האם בישראל יש פחות מיטות אשפוז מאשר בכל העולם המערבי?

ברקע שביתת האחיות, יו"ר מרצ ניצן הורוביץ העלה סרטון שבו דיבר על העומס במערכת הבריאות וציין כי בישראל יש הרבה פחות מיטות אשפוז מאשר בכל המדינות המערביות • מספר מיטות האשפוז לתושב הולך ויורד בהרבה מדינות - אבל האם ישראל מובילה מהסוף? • המשרוקית של גלובס

ניצן הורוביץ / צילום: שלומי יוסף
ניצן הורוביץ / צילום: שלומי יוסף

בסרטון בחירות קצרצר שהעלה לפייסבוק, זמן קצר לפני שביתת האחיות, עומד יו"ר מרצ ניצן הורוביץ לפני שער הכניסה ההומה לבית החולים איכילוב בתל-אביב, ומספר על "הלחץ, הצפיפות, הקריסה" שבפנים. מלבד המילים והמוזיקה הדרמטית יש בסרטון גם מספרים. "היום התפרסם נתון", הוא מכריז, "שתי מיטות אשפוז ל-1,000 איש בישראל. שתי מיטות ל-1,000 איש. זה הכי נמוך מכל המדינות המפותחות, בהרבה".

האומנם המצב כל כך חמור? נביט בנתונים האלה מקרוב. המספרים שציטט הורוביץ מבוססים על הודעה שהפיץ באותו בוקר מרכז טאוב, מכון מחקר שמפרסם מדי שנה את "תמונת מצב המדינה" עם נתונים מעודכנים בתחומי החברה והכלכלה בישראל. מרכז טאוב עצמו שאב את המידע על מיטות האשפוז מפרסומי OECD, הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי שישראל חברה בו לצד 35 מדינות מפותחות אחרות.

לפי נתוני OECD, בישראל יש 2.2 מיטות אשפוז כללי ל-1,000 נפש, בשעה שהממוצע בארגון הוא 3.6. במדינות שמערכת הבריאות בהן דומה למערכת הישראלית, כלומר שספקי הטיפול הרפואי הן קופות חולים, הממוצע הוא 4.1 מיטות ל-1,000 נפש; ביפן - כמעט 8.

אף שעיתונים רבים בישראל פרסמו את הנתון הזה, היו כתבות שייחסו לישראל מספר מיטות גבוה יותר - 3 מיטות ל-1,000 נפש. למעשה, כך נכתב ממש כאן ב"גלובס" לפני חודשיים. זו לא טעות: המספר הגבוה יותר כולל בתוכו גם מוסדות לבריאות הנפש, טיפול סיעודי ואשפוז שיקומי ארוך טווח. המספר הנמוך מציין רק מיטות בית-חולים "רגילות".

כך או כך, הנתון הישראלי של 2.2 מיטות ל-1,000 נפש הוא לא "הכי נמוך מכל המדינות המפותחות", בטח לא "בהרבה". לפני נתוני OECD, חמש מדינות נמצאות נמוך מאתנו. עם אלה נמנות לא רק מקסיקו, שבה פחות ממיטה וחצי ל-1,000 נפש, אלא גם בריטניה (2.1), שבדיה (2) וקנדה (1.9). חוקרי הארגון מסבירים ששיעור המיטות ירד כמעט בכל המדינות בעשור החולף, בין היתר בזכות שיפורים טכנולוגיים שקיצרו את זמן ההחלמה בבית החולים. ואמנם, שיעור המיטות ל-1,000 נפש ב-OECD ירד מ-4.43 ב-2002 ל-3.6 ב-2017 - ירידה של 19%. הירידה שנרשמה בישראל הייתה חדה אפילו יותר, 22%.

בשורה התחתונה: דבריו של הורוביץ חצי נכונים. מספר מיטות האשפוז בישראל, לא כולל אשפוז גריאטרי, פסיכיאטרי ושיקומי, הוא 2.2 לתושב. בחמש מדינות ב-OECD מספר המיטות לתושב נמוך אפילו יותר.