אחרי שערוריית מצלמות המהירות: האם המנכ"ל המיועד ייצב את מכון התקנים?

המשימה תוטל על גלעד גולוב, לשעבר המנכ"ל של החברה הממשלתית לשירותי איכות סביבה • כפי ש"גלובס" חשף אתמול, גולוב נושא על גבו את דוח הביקורת של רשות החברות הממשלתיות שחשף אי-סדרים בפעילות החברה שניהל • ועדת האיתור אישרה את מינויו לתפקיד

גלעד גולוב/ צילום: מכון התקנים
גלעד גולוב/ צילום: מכון התקנים

הוועדה לאיתור מנכ"ל למכון התקנים ממליצה לוועד הפועל של המכון למנות לתפקיד את ד"ר גלעד גולוב, לשעבר מנכ"ל החברה הממשלתית לשירותי איכות סביבה, חרף טיוטת דוח ביקורת של רשות החברות הממשלתיות על אי-סדרים לכאורה בחברה הממשלתית.

עיקרי טיוטת דוח הביקורת נחשפו אתמול (א') ב"גלובס", ומהם עולה כי בתקופת כהונתו של גולוב בחברה לשירותי איכות סביבה אירעו אי-סדרים בנוגע להתקשרות החברה עם משרדי עורכי דין ועם גופים נוספים, בהם חברה שסיפקה שירותי גינון. גולוב אמר בתגובה כי מדובר בליקויים טכניים ומרביתם תוקנו.

במכון התקנים אמרו היום (ב') כי ועדת האיתור מצאה את גולוב כמועמד שמתאים לתפקיד מנכ"ל המכון, וזאת גם לאחר שבדקה את דוחות הביקורת של רשות החברות הממשלתיות וקבעה כי אין בהם כדי לפגוע במינויו לתפקיד. עוד נמסר מהמכון כי הוועדה תגיש השבוע לוועד הפועל של המכון את המלצתה למנות אותו לתפקיד המנכ"ל וכי לאחר האישור בוועד הפועל - זה יובא להכרעת הוועדה לבחינת מינויים בכירים בחברות הממשלתיות.

כל חברי ועדת האיתור תמכו במינוי

גולוב הוא ד"ר לכימיה והוא ניהל את החברה לשירותי איכות סביבה במשך כחמש שנים. הוא סיים את כהונתו בחברה בפברואר השנה. בעבר הוא שימש מרצה במחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן-גוריון שבבאר-שבע ועבד בתפקיד ניהולי באגף המחקר של מפעלי ים המלח שמקבוצת כימיקלים לישראל (כיל).

במכון התקנים אמרו היום כי כל חברי ועדת האיתור תמכו במינויו של גולוב, בהם נציגי משרדי האוצר והכלכלה והתעשייה, התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר. בראש הוועדה עומד ממלא מקום יו"ר מכון התקנים, רובי גינל, שהוא מנכ"ל התאחדות התעשיינים. במינוי של גולוב תמך גם נשיא ההתאחדות, שרגא ברוש.

במהלך החודשיים האחרונים בחנה הוועדה כ-20 מועמדים לתפקיד, בהם גם המנכ"ל לשעבר של חברת נמל אשדוד, יצחק בלומנטל. כך, בכוונת הוועדה להמליץ לוועד הפועל גם על ראש המינהל לסחר חוץ במשרד הכלכלה, אוהד כהן, ועל מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, רן קויתי, שנמצאו מתאימים לתפקיד מנכ"ל מכון התקנים. זאת למקרה שבו המינוי של גולוב לא יצא לפועל.


"ניתן יהיה להוריד את יוקר המחיה"

ההליכים לבחירת מנכ"ל חדש למכון החלו בעקבות החלטת הוועדה לבחינת מינויים בכירים לפסול את מינויו של אילן כרמית לתפקיד זה, בעקבות עדות שקר שמסר בפרשת מצלמות המהירות של המשטרה בכבישי ישראל.

ברקע הדברים טלטלות רבות שמכון התקנים חווה בשנים האחרונות, שלוו בחילופים תכופים של יושבי ראש ומנכ"לים. הטלטלות במכון אירעו בתקופה רגישה, שמתאפיינת ברפורמה מקיפה שמוביל משרד הכלכלה והתעשייה במטרה לייעל את תהליכי התקינה בישראל ולחשוף אותה לתחרות עם מעבדות תקינה נוספות.

בתחילת השנה נפטר במפתיע יושב ראש המכון, אורי דורי, מבכירי הקבלנים בישראל ולשעבר נשיא התאחדות בוני הארץ, ומאז לא מונה לו מחליף. דורי מונה לתפקיד זה במקום ח"כ לשעבר אמנון כהן, שכיהן כיושב ראש במשך חודש וחצי בלבד והתפטר ממנו בעקבות תחקיר של תכנית הטלוויזיה "עובדה" שבו נחשף כי בעת שכיהן כחבר כנסת מטעם ש"ס - הוא קידם לכאורה חוקים שסייעו לאיש העסקים, דניאל מולקנדוב.

לפני כשבועיים "גלובס" דיווח כי שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, הציע את תפקיד יו"ר המכון לדרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, אך הוא לא הביע נכונות לקבל אותו. הניסיון של כהן למנות את שטרום לתפקיד נעשה למורת רוחו של סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, אמיר שני, שביקש לדחות את המינוי של יו"ר קבוע למכון עד להקמת ממשלה חדשה, אחרי הבחירות שיערכו באמצע ספטמבר.

גם כהונת המנכ"לים של מכון התקנים התאפיינה בשנים האחרונות בחוסר יציבות: ב-2015 מונה לתפקיד אלי שטיין, שסיים את כהונתו בשל מצבו הבריאותי. אחריו מונה לתפקיד פנחס שחר, אך הוא הודח ממנו בעקבות מחלוקות שהתגלעו בינו לבין היו"ר דאז, דורי, מסביב לנושאים הקשורים ליישום הרפורמה שמוביל משרד הכלכלה בתחום התקינה: "כל מנכ"ל שימונה למכון התקנים יידרש לייצב אותו אחרי שנים של טלטלות ולפעול ברוח השינויים שמובילים משרדי הממשלה בכל הקשור לתחום התקינה, תוך אימוץ של תקינה במעבדות בינלאומיות - מה שיקצר ויוזיל את תהליכי התקינה של מוצרים רבים שמיובאים לישראל וכך גם ניתן יהיה להוריד את יוקר המחיה", אמר ל"גלובס" גורם שמעורב בנושא.