גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי בכלל רוצה שקבוצת הכדורגל שלו תשמור על רווחיות

מועדוני הכדורגל הגדולים באירופה פועלים לפי שני מודלים מנוגדים - אלה שרוצים שורת רווח נאה שתאפשר השקעה בתשתיות ותשאיר גם משהו בכיסי הבעלים, ואלה ששורפים את כל ההון על רכישת שחקנים ושכר מנופח • מי מבין המודלים הללו מצליח להביא ליותר הישגים?

טוטנהם/ צילום: רויטרס
טוטנהם/ צילום: רויטרס

מועדון הכדורגל של ברצלונה קרוב מאוד להיות מועדון הספורט הראשון בהיסטוריה שיחצה רף הכנסות של מיליארד אירו בעונה. זה יקרה באופן די ודאי בעונה הקרובה.

בינתיים הכותרות מדברות על העוצמה הכלכלית הבלתי ניתנת לערעור של המועדון בעקבות פרסום הדוחות הכספיים שלו בימים האחרונים.

"המועדון סיים את עונת 2018/19 עם הכנסות שיא של 990 מיליון אירו - יותר מכל מועדון ספורט אחד בכל ענף", נכתב באתרים השונים, עם אזכור לכך שזוהי העונה השישית ברציפות שברצלונה מעלה את רף ההכנסות לשיא.

יש רק בעיה קטנה עם המספרים האלה: חלק גדול מהבעלים שמחזיקים במועדוני הספורט, רואים את הכניסה לעולם הזה כעסק לכל דבר ומסתכלים על השורה התחתונה - שורת הרווח. ושם גם הסיפור של ברצלונה, שכולל ריצה אחרי שחקנים יקרים ותשלום משכורות מנופחות, הוא רחוק מלהיות מרשים. הרווח של ברצלונה עומד על 4.5 מיליון אירו בלבד אחרי מס. במילים אחרות, מועדון הכדורגל המכניס בעולם, בעונת שיא כלכלית, סיים עם שיעור רווח נקי של 0.4%.

האם מועדוני כדורגל בכלל צריכים להיות רווחיים? הרי זו לא חברה מסחרית רגילה. המוטו הוא להיאבק על תארים ולהביא שחקנים טובים, שיחזיקו את המועדון וישעשעו את הקהל. ודאי ברצלונה, שלא אמורה להשיא רווחים עבור הבעלים, מאחר שהיא קבוצה המוחזקת על ידי האוהדים.

המשכורות קיזזו את העלייה בהכנסות

כמו לא מעט מועדונים אחרים בעולם, גם ברצלונה לא מצליחה להתמודד עם הרעב להצלחה ומוכנה לפתוח את הכיס לשם כך. אבל בעוד שרכישת "כוכבים" ממועדונים אחרים תופסת את עיקר הפוקוס התקשורתי, הבעיה העיקרית ברוב המקרים היא בכלל תשלום השכר שנלווה להגעתו של אותו כוכב.

ברצלונה שילמה בעונת 2017/18 שכר של 529 מיליון אירו - יותר מפי שניים לעומת אותו סעיף לפני ארבע עונות. סעיף השכר של המועדון נגס באותה עונה ב-70% מההכנסות, ואם מנכים את ההכנסות ממכירת שחקנים ומתייחסים ל"הכנסות טבעיות בלבד", הרי שסעיף השכר של ברצלונה תופס כ-81% מההכנסות.

אצל היריבה המושבעת, ריאל מדריד, שלא יכולה להיחשב לקבוצה פחות הישגית, סעיף השכר בעונת 2017/18 עמד על 53% מההכנסות.

בניסיון לעשות סדר בכאוס של הכדורגל האירופי, אופ"א מדברת על ניסיון לקרב כמה שיותר את רף השכר לאזור ה-50%, כתנאי להבטחת בריאות המועדון לשנים ארוכות.

לתשתיות ולענפי המשנה לא נשאר

איפה טמונה הבעיה אם כן? עם רף התחייבויות שוטף כזה, הבעיה העיקרית של ברצלונה היא להוציא לפועל פרויקטים גדולים ויקרים, כמו שיפוץ אצטדיון קאמפ נואו, שעליו מדברים כבר יותר מעשור. בשנים מסוימות אף נאלצה ברצלונה לבחון הקטנת התשתיות הספורטיביות של המועדון, כלומר סגירת חלק מהמחלקות הנלוות של המועדון בענפים שאינם כדורגל.

גם אירועי הרכש האחרונים בשוק השחקנים נעשים כאשר המועדון - המכניס ביותר בעולם הספורט - משתמש בהלוואות כדי לאפשר עמידה בעלויות הכבדות הכרוכות בהן ובמשכורות הנלוות.

לפני מספר חודשים נחשף בעיתון "אל פאיס" כי ברצלונה נטלה הלוואה של 140 מיליון אירו לחמש שנים ב"ריבית נמוכה ואטרקטיבית" משני גופי השקעות אמריקאיים, כדי לממן את חגיגות הרכש של הקיץ ותשלום משכורות. כלומר, הכנסות המועדון שוברות שיאים ועולות משנה לשנה, אבל הוא לא מצליח לשים כסף בצד לפרויקטים גדולים, ואפילו את הרכש הוא נאלץ לעשות באמצעות הלוואות.

הקבוצות האנגליות עושות את זה נכון

בצד השני נמצאים בעלים של קבוצות כדורגל, שמחזיקים בגישה שמועדון יכול גם להיות תחרותי וגם להיות רווחי. לשים כסף בצד לימים רעים, לחוסר הצלחה מתמשך, או לחשוב על העתיד ולבצע השקעות גדולות מאוד, כמו בניית אצטדיון חדש או רכישת שטח למתחם אימונים וכו'. חלק גדול מהם אלה בעלים אמריקאים שהגיעו לכדורגל האירופי מתוך רצון להחזיק בעסק שמייצר רווחים.

טוטנהאם, שמוחזקת בידי דניאל לוי הבריטי, ונמצאת בעיצומו של מימון אצטדיון חדש עם תשלומים אדירים, סיימה את עונת 2017/18 עם רווח נקי של 113 מיליון ליש"ט - שיעור רווח נקי של 30% מההכנסה. שיעור השכר עומד על 38% בלבד מההכנסה הכוללת. למרות זאת, בעונה האחרונה היא הגיעה עד לגמר ליגת האלופות היוקרתית והתברגה בצמרת הפריימרליג התחרותית.

ארסנל, קבוצה עשירה ואמידה מאוד מבחינה כלכלית, כבר יותר מעשור מנוהלת על ידי הבעלים האמריקאי סטן קרונקי בשפיות כלכלית שמטמטמת את האוהדים - היא משאירה רווחים בצד ולא מצליחה לבנות קבוצה תחרותית מספיק. בארבע השנים האחרונות הסתכם הרווח המצטבר של המועדון (לפני מס) ב-136 מיליון ליש"ט.

להרבה מאוד אוהדים של קבוצות קשה לקבל את חוסר הפזרנות של הבעלים. הם רואים בבעלים גורם שמחזיק בקבוצה כחלק מפורטפוליו עסקי, שנועד לחזק את שורת הרווח האישית שלו. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא מאבק אוהדי מנצ'סטר יונייטד במשפחת גלייזר האמריקאית, בטענה שהבעלים "חולבים" את המועדון לטובת כיסם הפרטי.

בספורט האמריקאי, גם בגלל תקרת השכר שנובעת מהתפיסה שמועדון צריך להשיא רווח לבעלים, כמעט בלתי אפשרי למצוא תופעות כמו ברצלונה. שיעור הרווח התפעולי הממוצע לקבוצה ב-NBA עומד על 25% מההכנסה.

לפי "פורבס", 21 מהקבוצות בארבע הליגות המקצועניות הגדולות (NBA NHL ,NFL ,MLB) - כמעט חמישית מכלל הקבוצות המקצועניות - סיימו את השנה ברווח תפעולי של יותר מ-100 מיליון דולר. רווחים כאלה מבטיחים יצירת אפשרויות בלתי מוגבלות להשקעה בתשתיות, וגם מאפשרים לבעלים לגרוף רווח נאה.

משקיעי האג"ח חוזרים לכדורגל האירופי

איך סוגרים מועדונים גדולים באירופה את הפער בין רעב להצלחה לבין יכולת כלכלית? אפשרות ראשונה היא ללכת להנפקה, אפילו חלקית. כמו שעשתה מנצ'סטר יונייטד ב-2012, עם הנפקה של 10% מהקבוצה, שהזרימו לקבוצה 233 מיליון דולר.

אבל לאחרונה יותר ויותר מועדונים, כולל הגדולים ביותר משתמשים בהנפקת אג"ח. חלק עושים זאת כדי לממן רכש שחקנים לטווח הקרוב, בדומה להלוואה שנטלה ברצלונה, בהנחה שהרכש יוביל להצלחה ולהגדלת הכנסות. חלק נוהגים כך כדי למחזר הלוואות ישנות שנטלו בריבית גבוהה.

באיטליה החלה בשנתיים האחרונות מגמה של הנפקת אג"ח על ידי מועדוני כדורגל - יובנטוס, הקבוצה העשירה באיטליה - הודיעה בפברואר השנה על מכירת אג"ח בסכום כולל של 175 מיליון אירו, כשהיא מבטיחה החזר שנתי של 3.37% למשקיעים. האג"ח נועד לאפשר למועדון להמשיך להיות דומיננטי בשוק הרכש, ולמחזר הלוואות ישנות שנלקחו בריבית גבוהה עבור בניית האצטדיון, ובעיקר להתמודד עם חובות שנאמדים נכון לתחילת 2019 ב-310 מיליון אירו.

בסוף השבוע שעבר הודיעה רומא על יציאה לסבב גיוס אג"ח ממשקיעים בהיקף 275 מיליון אירו. ואינטר הוציאה את סבב הגיוסים הגדול באיטליה בסוף 2017, עם הנפקת אג"ח של 300 מיליון אירו כשהיא מבטיחה למשקיעים ריבית שנתית של 4.8%.

וזה הולך ומתרחש בכל אירופה - ספורטינג ליסבון נאלצה לגייס בסוף 2018 משקיעי אג"ח לצורך הזרמה מיידית של 30 מיליון אירו, כדי להתמודד עם חוב של 281 מיליון אירו.

הסיבה שמשקיעי האג"ח חוזרים לכדורגל אחרי שנים ארוכות של הפסקה היא פשוטה: הם רואים בכדורגל את מה שהבעלים עצמם רואים בו היום - שוק כלכלי בטוח ויציב לעשות בו כסף, עם סיכון כמעט מינימלי. 

עוד כתבות

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה קופצת בכ-5%

מדד ת"א 35 עולה ב-1% ות"א 90 מטפס בכ-0.6% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש על סף מכירת השליטה גם באלרון

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● סכום העסקה המשוער: כ-90 מיליון דולר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים