כיל: שיפור במחיר האשלג ובכמויות המכירה הביאו לעלייה של 56% ברווח הנקי ברבעון השני

הרווח הנקי של חברת הדשנים והמינרלים הסתכם ברבעון השני של 2019 ב-158 מיליון דולר • הכנסות החברה צמחו ב-4% ביחס לרבעון המקביל אשתקד והגיעו ל-1.42 מיליארד דולר • כיל, שמניותיה נסחרות בתל אביב ובניו יורק, הגיבה לדוחות בעלייה של 4% היום בתל אביב

עידן עופר, בעל השליטה בכיל / צילום: איל יצהר
עידן עופר, בעל השליטה בכיל / צילום: איל יצהר

חברת הדשנים והמינרלים כיל , הנמצאת בשליטת החברה לישראל  של עידן עופר, דיווחה הבוקר על שיפור של 56% ברווח הנקי ברבעון השני של השנה, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של 158 מיליון דולר.

בשורה העליונה הציגה החברה, שאותה מוביל המנכ"ל רביב צולר, צמיחה של 4% בהכנסות לרמה של כ-1.42 מיליארד דולר. השורה התפעולית הצביעה על רווח של 240 מיליון דולר ברבעון זה, גידול של 39.5% לעומת הרבעון השני של 2018.

השיפור בהכנסות וברווחי כיל נבע מעלייה במחירי המכירה של אשלג (גידול בסך 23 דולר במחיר הממוצע לטון, לעומת הרבעון המקביל אשתקד), דשני פוספט, חומצות, מלחים ותוספי מזון מבוססי פוספט, יחד עם עליית מחירים במרבית קווי העסקים במגזר המוצרים התעשייתיים.

במקביל, נהנתה החברה מעלייה בביקושים למוצריה, מה שתרם לעלייה בכמויות המכירה של אשלג, דשני פוספט, ברום אלמנטרי וכן מעכבי בעירה מבוססי ברום. בנוסף, הוצאות האנרגיה של החברה רשמו ירידה בעקבות הפעלת תחנת הכוח החדשה בסדום במחצית השנייה של שנת 2018.

כיל, שמניותיה נסחרות בתל אביב ובניו יורק, הגיבה לדוחות בעלייה של 4% היום בתל אביב. בשנה האחרונה רשמה המניה עלייה של 12% ושוויה של החברה הגיע ל-24.5 מיליארד שקל.

המכירות בחטיבת האשלג של כיל גדלו ב-25% ברבעון האחרון, לעומת הרבעון המקביל, והסתכמו בכ-432 מיליון דולר. הרווח התפעולי של החטיבה קפץ ב-87% לרמה של 105 מיליון דולר. זאת, על רקע גידול בשיעור 14% בכמויות המכירה של אשלג לרמה של כ-1.25 מיליון טון, ושל 9% במחיר המכירה הממוצע (ל-289 דולר לטון לעומת 266 דולר ברבעון המקביל).

תוצאות כיל ברבעון השני  במיליוני דולרים
 תוצאות כיל ברבעון השני במיליוני דולרים

עם זאת, בחברה מציינים כי במחירי האשלג נרשמה ירידה קלה בסוף הרבעון השני של 2019, עקב ירידה בביקוש בברזיל כתוצאה מירידה במחירי פולי הסויה, תנאי מזג אוויר שליליים בארה"ב, אשר פגעו בשימוש בדשנים, וכן ירידה במחירי שמן דקל בדרום מזרח אסיה.

המכירות במגזר המוצרים מבוססי ברום הסתכמו ברבעון בכ-336 מיליון דולר, גידול של 1.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי של המגזר הסתכם בכ-93 מיליון דולר (28% מהמכירות) לעומת כ-24% מהמכירות ברבעון השני של 2018 .

במגזר פתרונות פוספט הציגה כיל ברבעון זה ירידה של 4.2% במכירות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של 518 מיליון דולר, והרווח התפעולי של המגזר גדל ב-0.3% ל-32 מיליון דולר. בפעילות הפתרונות החדשניים לחקלאות רשמה כיל ירידה של 4.7% בהכנסות לכ-202 מיליון דולר ורווח תפעולי של 12 מיליון דולר, ירידה של 25% לעומת הרבעון המקביל.

תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת גדל ב-75 מיליון דולר ברבעון האחרון, לעומת הרבעון השני של 2018, והסתכם בכ-239 מיליון דולר. 

החברה הודיעה כי תחלק לבעלי מניותיה במהלך חודש ספטמבר דיבידנד בהיקף של 74 מיליון דולר. המנכ"ל רביב צולר ציין כי "המודל העסקי שלנו, המבוסס על מובילות בשווקים עיקריים, סייע לנו להתגבר על תנאי מזג אוויר מאתגרים בחלק משוקי היעד. כמו כן, היוזמות האסטרטגיות שלנו לחיזוק שרשרות הערך ממשיכות להניב פירות".