מנכ”ל משרד הבריאות: "בעוד מספר חודשים, שוק הקנאביס יגיע לאיזון"

משרד הבריאות סופג לאחרונה ביקורת על תוצאות רפורמת הקנאביס שקידם, אך מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב בטוח כי מדובר במהפכה, "וכמו בכל מהפכה, היא נתקלת בחבלי לידה"

מגדלי קנאביס / צילום: אייל בסון
מגדלי קנאביס / צילום: אייל בסון

"השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים עובר מהפכה בקצב אדיר במדינת ישראל. תוך פחות מארבע שנים עלה מספר הצרכנים מפחות מ-20 אלף ללמעלה מ-50 אלף. מספר הצרכנים ממשיך לעלות בקצב של יותר מ-1,000 צרכנים חדשים בכל חודש" - אומר מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, בעקבות כתבה שפורסמה אתמול ב"גלובס" על הבלבול והמחסור שקיים בשוק לאחר הרפורמה שהשיק בתחום משרד הבריאות. 

בר סימן טוב מוסיף כי "מנקודת מבטו של משרד הבריאות אנחנו רואים כי ההתוויות הרפואיות הורחבו, הידע המקצועי הולך ומצטבר ואיכות המוצרים הולכת ועולה. אין עוד מדינה בעולם שבה השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים עבר מהפכה בסדרי גודל קרובים לתהליך שקרה בישראל".

אילו שינויים ברפורמה כבר מגלמים לדעתכם את הפן החיובי שלה?

"הרפורמה נועדה להבטיח מוצרים באיכות ראויה למטופלי המדינה בסטנדרט קרוב ככל הניתן לתרופה, ובזמינות בבתי המרקחת. לאחר השלמת הליך החקיקה בכנסת הבאה, מטופל שיזדקק לקנאביס רפואי במספר רב של התוויות, לא יהיה צריך לקבל רישיון ממשרד הבריאות ויוכל ללכת באופן ישיר עם מרשם הרופא לבתי המרקחת".

בר סימן טוב מוסיף כי "אנחנו פועלים להבטיח כי מחיר הקנאביס הרפואי יהיה תחת פיקוח שיבטיח מחיר סביר, בדומה לכלל התרופות".

בר סימן טוב מודע היטב לכך שהמטופלים, בעיקר הוותיקים, מתקשים עדיין לבטוח ברפורמה. "הצעדים האלה הם מהפכה של ממש", הוא אומר, "כמו כל מהפכה, היא נתקלת בחבלי לידה ובקשיים. חלק מהקשיים הם צפויים - כגון חוסר רצון של המגדלים להפסיק את הקשר הישיר עם המטופלים ולעבור לבתי המרקחת".

משרד הבריאות נערך כעת לטפל במה שהוא רואה כהתנגדות המגדלים בכלים רגולטוריים ותמריצים. "הבהרנו שמגדל שלא יעביר את הקנאביס לבתי המרקחת, יאבד את רישיונו, ומגדל שיקדים לעשות כן, ויעשה זאת במחירים הרצויים, יקבל עדיפות במתן רישיון ליצוא".

אבל לא כל הבעיות נובעות מהתנגדות המגדלים. "חווינו גם קשיים לא צפויים, כגון קריסה של הספק המרכזי, באופן שחייב אותנו להעביר אלפים רבים של בעלי רישיונות לספקים אלטרנטיביים.

"אנו מכירים במחסור של חלק מן המוצרים בבתי המרקחת ובקושי הביורוקרטי הנלווה לרפורמה החדשה. אנו קשובים לטענות ולכן החלטנו על שורת צעדים שעיקרם הארכת רישיונות למטופלים עד סוף 2019 ולחולים אונקולוגים, לילדים ולמטופלים עם אוטיזם עד יוני 2020.

"עדיין, למרות כל הקשיים, החלק המלא של הכוס גדול מהחלק הריק, והוא הולך ומתמלא. ישראל חלוצה עולמית בשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. בכל שבוע עולים אלינו לרגל ממדינות רבות בעולם ללמוד מאיתנו כיצד נכון לקדם תחום מורכב זה.

"לצד זאת, צריך לזכור שמדובר בסם מסוכן, עם פוטנציאל להשלכות רפואיות ונפשיות שליליות. זה מחייב אותנו לקדם תחום זה, אך לפעול גם בשם הזהירות המונעת. הצעדים שקידמנו בשנים האחרונות יצרו תעשייה ושוק של ממש בתחום. יש בכך ברכה, אך כמו כל ברכה, היא מלווה גם בתופעות שליליות אותן אנו פועלים למזער".

ישנו חשש כי הקשיים והקשחת הרגולציה ישפיעו על היכולת של החברות הישראליות להתמודד בשוק העולמי.

"כמשרד שאמון על בריאות הציבור, אנו שמים את האינטרס של המטופלים לפני כל אינטרס של בעלי עניין כלכלי כזה או אחר, אשר מתנגש לפעמים עם האינטרס הרפואי. אנו נמשיך לפעול במרץ לקידום הרפורמה עבור המטופלים, תוך דאגה לכך שהקשיים שאנו חווים כמשרד מול התעשייה, לא יגולגלו למטופלים. לכן קידמנו שורה של צעדים שנועדו להקל עליהם בתקופת הביניים. אנו בטוחים שבעוד מספר חודשים, השוק יגיע לשיווי המשקל הנכון".