עמיתיו של רם לנדס נגד תאגיד השידור: "גזר דין מוות מקצועי"

במהלך צילום הפרק התשיעי בסדרה "מחוז ירושלים" צולמה אפיזודה שבוימה ולא התרחשה במציאות, בה התגלה כביכול רובה M-16 בבית בו התבצע חיפוש • בעקבות האירוע החליטה מועצת תאגיד השידור "כאן" להפסיק לאלתר כל התקשרות עם חברת קודה תקשורת שבבעלות רם לנדס • כעת עמיתיו של לנדס מתייצבים לצדו

רם לנדס / צילום: תמר מצפי
רם לנדס / צילום: תמר מצפי

שורה של אנשי מקצוע מתחום הטלוויזיה יוצאת היום בגלוי נגד ההחלטה של מועצת תאגיד השידור הציבורי "כאן" להפסיק לאלתר כל התקשרות חברת עם קודה תקשורת שבבעלות רם לנדס.

"אנו עומדים מתוסכלים מול התגובה חסרת הפרופורציות של תאגיד השידור הציבורי ומול חוסר יכולתו של התאגיד להכיל את טעות האחר, יכולת שרם לנדס העיתונאי תמיד חינך לקיים", נכתב בהודעה רשמית שהוציאו עמיתים למקצוע של לנדס.

לנדס הוא אחד מאנשי התוכן והחדשות המנוסים והמוערכים ביותר. ההחלטה להפסיק את ההתקשרות עם קודה תקשורת התקבלה על-ידי מועצת התאגיד לאחר שהתברר כי במהלך צילום הפרק התשיעי בסדרה "מחוז ירושלים" צולמה אפיזודה שבוימה ולא התרחשה במציאות, בה התגלה כביכול רובה M-16 בבית בו התבצע החיפוש, שהיה אמיתי, ובעקבות מידע מודיעיני.

המקרה שנחשף בעיתון "הארץ" מותג כהפללה, למרות שנגד האדם שבביתו צולם הפרק לא ננקט הליך משפטי, והמשטרה אף ציידה אותו במסמך שבביתו לא נמצא דבר. הפרק עצמו שודר כבר לפני חודשיים.

במניפסט יוצא דופן - בוודאי כשהוא מכוון נגד אחד ממזמיני התוכן המרכזיים בתעשייה - זוכה עשייתו של לנדס לפרגון עצום, ואילו המהלך של התאגיד זוכה לביקורת רבה.

לדברי עמיתיו של לנדס, "במשך קריירה ארוכה הוא יזם והפיק שורה ארוכה של מוצרי איכות יצירתיים, רגישים, אוהבי אדם, מקוריים, מצליחים. תמיד יוזם, יוצר, תמיד ממציא את עצמו מחדש. תמיד מפרנס עשרות משפחות". 

לטענתם, "חמור ככל שיהיה 'אירוע הנשק' בסדרה 'מחוז ירושלים' - והוא חמור מאוד, לא משנה איך מביטים עליו - אנו עומדים מתוסכלים מול התגובה חסרת הפרופורציות של תאגיד השידור הציבורי ומול חוסר יכולתו של התאגיד להכיל את טעות האחר, יכולת שרם העיתונאי תמיד חינך לקיים".

לדבריהם, "במקרה זה מדובר בהחלטה לבטל הפקות שאינן קשורות לסדרה המדוברת, סדרות ותוכניות שבהן מועסקים עשרות אנשים מוכשרים".

בהודעה מציינים עמיתיו של לנדס כי לנדס פעל במקרה זה לפי הדרך שבה האמין, לקח אחריות על הטעות והתמקד בלקחים.

"רופאים טועים, טייסים טועים, נהגים טועים, וגם עיתונאים טועים", נכתב בהודעה. "כך נראית טעות של יוצר טלוויזיה: גזר דין מוות מקצועי הוא עונש מוגזם לטעות של יוצר.

"אנו קוראים לתאגיד השידור הציבורי לשקול מחדש את ההחלטה הבלתי מידתית. נבהיר: עמידתנו לצד רם ואנשי קודה היא סולידריות מקצועית ואישית, לא חלילה זלזול בסבל האחר, בדגש על המשפחה מעיסוואיה, ובצדדים נוספים של האירוע".

בין היוצרים שהביעו תמיכה בלנדס נמנים שירה מרגלית, אלעד קופרמן, חיים שריר, יואב פרץ, צפריר קוחנובסקי, טמירה ירדני, אפרת דרור, ירון ליכטנשטיין, אסף גיל, יואב גרוס, שי נשר, חיליק שריר, אמנון ברקאי, הראל סגל, קובי אריאלי, שילה דה בר, יוסי ורשבסקי, ינון מגל, דנה ספקטור, רן שריג, מודי פרידמן ועמי גניגר.