבו ידיים איתנו להשבתת השוק מול רשת במקרה כזה".

כפי שנחשף ב"גלובס", סמנכ"ל הכספים הנכנס של רשת 13, יוחאי בניטה, פועל לאחרונה לשנות את מתווה התשלומים שרשת משלמת עבור תוכניות. בפגישות עם מספר חברות הפקה הודיעה בניטה על כוונה להפסיק לשלם בשיטת "אבני-דרך" ועל מעבר לתשלום רק כשתימסר קלטת לשידור. המשמעות היא שרשת בקשה להשית את כל עלויות ייצור התוכן על המפיקים.

הערוצים המסחריים מחויבים על-פי חוק להוציא 60% מה הפקות לגורמים חיצוניים. נזכיר כי יצירת תוכנית טלוויזיה - משלב הרעיון והתסריט עד גמר הצילומים והעריכה - היא מהלך שמתפרש על חודשים ארוכים, לעתים רבות אף שנים. מאחר שמדובר בהשקעות כספיות גבוהות, מתווה התשלומים המקובל בשוק מתבצע בצורת "אבני-דרך": מזמין התוכן משלם באופן הדרגתי (פעימות) את התשלום לפי שלבים שנקבעים מראש.

עד עתה פעלה שיטה זאת באופן גורף אצל כל גופי התוכן בטלוויזיה: רשת וקשת כערוצים מסחריים והוט ו-yes כפלטפורמות משדרות. אולם כאמור, רשת 13 ביקשה לשנות זאת ולהשית את כל עלות ייצור התוכן עד שלב השידור על המפיקים שעובדים איתה.