גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גרסת הפלאג אין של 745 ב.מ.וו היא מלכת הסביבה

ל-745 המחודשת יש גריל ענק ומוחצן שקורץ ללקוחות הסיניים, אבל מאחורי החרטום השנוי במחלוקת מסתתרת לימוזינת פאר מהונדסת היטב ● היא נותנת מענה לכל צורך וגחמה של בעלי הממון בלי להכביד יותר מדי על מצפונם הסביבתי – או על כיסם

ב-2018 התגוררו בסין כ-1.5 מיליון בעלי אזרחות סינית שערך נכסיהם נטו גדול ממיליון דולר. מכיוון שבסין אין כמעט "כסף ישן", מתאפיין השוק סיני בצריכת ראווה נוסח "העולם החדש" ומגלה חיבה יתרה למכוניות שרד ופאר מוחצנות. רצוי מתוצרת גרמניה, וכל המרבה בסנטימטרים וכרום הרי זה משובח. לפיכך, עבור מרצדס, אאודי וב.מ.וו זהו שוק בעל חשיבות אסטרטגית.

ההקדמה הזו נועדה רק כדי לנסות לספק תשובה לשאלה שטורדת לאחרונה את עיתונות הרכב הבינלאומית ואת הרשתות החברתיות: "מה עבר למעצבי ב.מ.וו בראש כשהחליטו לצייד את סדרה 7 המחודשת בגריל הגדול והבולט ביותר, שקיים כיום ברכב סדרתי?"

התשובה היא, שהשוק הסיני אחראי ליותר מ-40% מהמכירות הגלובליות של סדרה 7, סדרת הדגל של ב.מ.וו, ואתה לא יכול להתעלם מטעמם של כ-1.5 מיליון לקוחות פוטנציאליים. הגריל המדובר הוא בגודל של שולחן פינג-פונג ממוצע ויש עליו יותר כרום מאשר על טריילר 18 גלגלים מטקסס. הוא מצליח לגמד את פנסי ההייטק הרחבים והמתוחכמים, שנוספו השנה לסדרה 7, וגוזל את תשומת הלב אפילו מהפגוש החדש בעל כונסי האוויר המאסיביים, שנמצא מתחתיו. בקיצור, חרטום ייחודי שמבשר ממרחק שלושה בלוקים על התקרבותו של הטייקון ונראה כנראה גם מהחלל החיצון.

למודל 2019 נוספו עוד כמה פריטי עיצוב מוחצנים, כמו "זימים" מוגדלים ונוצצים בשולי הכנפיים הקדמיות. פרט לכך, זה אותו עיצוב מוכר של סדרה 7, עם פרופיל צד מעורר יראה, שנמתח בגרסת ה"לונג" לאורך כמעט 5 ורבע מטרים, וזנב שבניגוד גמור לחרטום מותיר רושם אלגנטי "אירופי" וצנוע.

רכב לאתר

כורסאות חשמליות כמו במחלקה ראשונה

לימוזינות פאר נוסח ה-7 מיועדות בדרך כלל ל"בוס שיושב מאחור". גם מודל 2019 דואג היטב לכל מחסורם של בעלי המאה. פתיחת הצד של הדלתות האחוריות הענקיות חושפת צמד כורסאות חשמליות נוסח מחלקה ראשונה, שרוכנות כמעט עד מצב שכיבה ומציעות מרחב רגליים ללא הגבלה מעשית, עם ריפוד עור משובץ ומרהיב שלקוח היישר מהקטלוגים של החברה האחות רולס-רויס (שבבעלות ב.מ.וו).

יש כמוהן גם מערכת מיזוג נפרדת וטאבלט אלחוטי מובנה ודקיק שמאפשר לשלוט בכל הפיצ'רים האלקטרוניים הרבים של הרכב, כולל במצב המושבים הקדמיים, בהינף אצבע. תא המטען בגרסת הפלאג-אין מסתפק ב-430 ליטר, כמו משפחתית ממוצעת.

ב.מ.וו לקחה כנראה בחשבון שגם בעל הבית ירצה לעתים לאחוז בהגה של מכונית השרד היקרה שלו או שהנהג הפרטי ייקח יום חופש. לפיכך, גם סביבת העבודה של "מעמד הפועלים" לא מקופחת ומגיעה עם מערך הפיקוד שמשוכפל מה-X5 החדש, שכולל לוח מחוונים נאה על בסיס מסך LCD שלצדו מערכת מולטימדיה רוחבית.

המושבים הקדמיים עתירים בכיסי אוויר ממוחשבים שמספקים תמיכה דינמית מלאה בפניות ואת אחת מחוויות העיסוי המקצועיות ביותר שבהן נתקלנו עד היום ברכב סדרתי - כולל מסאז' אינטנסיבי לירכיים ולישבן.

הרגולציה תוקעת את האוטונומיה

המערכת הסמי-אוטונומית, שתפעולה בדור הקודם דרש קומבינציה של לחיצות, מופעלת כאן בלחיצה על מתג בודד. למרות העובדה שהרגולציה מגבילה כרגע את האוטונומיה לנסיעה קצרה בלבד, יידרש בעתיד רק עדכון תוכנה כדי לשחרר מה-7 הזו את מלוא היכולות האוטונומיות המובנות בה.

גרסת המבחן שלנו מצוידת בדור החדש של מערכת ההנעה ההיברידית-נטענת של ב.מ.וו. הדור הראשון היה שילוב די מאולץ של מנוע בנזין בנפח 2 ליטר, ששודך למנוע חשמלי ולסוללה די קומפקטית. זה היה נחמד עבור סדרה 3, אבל הרגיש ממש לא במקום במפרט של לימוזינת דגל.

מאז קרו שני דברים. המתחרים השיקו מנועי פלאג-אין הרבה יותר חזקים וגדולים, ותקנות ה-WLTP המחמירות אילצו את כל היצרנים להגדיל את טווח הנסיעה "החשמלי" של רכבי הפלאג-אין שלהם. כתוצאה כוללת כעת ה-745 פלאג-אין מנוע שישה צילינדרים בנזין חזק בנפח 3 ליטר, שמשודך למנוע חשמלי ולסוללת ליתיום חזקה יותר בכ-30%.

הנתונים על הנייר מרשימים בהחלט: טעינה מלאה אמורה לספק טווח נסיעה חשמלי של עד 58 קילומטר (40 קודם לכן). צריכת הדלק הממוצעת המשוקללת עומדת על כ-45 קילומטרים לליטר, הפליטה נמוכה יותר למרות העלייה בנפח וההספק הכולל זינק בכ-60 כוחות סוס ל-394 כ"ס. גם העברת הכוח של המערכת עברה שדרוג רציני. לחיצה בריאה במצב הספורטיבי מתרגמת את כל מקורות האנרגיה של הרכב לדחף והודף את הרכב השמן הזה (2.12 טון) מאפס למאה במעט יותר מ-5 שניות.

כמקובל ברכבי פלאג-אין, צריכת הדלק לא לינארית. תכנות חסכוני וטעינה תכופה יכולים להביא את הצריכה לאזור ה-30 קילומטר לליטר. בחירה בהנאה והנעה תקצץ את הנתון במחצית, עובדה שמודגשת לאור השימוש במיכל דלק קטן יותר בכמעט 30 ליטר מגרסת הבנזין.

בעיר ובשלל מצבי התכנות "הירוקים" העברת הכוח בין מקורות האנרגיה חלקה וכמעט בלתי מורגשת. מצב הנסיעה החשמלי, בשילוב עם בידוד רעשים אבסולוטי, יוצר תחושה מוזרה של אינרציה נטולת מאמץ. מנוע ה-3 ליטר החדש גם מייצר צליל הרבה יותר מעודן ממנוע ה-4 צילינדרים היוצא, שנטה להשמיע קול צורם כאשר נכנס לפעולה תחת עומס.

זול בהרבה מהבנזין, בינתיים

סדרי העדיפויות הדינמיים במכוניות כאלה ברורים: נוחות לפני הכול. אכן, מערכת כריות אוויר ממוחשבת בכל הפינות ובולמים אקטיביים דואגים לנטרל ביעילות רבה את האספלט הישראלי ולשמור על הרכב מאוזן בלי לטרוד את מנוחת ה-VIP שמאחור.

למרות זאת, מדובר בב.מ.וו. ולכן, אין זה מפתיע שזו גם מכוניות נעימה מאוד לנהיגה נמרצת. הנהג יושב די קרוב לשמשה הקדמית עם ראות מצוינת לחזית הרכב ומצב התכנות הספורטיבי מקטין את תחושת הציפה של המתלים, מחדד את ההיגוי ומאפשר לתמרן את הלוויתן בצורה רהוטה ובקצב רציני על כבישים מתפתלים. אנחנו לא בטוחים שמישהו ינצל אי פעם את הפוטנציאל הזה, אבל נעים לדעת שהוא שם.

ה-745 היא יצירת פאר הנדסית מרשימה מאוד, שממלאת כל ציפייה וגחמה בפלח בלי להכביד מדי על המצפון הסביבתי. עם מחיר פתיחה של כ-760 אלף שקל, שמגיע עד 795 אלף בדגם הארוך, גרסת הפלאג-אין זולה בכמעט 300 אלף מגרסת הבנזין הבאה בתור, אבל כמעט 200 אלף שקל מתוך הפער הזה הם הטבת מס, שצפויה להתכווץ משמעותית החל מינואר הקרוב. נצטער מאוד אם היא תיעלם בשנה הבאה כאשר רק זיכרון הגריל שלה ייוותר מאחור כמו חיוכו של חתול הצ'שייר של אליס. 

מתחרות

מרצדס S560 פלאג-אין

גם גרסת הפלאג-אין של מרצדס עברה שדרוג משמעותי לרגל WLTP ומצוידת כעת במנוע V6 טורבו, שבשילוב עם מנוע חשמלי וסוללה מוגדלת מייצר הספק כולל של 563 כ"ס ו-70 קג"מ, ועדיין מאפשר לנוע עד 50 קילומטר על חשמל. במחיר שמתחיל ב-855 אלף מקבלים מתלי אוויר, תא מפואר ומערכות בטיחות לרוב

לקסוס LS הייבריד

הגרסה ההיברידית של לימוזינת הדגל היפנית עולה 795 אלף ואמנם אינה היברידית נטענת, אך עדיין מתהדרת ב-359 כ"ס, תאוצה מאפס ל-100 ב-5.5 שניות וצריכת דלק "משפחתית". היא נמתחת לאורך 5.24 מ' עם בסיס גלגלים של 3.1 מ' ומציעה רמה גבוהה מאוד של תחכום, פאר ואיכות ייצור נוסח יפן

פורשה פנאמרה פלאג-אין

עם בסיס גלגלים נדיב ומושבים מפנקים מאחור הפנאמרה יכולה למלא ללא קושי תפקידי שרד. יש לה הנעת פלאג-אין עם מנוע 3 ליטר, מנוע חשמלי וסוללה שמייצרים יחדיו 462 כ"ס ו-71 קג"מ, היא מאיצה ל-100 ב-4.6 שניות, ועדיין מחזירה צריכה רשמית של 32 קילומטר לליטר. המחיר הוא 769 אלף שקל

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין