הדולר מזנק מול השקל לאחר הודעת הריבית של הפד: "פאואל אכזב את השווקים"

הדולר קופץ ב-0.7% ונסחר מעל לרמה של 3.52 שקלים • הפד הוריד את הריבית ב-0.25%, בהתאם לתחזיות בשוק, אך הנגיד צינן את ההלהבות כשאמר כי לא מדובר בתחילת מגמה • בפסגות לא קונים את דברי פאואל: "ארה"ב נכנסה אתמול למחזור משמעותי של הפחתות ריבית" • מיטב דש: "הפד ייאלץ שוב להוריד ריבית"

הדפסת דולרים בוושינגטון / צילום: REUTERS/Gary Cameron
הדפסת דולרים בוושינגטון / צילום: REUTERS/Gary Cameron

בוקר לאחר הודעת הריבית של הפד, הדולר  מתחזק ב-0.7% מול השקל ועולה מעל לרמה של 3.52 שקלים. האירו  מאבד 0.2% גובה ונסחר מתחת ל-3.9 שקלים.

הפד הוריד אמש (ד') את הריבית בארה"ב לראשונה מזה למעלה מעשור, לטווח של 2.25%-2%. מדובר בהורדה של 0.25% בגובה הריבית, בהתאם לתחזיות בשוק. עם זאת, במסיבת העיתונאים שלאחר הודעת הריבית, היו"ר פאואל צינן את ההתלהבות כאשר אמר כי לא מדובר בתחילתה של מגמה של הורדות ריבית. דבריו של פאואל הביאו לירידה חדה של מדדים המניות ולעלייה של הדולר אינדקס. 

בניגוד לניסיון של פאואל לשדר כי הורדת הריבית הינה תיקון קל של הסייקל, ולא תחילתה של מגמה, בבית ההשקעות פסגות לא קונים את הסחורה שפאואל ניסה למכור אמש לשווקים. לדברי הכלכלן גיא בית אור, "פאואל אכזב את השווקים. הוא התפאר בכך שהשינוי בהכוונה של הפד מתחילת השנה עזר לתנאים הפיננסים ותמך בכלכלה אך השיפור בתנאים הפיננסים משמעו היה תמחור של 4 הפחתות ריבית. ולכן, משפט כמו 'צריך לראות במהלך זה כהתאמת מדיניות של אמצע מחזור' ו-'אנחנו לא בתחילתו של מחזור ארוך של הפחתות ריבית' חתר לחלוטין תחת מה שפאואל טען שהפד השיג בחצי השנה האחרונה.

"משפטים אלו מגלים הרבה מאוד על הלך הרוח בפד (שני חברים בכלל התנגדו להפחתת הריבית) אשר אינו עומד בקנה אחד עם מה ששוקי האג"ח מגלמים. נכון, פאואל שם דגש רב על הסיכונים לכלכלה האמריקאית הנובעים מהחולשה בעולם, ממלחמת הסחר ומהאינפלציה הנמוכה, אך הוא סרב לתת לשוק את מה שהוא ביקש - הכוונה קדימה לעוד הפחתות ריבית. להערכתנו הפד אכן נכנס למחזור של הפחתות ריבית ולא 'התאמת מדיניות של אמצע מחזור'. בתרחיש הבסיס שלנו הפד צפוי להפחית את הריבית ב-100-150 נ"ב בשנה הקרובה".

הפד ייאלץ שוב להוריד ריבית

לדברי בית אור, ארה"ב כבר נמצאת בהאטה, והיא נמצאת בשלב מאוחר במחזור הכלכלי, ולא באמצעו כפי שפאואל טוען. "אם הפד לא יספק לשוק את הפחתות הריבית המגולמות, התנאים הפיננסים ימשיכו להתהדק ויכבידו על הפעילות הכלכלית. כאמור במבחן התוצאה הפחתת הריבית של אתמול הובילה להתהדקות התנאים הפיננסים. והשוק? לא ממש השתכנע - לפני החלטת הריבית החוזים תמחרו ריבית של 1.47% בסוף 2020 והיום הם מתמחרים ריבית של 1.39%. במצב הנוכחי מי שמוביל כאן את המדיניות המוניטארית יהיה השוק ולא הפד".

לדבריו, "כאשר אנו לוקחים בחשבון את הסיכונים הגלובליים שחלקם כבר מתממשים, מלחמת הסחר (שפאואל אמר שאין להם ניסיון עם מלחמות סחר והשפעותיהן על הכלכלה), האינפלציה הנמוכה ומיצוי שוק העבודה כמנוע צמיחה מרכזי - ההאטה בארה"ב רק צפויה להמשך. על כן, להערכתנו, ארה"ב אכן נכנסה אתמול למחזור משמעותי של הפחתות ריבית".

תוואי הפחתות מתון של הריבית יפעל לפיחות השקל

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי-טפחות אמר כי "מבחינת בנק ישראל, בהמשך להודעתו החריגה של הנגיד ירון אתמול (כשאמר כי לא נראה העלאות ריבית בקרוב - ג.ב.ס), כל פרשנות מהודעת הפד לכיוון של תוואי הפחתות מתון יותר מעבר לים תשחק לטובתו ותפעל לפיחות השקל בימים הקרובים, אך כוחות השוק פועלים כיום בכיוונים מנוגדים ולכן התנודתיות תהייה גבוהה".

"לא היה לשווקים כל-כך ממה להתאכזב"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, אמר בתגובה להורדת הריבית כי "כמו מסיבת העיתונאים של הנגיד של הבנק המרכזי האירופי בשבוע שעבר, גם הבנק המרכזי האמריקאי 'נתן' לשווקים פחות ממה שהם ציפו וגרם לאכזבה. תגובות השווקים להודעות הבנקים המרכזיים העיקריים בעולם התקבלו למרות שמהותית לא היה לשווקים כל-כך ממה להתאכזב. שני הבנקים המרכזיים לא אמרו שלא יפעלו, אלא שהשווקים רצו שזה יקרה 'כאן ועכשיו'. תגובה זאת מראה שהשווקים פיתחו תלות מסוכנת בפעולות של הבנקים המרכזיים, אך לבנקים נותר פחות ופחות מה לתת להם, במיוחד לבנק המרכזי האירופי".

"למרות דבריו של הנגיד האמריקאי, קשה להיזכר בדוגמאות היסטוריות בהן ריבית הפד ירדה רק פעם אחת. אם הכלכלה האמריקאית לא תפגין שיפור בתחום ההשקעות, התעשייה וסחר החוץ, הפד ייאלץ שוב להוריד ריבית. בחינת ההתפתחויות האחרונות בכלכלה האמריקאיות ובמיוחד מחוץ לה, מראה שזאת אפשרות מאוד סבירה", כתב ז'בסינזקי.