גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת ישראל ביתנו: ראש מועצת תמר דב ליטבינוף יפרוש לאחר שהוטל עליו קלון

בית משפט השלום בת"א גזר היום עבודות שירות וקנס על ראש המועצה דב ליטבינוף בגין הרשעתו בהפרת אמונים באחת מתת-הפרשיות בפרשת ישראל ביתנו ● ביהמ"ש: "מעשי הנאשם נגועים בשחיתות שלטונית"

דב ליטבינוף. ייאלץ לעזוב את תפקידו כראש מועצת תמר / צילום: שלומי יוסף, גלובס
דב ליטבינוף. ייאלץ לעזוב את תפקידו כראש מועצת תמר / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"מסקנתי כי מעשי הנאשם היו נגועים בשחיתות שלטונית, אינה מאפשרת להימנע מהטלת קלון" - כך קבע היום (ג') נשיא בית המשפט השלום בתל-אביב, השופט אביחי דורון, שגזר על ראש המועצה האזורית תמר, דב ליטבינוף, עונש של 3 חודשי עבודות שירות, קנס בגובה 10,000 שקל ו-6 חודשי מאסר על-תנאיבגין הרשעתו בהפרת אמונים. בעקבות קביעתו של דורון כי דבק קלון במעשיו של ליטבינוף, ייאלץ ליטבינוף לסיים את תפקידו כראש המועצה.

גזר הדין מביא לסיומה עוד אחת מתתי-הפרשיות בפרשה המכונה "פרשת ישראל ביתנו", לאחר שבסוף 2018 הורשע ליטבינוף, על-פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בכך שאישר תשלום כספים מהמועצה האזורית תמר לגורמים פרטיים. זאת, בזמן שהוא יודע כי בידם של אותם גורמים לפעול ולהשפיע על העברת תקציבים קואליציוניים של מפלגת ישראל ביתנו למועצה, ותוך שהוא משער שכספים אלה יגיעו גם לעובדי ציבור נוספים.

ליטבינוף קיווה שלא יוטל עליו קלון, ושהוא יוכל להמשיך לכהן בתפקידו כראש המועצה. מנגד, בפרקליטות ביקשו כי ייגזר על ליטבינוף עונש חמור בהרבה, וטענו כי מתחם העונש ההולם אמור לנוע בין 8-24 חודשי מאסר בפועל.

הנשיא דורון קבע כי מתחם הענישה שהולם את מעשיו של ליטבינוף עומד על בין 3 חודשי עבודות שירות ועד לשנת מאסר בפועל בלבד, וכי יש להיצמד לרף התחתון ביותר של העבירה. "הרשעתו כשלעצמה די בה כדי לפגוע בנאשם שעברו הפלילי נקי", קבע. "הפרשה כולה לא הוסיפה 'בריאות' לנאשם ולמשפחתו, וענישה מחמירה תהיה קשה מאוד עבור כולם, בהינתן מעמדו של הנאשם ביישוב הקטן בו הוא מתגורר".

בנוסף, דורון ציין לחיוב את נטילת האחריות של ליטבינוף על מעשיו ואת תרומתו לחברה כמי ש"שמו הולך לפניו". בהקשר זה ציין הנשיא כי ליטבינוף "עשה רבות לסביבתו. חותמו במועצה יישאר עוד שנים ארוכות כסמל של עשייה ממקום של מחויבות אמיתית".

עם זאת, בנוגע לסוגיית הקלון קיבל בית המשפט את עמדת הפרקליטות במלואה. לדבריו הנשיא דורון, "המקרים בעטיים הורשע ליטבינוף בהפרת אמונים קרו בזמנים שונים ומול גורמים שונים. בשניהם קידם הנאשם - נבחר ועובד ציבור - מהלך לפיו כספי ציבור יגיעו לידיהם של אנשים פרטיים. העובדה שקרו פעמיים משליכה על חומרתם ומלמדת על אופי ההתנהלות ועומק הבעייתיות הגלומה בהם. לפיכך, אני קובע כי במעשיו של הנאשם דבק קלון".

רוב גורף בבחירות

הגעת הצדדים להסדר טיעון נודעה זמן קצר בלבד בטרם נערכו הבחירות לרשויות המקומיות, ב-30 באוקטובר אשתקד, שבהן זכה ליטבינוף ב-56% מקולות הבוחרים. עוד לפני הבחירות נערך בפני הוועדה להשעיית ראשי רשויות דיון בשאלה אם ליטבינוף רשאי בכלל להתמודד בבחירות. בניגוד לעמדת של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הוועדה אישרה לליטבינוף להתמודד, ובכך סללה בפניו את הדרך לזכות בכהונה רביעית בתפקיד.

העובדה שליטבינוף זכה בבחירות בסמוך לפרסום עיקרי הסדר הטיעון, זכתה להתייחסות גם בטיעונים לעונש שהציגה הפרקליטות. המדינה ציינה כי יש לראות בכך נסיבה שאמורה להביא להחמרהבעונשו של ליטבינוף. "שוויון-הנפש שמגלה החברה הישראלית כלפי העבירות הנטענות, שבא לביטוי בבחירתו מחדש של ליטבינוף, דורש מענה הולם", טענו בפרקליטות.

ליטבינוף מצידו ביקש מבית המשפט כי יסתמך על החלטת הוועדה לאפשר לו להתמודד בבחירות האחרונות, בבואו לשקול את שאלת הקלון.

הנשיא דורון אומנם ציין כי צדקה הוועדה כאשר אישרה את התמודדותו של ליטבינוף - אך קבע כי יש להשית עליו קלון לאור חומרת העבירות שעבר.

בצאתו מאולם בית המשפט, מסר ליטבינוף כי הוא לא מתכוון לערער על ההחלטה, וכי הוא "יוצא לדרך חדשה מהסיפור העצוב הזה". אולם באת-כוחו של דב ליטבינוף, עו"ד דפנה וינברג, מסרה דברים שונים בתום הדיון, שלפיהם "בהתחשב בכך שראש המועצה הודה בכתב אישום שאינו מייחס לו שחיתות אישית כלשהי ועוסק בעניין שכולו נועד לשרת את ציבור תושבי המועצה, הופעתנו מהשתת הקלון, שלשיטתנו אינו תואם את חומרת העבירה על נסיבותיה. לאחר שנלמד את גזר הדין, נשקול כמובן הגשת ערעור".

עו"ד מאור אבן-חן, סגן ראש המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, שניהל את התיק יחד עם עורכי הדין עומרי קופלר וליאור אחרק, מסר: "בית המשפט קיבל את עמדתנו העקרונית כי במעשים מהסוג שבהם הורשע הנאשם קיים קלון, ויש בכך השפעה מיידית על המשך כהונתו בתפקיד ראש מועצה". 

פגישה משולשת בתל-אביב

בכתב האישום שהוביל להסדר הטיעון עם ליטבינוף מתוארים שני אישומים המייחסים לו עבירה של הפרת אמונים. בין היתר עוסק כתב האישום בכך בכך שהחל מ-2007 שילמה המועצה לישראל יהושע, נאשם נוסף בפרשה, עבור שירותי ייעוץ ולובי, תשלום חודשי קבוע ובהמשך גם בונוס בהיקף כולל של מיליון שקל בגין סיוע בעניין הוועדה לשינוי גבולות.

בדצמבר 2013 החליטה ועדת התמיכות במשרד החקלאות על העברת תמיכה כספית בהיקף של כ-7 מיליון שקל לרשות הניקוז ים המלח, על בסיס שיקולים מקצועיים. בהמשך לכך, בינואר 2014, לאחר החלטת ועדת התמיכות, פנה ליטבינוף לגרשון עמל ("גרי"), שכיהן בתקופה הרלוונטית כמנכ"ל רשות הניקוז ים המלח, ואמר לו כי יהושע מבקש לקבל עמלה בסך 25% מכספי התמיכה, בגין שחרור כספי התמיכה שלטענת יהושע היו תקועים. ליטיבינוף סיפר לעמל כי להבנתו כספי העמלה אמורים להגיע לעובדי ציבור שבידם להשפיע על מתן תקציבים, והציע לו לקיים פגישה בנושא.

בהמשך לבקשה זו התקיימה פגישה משולשת בתל-אביב, בנוכחות ליטיבינוף, עמל ויהושע, שבמהלכה הבהיר האחרון כי הוא מקורב לעובדי ציבור שיש להם השפעה על הקצאת התקציבים, והציע לעמל לבחון אפשרות לשלם לו תשלום חודשי קבוע (הסכם ריטיינר). ליטבינוף תמך בהצעה ולא מנע את קידומה. בסופו של דבר יהושע לא קיבל עמלה בגין כספי התמיכה, וגם הסכם ריטיינר חודשי קבוע מעולם לא נחתם בינו לבין רשות הניקוז ים המלח. 

המורשעים בפרשה

תקציבים תמורת שוחד

הרשעתו של ליטבינוף מצטרפת לשורה של נאשמים בפרשת ישראל ביתנו, שכתבי האישום נגדם כוללים למעלה מ-10 תת-פרשיות המתארות מערכות יחסים מסואבות של שוחד ושחיתות, שבמסגרתן נבחרי ציבור הקצו תקציבי מדינה לגופים ואנשים פרטיים תמורת שוחד וטובות הנאה לכאורה. הנאשמת המרכזית בפרשה היא פאינה קירשנבאום, לשעבר סגנית שר הפנים, חברת כנסת ומזכ"לית מפלגת ישראל ביתנו.

קירשנבאום מואשמת בעבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס. בחודשים האחרונים חתמו שורה של נאשמים על הסדרי טיעון בפרשה, וקירשנבאום נותרה כמעט לבדה במערכה המשפטית המתנהלת בימים אלה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

למעשה, למעט קירשנבאום; רמי כהן שהיה מנכ"ל משרד החקלאות; יועץ התקשורת רונן משה; והלוביסט ישראל יהושע - כל הנאשמים בפרשה, 13 במספר, כבר הורשעו (ראו טבלה). על רובם נגזרו עונשים כתוצאה מהסדרי טיעון עליהם חתמו, ורק נאשם אחד - דניאל אלינסון, שכיהן כיו"ר תנועת עזרא העולמית - הורשע בתום משפט מלא שהתנהל בעניינו. 

*** חזקת החפות: פאינה קירשנבאום ויתר הנאשמים בפרשת ישראל ביתנו הם בגדר נאשמים בלבד. הם לא הורשעו בכל עבירה, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות. בעניינה של קירשנבאום מתנהל בימים אלה הליך הוכחות, שבמסגרתו היא מכחישה את כל המיוחס לה. כל עוד לא הורשעו בדין, הנאשמים הם בגדר חפים מפשע.

עוד כתבות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?