גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה גרם לאמסלם לדאוג לתושבי יהודה ושומרון ברגע האחרון, והאם הפעם הוט תעמוד בתנאים

שר התקשורת אמסלם קיבל השבוע החלטה דרמטית וחתם על תנאי הרישיון החדשים של הוט שמאפשרים לה שלא להניח תשתיות פיזיות ביהודה ושומרון, אך בהמשך התעשת ודרש להרחיב את מפת הפריסה • במשך שנים זכתה הוט ליחס מקל והתחמקה מעמידה בתנאי הרישיון - למה שהפעם זה יהיה שונה?

שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר
שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

השבוע נפל דבר. שר התקשורת הטרי, דוד אמסלם, חתם על מסמך שינוי הוראות הרישיון שמקל עם הוט ומעניק לה הקלות בחובת הפריסה האוניברסלית. אבל ההחלטה של אמסלם חוללה סערה בשל חשיפת "גלובס" כי יהודה ושומרון נותרו מחוץ לאזור שבו הוט מחויבת בפריסה מלאה של תשתיות פיזיות. בסופו של דבר אמסלם הורה בתגובה לכלול גם את יהודה ושומרון במפת הפריסה המלאה.

הרישיון המקורי של הוט מחייב אותה בפריסה אוניברסלית, כלומר להניח תשתיות כבלים בכל יישוב במדינה. אלא שבמשך שנים החברה התחמקה מקיום הוראות הרישיון וזכתה לגב ממשרד התקשורת, שהעניק לה דחייה אחר דחייה.

כעת, במקום להגיע לכל יישוב ויישוב, הוט תורשה בחלקם לספק את שירותיה בכמה אופנים שאינם בהכרח פריסה פיזית של תשתיותיה. לעתים מדובר בפתרונות חלקיים והרבה פחות איכותיים, כמו שימוש בתשתיות סלולר. ההטבה הזו שווה לחברה כ-850 מיליון שקל.

אבל סוגיית הפריסה האוניברסלית של הוט, כולל אי-הפריסה שלה ביהודה ושומרון, רחוקה מלהסתיים. למרות הצעד האמיץ של אמסלם - שבינתיים התעשת והורה לאנשי משרדו לפעול לכך שההסדר המעודכן של הוט בפריסה האוניברסלית בקו הירוק יחול במקביל גם ביהודה ושומרון - הרי שהיישום בשטח הוא המבחן.

דין בני ברק כדין יהודה ושומרון

תראו מה קרה מאז ההודעה של אמסלם בתחילת השבוע, שלא כללה את יהודה ושומרון, ועד כה. ההודעה של משרד התקשורת בעניין הפריסה האוניברסלית של הוט וההבהרה שפרסם לאחר הרעש שנוצר בעקבות החשיפה ב"גלובס", היא פשוט מקוממת. היא לא מקוממת בגלל ההקלות שהוט מקבלת, אלא כי המשרד משתף פעולה עם ספין שנמשך שנים ארוכות עד שהוא בעצמו התחיל להאמין בו.

וכך כתב משרד התקשורת בהבהרה שהוציא בעקבות הפרסום: "המנדט של הוועדה לעניין חובת הפריסה האוניברסלית לא הכיל את נושא חובת הכיסוי ביהודה ושומרון. כידוע, רישיונות ביהודה ושומרון ניתנים לחברות על-ידי המינהל האזרחי. בימים הקרובים השר יקיים דיון בנושא זה, והמשרד יוודא כי ההחלטה שקיבל השר היום יתקיים גם ביהודה ושומרון. בנוסף יש לציין כי חברת הוט פורשת תשתיות סלולר מתקדמות ביהודה ושומרון כחלק משותפות ברשת PHI".

המשפט הראשון בהבהרה מרתיח, אין מילה אחרת. מה זאת אומרת שהוועדה (הוועדה המייעצת שעל בסיס המלצותיה קיבל אמסלם את ההחלטה - ג"פ) לא עסקה בכיסוי ביהודה ושומרון? אז מה בדיוק הוועדה עשתה בשנים האחרונות, אם היא לא חוותה דעתה על עניין הכיסוי ביהודה ושומרון? לא ברור כיצד מתעלמים ממאות אלפי אזרחים שגרים שם. גם להם מגיע ליהנות מפירות התחרות בשוק. אותה תחרות שמשרד התקשורת חרט על דגלו.

ולא מדובר רק ביישובים מרוחקים ביהודה ושומרון. גם בבני-ברק ובאלעד, לדוגמה,הוט תספק שירותים ברמה נחותה. מעניין איך אותו משרד ביד אחת מחייב את הוט מובייל לספק שירות סלולר ביהודה ושומרון - אבל ביושבו בוועדה המייעצת הוא מתעלם מהוט שידורים.

כך אפשר היה לנהוג אחרת

כל זה קורה כשלשיטת המשרד עצמו יש דרך לחייב את הוט לספק את השירות בצורה אפקטיבית יותר - במסגרת השוק הסיטונאי. כך, הוט רשאית להשתמש בתשתיות בזק ולספק שירותים על גבי הרשת שלה.

גם זה פתרון חסר וחלקי, אבל לפחות הוא פתרון יציב הנדסית. בכאוס שנוצר, מדובר בפתרון סביר. אם פרטנר וסלקום יכולות לספק שירותים בכל מקום בארץ במסגרת השוק הסיטונאי - למה שהוט לא תספק את השירות באותו אופן?

זה הרי אותו משרד שקבע את עיקרון "ההדדיות" שמאפשר להוט ולמיזם הסיבים האופטיים IBC להשתמש בתשתיות רשת בזק, חרף העובדה שהן חברות תשתיות שאמורות לפרוס תשתיות בצורה עצמאית. אפרופו IBC, שם בכלל לא מדברים על פריסה ביהודה ושומרון. זאת, למרות שחברת החשמל היא אחת מהבעלים של המיזם, והיא חברה ממשלתית.

בעיית הפריסה בפריפריה לא נולדה בשנים האחרונות. לחברות זה פחות משתלם כלכלית, ולכן חברות הכבלים העלו בעבר, לפני שהתמזגו והפכו להיות הוט, את האפשרות לספק לפריפריה שירותים באמצעות לוויין. זה כביכול אמור להיות פשוט יותר. ההצעה נפלה על רקע כניסת yes לפעילות והחשש שמדובר בפתרון יקר גם כן.

אולי היה מקום לשקול זאת שוב בוועדה המייעצת - מה יותר יקר להוט, לספק שירות דרך פריסה נייחת או דרך לוויין? בשורה התחתונה, הדאגה של משרד התקשורת לאיתנות הפיננסית של הוט, על חשבון תושבי הפריפריה ויהודה ושומרון, נמשכת עד היום.

טלוויזיה משני מקלטים בלבד

הבעיה השנייה בדיווח של המשרד ובדברים שאמרו ראשי המשרד בכלי התקשורת היא סביב היכולת לספק טלוויזיה בקצב של 70 מגה למשתמש על גבי רשת סלולרית. נכון ש-70 מגה יכולים להספיק לטלוויזיה, אבל זה ברשת נייחת. לא בסלולר.

70 מגה ברשת סלולרית בדור רביעי לבית שיש בו מספר טלוויזיות ועוד כמה גולשים במקביל, זה סיפור אחר לגמרי. אתר סלולרי בדור רביעי יתקשה לשאת לאורך זמן רציפות שידורים באיכות גבוהה למאות או אלפי לקוחות במכה אחת, שלא לדבר על שידורים חיים.

הרשתות הנוכחיות לא בנויות לעומסים כאלה, ורשתות דור חמישי לא יהיו בישראל בשנה הקרובה. בנוסף, האמירות לפיהן רשת PHI (המשותפת לפרטנר ולהוט) תספק את השירות, הן לא לגמרי מבוססות. פרטנר תהיה חייבת להסכים למהלך שמיטיב עם הוט, שמתחרה בה בטלוויזיה. בקיצור, הבלגן חוגג.

כמעט עשור של דיונים

עוד בתקופתו של משה כחלון במשרד התקשורת בתחילת העשור, סוגיית הפריסה של הוט ביהודה ושומרון עלתה לדיון. כחלון שלח אז את אחד מעוזריו המקצועיים לטפל בסוגיה, והמסקנה הייתה שניתן לחייב את החברה לספק שירותי טלוויזיה ביהודה ושומרון. בסופו של דבר לא רק שלא הושג פתרון לפריסה בקו הירוק - לא חלה שום התקדמות גם לגבי יהודה ושומרון.

גם שר התקשורת שבא אחרי כחלון, גלעד ארדן, ניסה לפתור את הבעיה, אבל הוא השיג הסדר שנגע לפריסה ביישובי הקו הירוק - הסדר שממנו התנערה הוט ולא עמדה בו מבלי שהמשרד נקף אצבע.

בשורה התחתונה, משרד התקשורת מגלה רפיסות לא מובנת בעניין הפריסה של הוט כבר שנים. כעת הוא השיג פתרון כולל, שלאור הניסיון צריך לראות האם הוא מיושם. לאור ניסיון העבר, לא הייתי מהמר על כך.

חבל ששר התקשורת אמסלם נקלע לוויכוח הזה בעת הזו, ערב הבחירות. הוא הבטיח שלא יקבל החלטות מהותיות ויחכה לכניסת שר במשרה מלאה אחרי הבחירות, אבל בסוף קיבל החלטה שנויה במחלוקת בלי שמישהו יזהיר אותו שמדובר בשדה מוקשים. לפחות בסוף הוא התעשת, הגיב מהר ותיקן.

עוד כתבות

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"