מפלגות הימין הגיעו להסכם: נמליץ על נתניהו לראשות הממשלה

איילת שקד תעמוד בראש איחוד מפלגות הימין, ואחריה יתמקמו רפי פרץ, בצלאל סמוטריץ' ונפתלי בנט • שילוב נציגי עוצמה יהודית יתבצע רק אם בליכוד יחליטו להעניק להם שריונים • בליכוד מסרו בתגובה כי במפלגה "לא יהיו יותר שריונים"

ראשי מפלגות הימין - איחוד לאומי, הבית היהודי והימין החדש - הגיעו היום (ב') בצהריים להסכמה פוליטית על ריצה משותפת בבחירות לכנסת ה-22. במסגרת ההסכמות הוחלט שהסיעה תמליץ על בנימין נתניהו לראשות הממשלה.

הרכב הרשימה יהיה כדלקמן: איילת שקד, רפי פרץ, בצלאל סמוטריץ', נפתלי בנט, מוטי יוגב (הבית היהודי), אופיר סופר (איחוד לאומי), מתן כהנא (הימין החדש), עידית סילמן (הבית היהודי), רוני ססובר (הימין החדש) ואורית סטרוק (איחוד לאומי). בהמשך הרשימה יהיו אנשי ימין חדש במקום 11 ו-12, ואנשי האיחוד הלאומי או הבית היהודי במקומות 13 ו-14.

עוד הסכימו הצדדים לשלב את נציגי עוצמה יהודית ושאר נציגים ממפלגות ימין על בסיס שריונים בליכוד. כלומר, במקרה שבליכוד יפנו מקום ברשימתם לנציגי איחוד מפלגות הימין, כפי שנעשה בבחירות לכנסת ה-21, יפעלו בתוך הרשימה המאוחדת לצרף את אנשי עוצמה יהודית.

בנוסף סוכם לדרוש במשא-ומתן הקואליציוני חקיקת חוק נורבגי מרובע, כלומר התפטרות עד 4 שרים כדי להכניס נציגים נוספים ברשימה.

מהליכוד נמסר כי "הליכוד כבר מיצה את מכסת האיחודים שלו בחבירה עם משה כחלון. לא יהיו יותר שריונים בליכוד".

גורמים בליכוד הגיבו להודעת איחוד מפלגות הימין. לדבריהם, "זה איחוד פיקטיבי אם לא מכניסים לתוכו את כל המפלגות מימין. אם בכך נגמר המהלך, כשמנגד המפלגות הערביות מאוחדות, גוש הימין בסכנה ודאית לאיבוד השלטון. בנט, שקד וסמוטריץ' השאירו בכוונה בחוץ 5-6 מנדטים לגוש הימין - והם מסכנים במודע את המשך שלטון הימין. עדיין לא מאוחר מדי לתקן את הטעות המסוכנת הזאת".

איתמר בן גביר, המוביל את רשימת עוצמה יהודית, הגיב גם הוא להתפתחות ולכך שהציפייה מהליכוד היא לפנות מקום ברשימתם לאנשי עוצמה יהודית באמצעות שריון סיבובי: "בשבועות האחרונים התנהל משא-ומתן בין פלגי הבית היהודי. הסכמה שניתן היה להגיע אליה תוך שעתיים, לקחה שבועות ארוכים משיקולי אגו ומיקומים. גם בימים האחרונים שמענו על ויכוח עקרוני וחשוב: מי יוצב במקום התשיעי, ואנו 'שמחים' ששני חלקי הבית היהודי הצליחו להגיע להסכמות כיסאולוגיות. עוצמה יהודית לא קשורה בשום דרך להסכמים אלה, ואין בין נציגי המפלגה כל הסכם עם הליכוד או הבית היהודי 'המאוחד'. הערב תאשר מזכירות המפלגה את הסכם העקרונות שסוכם עם מפלגת נעם, ואנו מציעים למי שמבקש שריון בליכוד - להצטרף לליכוד: הגיע הזמן שיפסיקו לנסות להשיג שריונים על הגב שלנו".

סמוטריץ' אמר בראיון לגלי צה"ל כי הוא מזמין את אנשי עוצמה יהודית לקבל את המקום השמיני ברשימה ולגלות אחריות "כדי שהשמאל לא ינצח". לדבריו, בשבועות האחרונים אנשי עוצמה יהודית תוקפים אותו ואת השר רפי פרץ, ללא סיבה. "אני לא אכנס איתם לקרב גרסאות. הם לא הצליחו להביא 70 אלף קולות, ואין להם דרך להוכיח את זה. ככל שיש יותר שותפים שנכנסו לעסקה - נהיה קשה להוסיף אחרים, אבל פנינו לעוצמה יהודית ונשמור להם את המקום, אם הם יגלו אחריות".