יינות ביתן | בלעדי

יינות ביתן מעכבת תשלומים; הבעלים הזרים עשרות מיליוני שקלים

רכישת מגה לפני 3 שנים הפכה את יינות ביתן בין-לילה לרשת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל, אבל היא עדיין מתקשה להתרומם • ל"גלובס" נודע כי חלה הרעה במוסר התשלומים של הרשת, וכי הבעלים נחום ביתן נדרש להזרים אליה עשרות מיליוני שקלים • יינות ביתן: "הרשת מבצעת צעדי התייעלות באופן עקבי לשיפור צמיחתה ורווחיותה - אנו מתואמים עם הספקים"

נחום ביתן / צילום: תמר מצפי
נחום ביתן / צילום: תמר מצפי

מה עובר על יינות ביתן? שלוש שנים חלפו מאז רכש נחום ביתן את רשת קמעונאות המזון מגה בעיר, והאתגר בעיכול של הרשת לא נעשה קל יותר. לאחר שחשפנו באוקטובר האחרון כי הבעלים נחום ביתן בוחן הלוואה פרטית בהיקף של 300 מיליון שקל משורת גופים מוסדיים, ל"גלובס" נודע כי הוא הזרים לאחרונה עשרות מיליוני שקלים לרשת.

בנוסף, הגיעו לידינו שורת טענות מספקים על עיכובים בתשלומים מצד הקבוצה, בקשות להאריך תנאי תשלום באופן חד-צדדי, דחיות תשלום חד-צדדיות, בקשות להחזרת סחורה ועוד. זאת, לצד טענה על ירידה במכירות ברשתות שבבעלות קבוצת יינות ביתן. לפי אותם ספקים, רוב העיכובים נמשכים בין יום ליומיים, בעוד שספק אחד תיאר מציאות שבה העיכוב עשוי להגיע גם לארבעה ימים ואף לשבוע.

הטענות הללו נתמכות בדוח של חברת הייעוץ הכלכלי דן אנד ברדסטריט, שממנו עולה כי מתחילת השנה ניתן לראות אינדיקציות להרעה במוסר התשלומים של החברה. על רקע זה, וככל הנראה בשל אינדיקציות נוספות, ביצעה חברת הייעוץ הורדת דירוג משמעותי ברמת הסיכון של הרשת. לפי החברה, מחזור המכירות של שתי הרשתות, מגה ויינות ביתן, עמד ב-2018 על 4.7 מיליארד שקל.

כאמור, באוקטובר האחרון חשפנו כי ביתן פועל לגיוס מימון בהיקף של כ-300 מיליון שקל מגופים מוסדיים וגורמים נוספים. המטרה הייתה לשלם את יתרת התמורה שלקחה על עצמה קבוצת יינות ביתן ברכישת רשת מגה. ביתן אף ניהל מגעים עם קרן ההשקעות האמריקאית בלקסטון בנוגע להעמדת מימון בדמות השקעה או הלוואה. ככל הידוע, המגעים הללו לא הבשילו לכדי עסקה או להלוואה.

בנוסף, בשנה האחרונה ביצעה הקבוצה החלפה של רוב שדרת ההנהלה בקבוצה, ובין היתר מינתה מנהלי סחר, שיווק, תפעול, משאבי אנוש וכספים חדשים. זאת לצד מהלכי התייעלות ושידרוג שונים כמו צמצום מגוון המוצרים. הצעדים הללו התבצעו כחלק מהניסיון של נחום ביתן להפוך את רשת הקמעונאות שבבעלותו לקבוצה מבוססת ויציבה פיננסית וניהולית בניסיון לזכות באמון משקיעים פוטנציאליים.

קבוצת יינות ביתן היא חברה פרטית בבעלות נחום ביתן אשר פועלת בענף קמעונאות המזון. לפני כשלוש שנים רכש ביתן את רשת מגה בעיר והפך בן-לילה לבעלים של קבוצת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל, עם מחזור מכירות שנתי שלפי החברה מסתכם ב-5.5 מיליארד שקל נכון ל-2017. תחתיה פועלות שלוש רשתות: יינות ביתן, מגה בעיר ושוק מהדרין (רשת חרדית), והיא מעסיקה קרוב לעשרת אלפים עובדים. מדובר בקבוצה פרטית שלא מפרסמת לציבור הרחב את דוחותיה הכספיים, כך שנתוניה הכספיים אינם מוכרים.

מיינות ביתן נמסר: "הרשת מבצעת צעדי התייעלות באופן עקבי לשיפור צמיחתה ורווחיותה, תוך שהיא נמצאת בשיאו של תהליך אסטרטגי המתמקד במחלקות הטריות וייעול המלאי על-ידי מימוש עודפים, אופטימיזציה של מגוון המוצרים וצמצום ימי המלאי. אסטרטגיה זו כבר מוכיחה את עצמה, כאשר ברבעון השני הראנו צמיחה בקטגוריות הטריות, לדוגמה מעל 5% במוצרי החלב, 18% בדגים ו-8% בפירות וירקות. לצד זאת אנו ממשיכים להשקיע בחידוש הסניפים, ובחודשיים האחרונים שדרגנו ארבעה סניפי דגל הכולל גם פתיחת סניף ראשון בבאר-שבע.

"יצוין כי מגה נמצאת תחת נאמנות ועל כן לא פועלת עם מסגרת אשראי מגופי אשראי - סיטואציה ששום רשת בארץ לא מתמודדת עמה. יחד עם זאת, יינות ביתן כבר פרעה 330 מיליון שקל המהווה כ-70% מסך החוב וממשיכה לעמוד בפירעון החוב באופן רציף ועל-פי לוח הזמנים. יתרה מזאת, קבוצת יינות ביתן נמצאת בקשר מלא עם גופי האשראי, ולא חל כל שינוי בהתנהלות מולם. בנוסף, נחום ביתן הזרים לאחרונה עשרות מיליוני שקלים לרשת.

"אנו נמצאים בקשר ישיר מול הספקים ומתואמים עם כל מי שחל עיכוב בתשלום לו הוא זכאי".