בזק | בלעדי

בזק הודיעה לספקיות ההנדסיות: עצרנו שדרוג הרשת

החברה הודיעה לנוקיה ולאדטרן, המספקות לה את ציוד הרשת, כי היא עוצרת את השדרוג בלית-ברירה בעקבות איסור משרד התקשורת

לוגו בזק / צילום: תקשורת תאגידית בזק
לוגו בזק / צילום: תקשורת תאגידית בזק

בזק הודיעה לספקיות ציוד הרשת שלה, נוקיה ואדטרן, כי היא עוצרת את פרויקט שדרוג רשת הנחושת שלה לטכנולוגיית 35B, טכנולוגיה המאפשרת קצבים של עד 250 מגה על גבי רשת הנחושת - כך נודע ל"גלובס".

בשנתיים האחרונות ניהלה בזק מגעים מתמשכים עם משרד התקשורת בנוגע להטמעת הטכנולוגיה החדשה ברשתה, באופן שיאפשר לשדרג את קצבי הגלישה ובעיקר על מנת לעבות אזורים שבהם הגלישה יחסית נמוכה בגלל מבנה הרשת. בזק אפילו הודיעה לפני כשנה על השקת השירותים, אך נאלצה לבטל את הודעתה בעקבות הנחייה שקיבלה ממשרד התקשורת. כעת ככל הנראה אחרי שהתייאשה היא מודיעה על כך גם לספקים.

הרקע להתנגדות משרד התקשורת נעוץ ברצון של המשרד לדחוף את בזק לפריסת סיבים אופטיים, ומתוך מחשבה שאם בזק תוכל לאפשר קצבי גלישה גבוהים ברשת הקיימת, היא תמנע מביצוע השקעות העתק הנדרשות לשם שדרוג הרשת לסיבים אופטיים.

לפני מספר חודשים הציע משרד התקשורת לבזק את האפשרות להציע את השירות ל-40% ממשקי הבית בהם אין לה פריסה של סיבים אופטיים כלל, אולם לאור העובדה שאזורי השירות של בזק מעורבים, ויש בהם בניינים שאין בקרבתם סיב ובניינים אחרים בעלי נגישות לסיבים, בזק סירבה להצעת המשרד ואמרה כי אין הגיון כלכלי לפרוס טכנולוגיה יקרה שתאפשר שימוש רק ל-40% מהלקוחות. עוד טענה בזק כי לא תוכל להימצא במצב בו היא מסרבת לספק שירות ל 6 מתוך 10 לקוחות, בגלל מגבלות משרד התקשורת, וכי הלקוחות לא יבינו ולא יקבלו את זה.

טכנולוגיית B35, או "סופר וקטורינג", היא טכנולוגיה הנמצאת בשימוש של כל חברות התקשורת בעולם המערבי המפעילות רשתות אינטרנט מבוססות VDSL . אין כל רגולטור אחר בעולם שמנע את פריסת הטכנולוגיה ובחלק ממדינות מערב אירופה הטכנולוגיה נמצא בפריסה מאד אגרסיבית ומאפשרת למפעילים להציע חבילות של מאות מגה על גבי תשתיות הנחושת.

חשוב לציין כי מעבר לאספקת הקצבים האולטרא-גבוהים הטכנולוגיה משפרת מאד גם את קצב הגלישה של לקוחות שיכולים לקבל היום קצבים נמוכים. לקוח הגולש היום בקצב של 50 מגה בגלל מרחק מארון בזק, יוכל אחרי שדרוג שכזה לגלוש בקצבים של 100-150 מגה. לקוחות קרובים לארון יגלוש בקצב של 250 ואף 300 מגה.

חשוב לציין כי הגבלת שדרוג טכנלוגי היא צעד קיצוני מאד, שלא זכור כי מעולם ננקט ע"י רגולטור כלשהו בעולם הנאור וגם לא בישראל, עד שלאחרונה הגביל משרד התקשורת שדרוג הרשת של הוט לתקופה קצרה, וכאמור בבזק.

מדיניות משרד התקשורת בעניין זה מעוררת סימני שאלה רבים, בעיקר לאור העובדה כי בזק לא ביקשה כל הקלה ממשרד התקשורת, והסכימה שהטכנולוגיה החדשה תעמוד לשימושם של החברות המתחרות בה בשוק הסיטונאי ללא תוספת תשלום. בזק משיקוליה שלה, בחרה שלא לפנות לערכאות משפטיות אבל ספק אם שיקול הדעת של פקידי משרד התקשורת בעניין זה היה עומד במבחן בג"ץ. התנגדות משרד התקשורת נראית עוד תמוהה עוד יותר לאור ההתפכחות שחלה במשרד והתקדמות המגעים עם בזק לפריסת רשת הסיבים האופטיים של החברה. חשוב להדגיש כי בניגוד לתהליך פריסת הסיבים האופטיים שייקח שנים רבות, הפעלת טכנולוגית ה- B35 היא מהלך שיאפשר באופן מידי קצבי גלישה סופר מהירים. בבזק סירבו להגיב לידיעה.