אפל, גוגל ואמזון מגיבות לביקורת על ההאזנות למשתמשי העוזרות הווירטואליות

אפל אפשרה לעובדיה להאזין לחלק מהשיחות שהמשתמשים שלה עשו עם סירי, במטרה לשפר את הזיהוי הקולי - אך בסוף השבוע הצהירה כי היא משעה את התוכנית, זאת כדי "לבחון מחדש את הפרקטיקה" • גם גוגל הכריזה כי היא משעה את ההאזנה של עובדים להקלטות העוזרת הווירטואלית שלהם באירופה

טים קוק, מנכ"ל אפל /  צילום: רויטרס, Thomas Peter
טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: רויטרס, Thomas Peter

אפל הצהירה בסוף השבוע כי היא משעה את התוכנית שאפשרה לצוותים שלה להאזין לשיחות של משתמשים עם העוזרת האישית סירי. אפל אפשרה לעובדיה להאזין לחלק מהשיחות במטרה לשפר את הזיהוי הקולי, בפרקטיקה שנהוגה גם בחברות אחרות ועוררה ביקורת רבה לאחרונה. בחודש שעבר עיתון הגרדיאן דיווח כי עובדי אפל שהאזינו לשיחות נחשפו גם לשיחות אישיות, ואף האזינו למשתמשים שהפעילו את העוזרת בטעות בזמן שקיימו יחסי מין או לקחו חלק בעסקאות סמים. כעת החברה הצהירה כי היא בוחנת מחדש את הפרקטיקה.

בצעד דומה, גם גוגל הכריזה כי היא משעה את ההאזנה של עובדים להקלטות העוזרת הווירטואלית גוגל אסיסטנט באירופה. גוגל תשעה את הפרקטיקה לשלושה חודשים לפחות ותבצע הערכה מחודשת שלה, בעקבות חקירה שמנהלת נציבות הגנת המידע הגרמנית. החקירה החלה בעקבות תחקיר של גוף החדשות הבלגי VLT שפורסם בחודש שעבר, במסגרתו מעל אלף הקלטות של משתמשים הודלפו ע"י עובדי קבלן של החברה. לפי התחקיר, עובדי הקבלן היו יכולים לזהות את הדוברים בחלק מהמקרים, למרות שהדאטה היה אנונימי, לפי תוכן הדברים שלהם.

בתוך כך, אמזון הודיעה כי אמנם לא תשעה את הפרקטיקה, אך תחל לאפשר למשתמשים לבחור לכבות את האופציה שמאפשרת לעובדי החברה ולעובדי קבלן להאזין להקלטות משתמשי העוזרת האישית אלקסה - אפשרות שלא הייתה קיימת עד כה. זאת בעקבות ביקורת על כך שהתוכנית מפרה את פרטיות המשתמשים. המדיניות החדשה מאפשרת ללקוחות להסיר את ההקלטות שלהם מהמאגר שיכול להיות מנותח ע"י העובדים דרך תפריט ההגדרות. בלומברג דיווחה באפריל כי אמזון מחזיקה בצוות של אלפי עובדים שמאזינים להקלטות של משתמשי אלקסה כדי לשפר את התוכנה וכי לחלק מהעובדים הייתה גישה למידע כמו השמות הפרטיים והמיקומים של המשתמשים.