תקווה לטבע? מניית מיילן קפצה בעקבות הסכם המיזוג עם עסקי הגנריקה של פייזר

מניית החברה ננעלה בעליות חדות של כ-13%, ומניית טבע עלתה בכ-4%, זאת על רקע ציפיות השוק שהדבר יוביל לקונסולידציה נוספת בתעשייה הגנרית • המוסדיים הישראלים מחזיקים מניות של מיילן בקרוב ל-500 מיליון דולר

רוברט קורי, יו"ר מיילן / צילום: תמר מצפי
רוברט קורי, יו"ר מיילן / צילום: תמר מצפי

עכשיו זה רשמי: פעילויות הגנריקה של מיילן  ושל פייזר  מתמזגות. מניית מיילן טסה היום (ב') במסחר בוול סטריט בכ-13%, ומניית טבע קפצה היום 4%, על רקע ציפיות השוק לכך שהדבר יוביל לקונסולידציה נוספת בתעשייה הגנרית החבוטה.

הפעילות של מיילן תתמזג עם Upjohn, פעילות הגנריקה של פייזר, בעסקת מניות שבה עבור כל מניית מיילן תתקבל מניה של החברה החדשה, שעשויה להפוך לחברת הגנריקה הגדולה ביותר בעולם. בעלי המניות של פייזר יחזיקו ב-57% מהחברה ובעלי המניות הקיימים של מיילן יחזיקו ב-43% הנותרים. חברי הדירקטוריון של שתי החברות אישרו את העסקה. על העסקה דווח בסוף השבוע בוול סטריט ג'ורנל, דיווח שהוביל אתמול לעלייה במניית טבע בבורסה בת"א אף שחזרה עם פער ארביטראז' שלילי מסוף השבוע בוול סטריט.

החברה הממוזגת (ששמה טרם נקבע) צפויה להציג ב-2020 הכנסות פרופורמה של 19-20 מיליארד דולר, וה-EBITDA שלה (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) יגיע ל-7.5-8 מיליארד דולר. תזרים המזומנים ב-2020 יהיה גבוה מ-4 מיליארד דולר. שתי החברות מציינות שהחברה החדשה תתמקד בהחזר לבעלי המניות, תוך שמירה על רמת דירוג חוב טובה - הצפי הוא להתחיל לחלק דיבידנד בגובה 25% מהתזרים החופשי. החברות מצפות שיחס החוב ל-EBITDA יהיה כ-2.5 בסוף שנת 2021.

לשם השוואה, לפי נתונים שפרסמו היום מיילן ופייזר, טבע אמורה בשנת 2020 להציג הכנסות ו-EBITDA נמוכים יותר: 17 מיליארד דולר של הכנסות ושיעור EBITDA של 28%, לעומת 19-20 מיליארד דולר הכנסות בחברה החדשה עם שיעור EBITDA של 40%. במקביל, רמות המינוף של טבע גבוהות משמעותית מיעד המינוף שפרסמו החברות היום. הצפי הוא גם להציג סינרגיות, חיסכון בעלויות, של מיליארד דולר עד 2023.

את החברה הממוזגת יובילו היו"ר הנוכחי של מיילן, רוברט קורי כיו"ר, והמנהל של הפעילות הגנרית של פייזר, מייקל גוטלר, כמנכ"ל. נשיא מיילן, ראג'יב מאליק, יכהן כנשיא החברה החדשה. הת'ר ברש, מנכ"לית מיילן, תפרוש עם השלמת העסקה.

עוד לפני הדיווח הרשמי, כתב היום האנליסט טימותי צ'יאנג מ-BTIG כי עסקה כזו היא קטליזטור למגזר התרופות הגנריות. מנגד, האנליסט קן קצ'יטורה מ-Cowen כתב כי "חיבור של שני דברים רעים אחד לשני לא צפוי לפתור את הבעיות המבניות".

"בשנה וחצי האחרונות, עסקתי רבות בשיחות עם בעלי המניות שלנו", מסר קורי. "ההכרזה היום בנויה על שיחות אלה, ומשקפת צעד שישנה את פניה של מיילן. החברה החדשה, שתשלב את הנכסים הייחודיים של מיילן עם המותגים האיקוניים של פייזר-Upjohn, לא רק תאיץ את החזון שלנו לשרת את הצרכים המשתנים של הבריאות בעולם, אלא גם תייצר ערך אמיתי ותיצור החזר אטרקטיבי לבעלי המניות".

מיילן נסחרה בעבר בבורסה בת"א, אליה הצטרפה כחלק מניסיונה להשתלט על חברת התרופות הדואלית פריגו. מנייתה הייתה גם חלק מהמדד המוביל וככזאת, מוסדיים ישראלים החזיקו בה בשיעורים גבוהים יחסית. לפי נתוני אתר Stocker.co.il נכון למועדי הדיווח האחרונים, מחזיקים גופים מוסדיים ישראלים בכ-21.68 מיליון מניות של מיילן בשווי של כ-490 מיליון דולר (לאחר העלייה היום במסחר המוקדם). המחזיק הגדולה ביותר מקרב המוסדיים הישראלים היא חברת הביטוח והפנסיה מנורה מבטחים, שמחזיקה בכ-6 מיליון מניות מיילן בשווי של כ-135 מיליון דולר. אחריה ברשימה נמצאים חברת הביטוח והפנסיה הראל עם אחזקה בשווי של כ-78 מיליון דולר ובית ההשקעות מיטב דש עם אחזקה בשווי של כ-50 מיליון דולר. נזכיר, שלפני 4 שנים ניסתה טבע להשתלט על מיילן לפי שווי של 40 מיליארד דולר למיילן. עם זאת, שתי החברות איבדו מאז עשרות אחוזים מהשווי.