סין מגישה לטראמפ את הנקמה: מבצעת פיחות אגרסיבי ביואן שנופל לשפל של יותר מעשור

בניסיון לעכל את המכסים של נשיא ארה"ב, הממשל הסיני מגיב בפיחות המטבע • המהלך גורר לחץ בשווקים, התשואות על האג"ח נופלות מתחת ל-1.74%, הזהב בשיא של 6 שנים ומדדי המניות סופגים מכירות

נשיאי סין וארה"ב, שי וטראמפ, בוועידת G20 / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
נשיאי סין וארה"ב, שי וטראמפ, בוועידת G20 / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

בהמשך לפיצוץ שיחות הסחר בסוף השבוע החולף, עם הציוץ של נשיא ארה"ב דולנד טראמפ בדבר מכסים נוספים שיטיל הממשל האמריקאי כבר מספטמבר הקרוב, התגובה הסינית לא מאחרת לבוא ומכוונת לבטן הרכה של טראמפ, כאשר הממשל בבייג'ין מבצע פיחות אגרסיבי במטבע.

הנשיא האמריקאי לא הסתיר את מורת-רוחו מאובדן היתרון התחרותי של הכלכלה האמריקאית נוכח השימוש שעושות מדינות הסחר במטבע, בעת שביקר חדשות לבקרים את מדיניות הפד, וגם את זו של הממשל בבייג'ין, וכעת הסינים מגישים את הנקמה כתגובה, ובניסיון לעכל את הטלת המכסים הצפויה, ולמעשה בכך עולים שלב במלחמת המטבעות ומפילים את המטבע שנופל לשפל של יותר מעשור. בנוסף לכך, אם טראמפ התלונן כי סין לא רוכשת מספיק סחורות חקלאיות מארה"ב כפי שהוסכם ביוני, אז הבוקר סין עוצרת את יבוא הסחורות מארה"ב.

השימוש במטבע הוא חלק מהאמצעים שביכולתה של סין לבצע כדי לנטרל את השפעות העלאות המכסים על מוצרים סיניים מצד ארה"ב. על מנת להקל על מגזר הייצור הסיני ולבלום את השפעת העלאת המכסים, סין מבצעת מעת לעת פיחות במטבע, והבוקר (ב') היואן רושם שפל שלא נראה מאז שנת 2006.

עם זאת, פיחות היואן עשוי לגרור השפעה הפוכה ולא רצויה בעיני הבנק המרכזי הסיני, בדמות בריחת הון ומשקיעים מסין לשווקים אחרים, ועל כן באה הודעה מצד הבנק הסיני כדי לרכך את המהלך, ומה שמסגיר את ההתערבות. הבנק העממי של סין (PBC) מסר כי היואן יישמר באופן יציב ברמה סבירה המשקפת שיווי משקל, מה שמאותת כי המטבע לא יישבר מעבר לרמה זו.

כמה יואנים דולר אמריקאי אחד קונה
 כמה יואנים דולר אמריקאי אחד קונה

היואן רושם של שפל של יותר מעשור, מתחת לרמה של 7 דולרים הבוקר, מה שמוסיף לחוסר היציבות בשווקים. באסיה המדדים נפלו בכ-3%, והמשקיעים בורחים לחוף מבטחים, כאשר התשואות על האג"ח הממשלתיות ממשיכות לרדת מתחת ל-1.74%, הזהב בשיא של 6 שנים.

סין מבצעת פיחות במטבע בעיקר בשל הצורך להגן על הייצור שנחשב למנוע של הכלכלה, אך המהלך שוחק את מעמדו של המטבע בשל ההתערבות של הממשל. פיחות משמעותי עוד יותר ביצעה סין למטבע בשנת 2015 בניסיון להתמודד עם הנפילות בשווקים. אז דובר על החשש מאפשרות לשינוי מדיניות אך סין מיהרה להגיב בטענה כי מדובר בצעד חד פעמי. מאז נחשדה סין כמי שמתערבת במטבע באופן שוטף על מנת להטיב עם הכלכלה המקומית, וכעת השווקים מקבלים הוכחה נוספת כי ההתערבות מלפני 4 שנים אינה חד פעמית והשוק בסין אינו חופשי כפי שהמשטר הקומוניסטי היה מעוניין להציג.